به گزارش پایگاه خبری ربیع، در این آیین که با حضور شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، فرماندار، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه اصفهان، مدیر عامل شرکت توزیع برق شهرستان، احمد

مقیمی مشاور امور فرهنگی و اجتماعی مناطق محروم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران عامل اسبق سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان، نماینده ولی فقیه و امام جمعه موقت اصفهان و دیگر مدیران شهری اصفهان برگزار شد، مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان گفت: در دوره جدید مدیریت این سازمان، مدیریت شیشه‌ای در سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان نهادینه شده و شفافیت و صداقت در ارتباط با مردم در اولویت برنامه های این سازمان قرار دارد.

علی حاجیان گفت: سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰، ۳۹ درصد صرفه‌جویی در بخش آب شرب، ۵۰ درصد صرفه‌جویی آب زیرزمینی و ۳۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق داشتیم.

وی افزود: در حال حاضر سازمان آرامستان های باغ رضوان از سازمانی که تنها به کفن و دفن مشغول است، به سازمانی اجتماعی، هوشمند و زیست‌محیطی تبدیل شده است.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان بیان داشت: آرامستان باغ رضوان با دارا بودن ۱۶۰ هکتار فضای سبز ریه تنفسی شرق اصفهان است و با دارا بودن ۱۲۰۵ هکتار زمین، ۱۶۰ هکتار آن فضای سبز و درختکاری شده است.

حاجیان توسعه و هوشمندسازی، توجه به محیط زیست و انرژی، پدافند غیرعامل، ترویج یاد معاد، توسعه فرهنگ خیرات و نذورات نه در آرامستان، بلکه در کل شهر را از اهداف این سازمان عنوان کرد و اظهارداشت: هم اکنون در شهر اصفهان ۱۸ آرامستان محلی فعال داریم که ارتباط خوبی با آن‌ها وجود دارد.

مدیرعامل سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان با اشاره به پروژه‌هایی که به بهره‌برداری می‌رسد، افزود: بهره‌برداری از اولینن جایگاه سوخت آرامستان‌های کشور با مشارکت بخش خصوصی با ۸ نازل سوخت، افتتاح بزرگترین نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۵۵۰ کیلووات برق و بهره‌برداری از بزرگترین مخزن ۵۵ هزار متر مکعبی در نقطه‌ای که روزگاری محل ریختن پسماند و زباله بود، از مهمترین این پروژه‌ها است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در کنار این مخزن شاهد مرغان ماهی خوار هستیم و آبگیری این مخزن به صورت ثقلی و بدون استفاده از پمپ انجام شده است.

وی با بیان اینکه آبیاری ۵۰ هکتار از فضای سبز آرامستان باغ رضوان هوشمندسازی شده است، اظهار کرد: اتاق نظارت و کنترل هوشمند این مجموعه با ۱۳۶ دوربین در سطح عرصه و ۱۲ دوربین ترددشمار از جمله پروژه هایی است که مورد بهره برداری قرار می گیرد.

حاجیان در بخش دیگری از سخنانش به رونمایی از ۱۴ جلد کتاب در حوزه کودک و بزرگسال اشاره و عنوان کرد: انتشار دو کتاب کودک در قالب شعر و در بحث معاد، کتاب «بر مزار عکس» با جمع‌آوری عکس‌های قدیمی و بازپیرایی شده، کتاب «متوفی در حاشیه» برای معرفی چهره های شاخص فرهنگ و هنر که در قطعات دیگر به‌جز قطعه نام‌آوران مدفون هستند، کتاب‌های «۴۰ روایت ناتمام»، «واقعه» و «سیاحت در سرزمین خفتگان»  و شارحین نهج البلاغه که هم اکنون چهار نفر از آنها در باغ رضوان اصفهان آرمیده اند، بخشی از اقدامات فرهنگی و انتشاراتی این سازمان در حوزه مکتوب است.

*** تحول ایجاد شده در باغ رضوان شایسته تقدیر است

آیت‌ا… سیدابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اصفهان در آئین بهره‌برداری از پروژه‌های جدید عمرانی، زیست‌محیطی و فرهنگی باغ رضوان اصفهان گفت: تحول ایجاد شده در آرامستان باغ رضوان با حضور مدیریت جدید شایسته تقدیر است.

وی افزود: با اینکه ۴۰ سال از آماده سازی و تدفین در آرامستان باغ رضوان می گذرد ولی نباید از علقه اصفهانی ها به تخت فولاد گذشت و تنها در تخت فولاد ۱۰۰۰ مرجع تقلید و مجتهد مدفون هستند و تاریخ و فرهنگ اصفهان که هویت ما محسوب می‌شود با وجود دانشمندان و بزرگان مدفون در این سرزمین، افتخاری دیگر برای ما اصفهانی‌ها محسوب می‌شوند.

وی در ادامه با بیان اینکه از نظر فکری و اعتقادی یقین به مرگ داریم، اما از نظر عملی برخوردی می‌کنیم که گویا منکر مرگ و قیامت هستیم، تصریح کرد: قرآن حتی ظن به قیامت را برای مراقبت کافی می‌داند.

این نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم در ورودی آرامستان باغ رضوان عرض تسلیتی برای همه کسانی که به عنوان بازمانده و داغ‌دیده در این مجموعه حاضر می‌شوند، نصب شود گفت: قرآن قیامت را نزدیک توصیف می‌کند، در حالی که همه مردم آن را دور می‌دانند ومفسران نتوانسته‌اند پیرامون این نگاه جواب قانع‌کننده‌ای بدهند.

*** حضور سالانه ۸۰۰۰۰۰۰ زائر در آرامستان باغ رضوان

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان هم در بخش دیگری از مراسم گفت: با بررسی وضعیت و شرایط آرامستان‌های کشور درمی‌یابیم که آرامستان باغ رضوان به لحاظ تنوع خدمات و اقدامات جزء اولین‌ها است.

ابوالفضل قربانی بیان داشت: اگر بخواهیم یکی از مکان‌هایی را نام ببریم که بعد از انقلاب در شهر اصفهان در آن اقدامات شایسته تقدیری صورت گرفته، باغ رضوان است.

وی افزود: با بررسی وضعیت و شرایط آرامستان‌های کشور درمی‌یابیم که آرامستان باغ رضوان به لحاظ تنوع خدمات و اقدامات جزء برترین ها محسوب می شود.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: نو بودن در اجرای برنامه‌ها و اقدامات سازمان آرامستان‌های شهرداری اصفهان به‌خوبی دیده می‌شود که نمونه این ویژگی ممتاز را یا کمتر می‌بینیم یا اصلاً نمی‌بینیم.

قربانی با اشاره به اینکه طی ۴۰ سال گذشته در این مجموعه اتفاقاتی رخ داده است تا مردم شهر با توجه به علقه‌ای که به آرامستان تخت فولاد داشتند، دفن اموات خود را در باغ رضوان بپذیرند، گفت: هم‌اکنون بیش از ۱۷۰ هزار نفر در باغ رضوان مدفون هستند که عدد بسیار قابل توجهی است.

وی با اشاره به تردد سالانه هشت میلیون زائر در آرامستان باغ رضوان افزود: در شهر اصفهان نقطه‌ای را نداریم که این تعداد رفت و آمد داشته باشند و این آمار حجم خدمت رسانی را به صورت جدی سخت می‌کند.

رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه پیشرفت در باغ رضوان در همه ادوار و البته در این دوره با سرعت بیشتر قابل رؤیت است، اظهار داشت: ممکن است مردم از انجام این اقدامات اطلاع نداشته باشند و مسئولیت ما اطلاع‌رسانی درباره این اقدامات است.

وی با اشاره به ضرورت تعجیل در انجام کارها گفت: اگر چهار سال پیش را با حال حاضر مقایسه کنیم، متوجه بهتر شدن وضعیت از جهات مختلف هستیم، البته انتقاداتی نیز مطرح است اما تلاش برای برطرف کردن آن وجود دارد.

در بخش دیگری از این مراسم نیز پیام حجت الاسلام و المسلمین حمید ملکی قائم مقام مدیر حوزه های علمیه و تقدیر و ستایش ایشان از مدیریت سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان قرائت شد.