به گزارش پایگاه خبری ربیع، این نشست خبری شامل دو بخش بود که در بخش نخست مدیرعامل شرکت عمران با پرداختن به سؤالات خبرنگاران روزنامه‌های استان اصفهان، خبرگزاری‌های سراسری و فعالین فضای مجازی و صدا و سیما در بخش دوم بهمراه منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان کنفرانس خبری مشترک برگزار کرد که در این نشست فرماندار لنجان و مسئولان شهری فولادشهر نیز حضور داشتند.

حمیدرضا شیروانی مدیرعامل شرکت عمران ابتدای در این نشست شرح مختصری از سابقه تاریخی فولادشهر، چکونگی شکل گیری آن و وظایف شرکت عمران در قبال این شهر پرداخت و اظهار داشت: شهر فولادشهر که اولین و با قدمت ترین شهر جدید بین شهرهای جدید کشور پس از انقلاب می‌باشد و از سال ۱۳۴۷ بعنوان شهرک سازمانی ذوب آهن در اختیار دولت بوده است.

پس ازانقلاب اسلامی در قالب. طرح امایش سرزمین و مکان یابی شهرهای جدید کشور بر اساس مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی، فولادشهر نیز بعنوان یکی از شهرهای جدید کشور تعیین و معرفی شد. بر این اساس شرکت عمران بعنوان یک شرکت صد در صد دولتی که بصورت درآمد هزینه اداره می‌گردد تأسیس گردید، اهم وظایف این شرکت بر اساس اساسنامه‌ای که به تأیید شورای نگهبان هم رسیده متولی تفکیک، آماده سازی و واگذاری اراضی دولتی این شهر می‌باشد.

شیروانی ضمن اشاره به ساخت و ساز بافت اولیه شهر و طراحیان توسط موسسه گیپروگر اتحاد جماهیر شوروی در قالب شهرک سازمانی ذوب آهن، فولادشهر را بعنوان موزهٔ شهری معرفی کرد که هم اکنون محل بازدید دانشجویان معماری و شهرسازی می‌باشد.

**میزان ارائه خدمات شهرداری فولادشهر مثال زدنی است

 اکنون شهرداری بعنوان متولی شهر مسئولیت نظارت، صدور پروانه و نگهداری شهر در محدوده و حریم مصوب را بعهده دارد و انصافاً میزان ارائه خدماتش مثال زدنی است و در مقایسه با شهرهای دیگر بهترین مجموعه کارامد نیروی انسانی و رسیدگی را دارد، فولادشهر با ۶۵ متر سرانه فضای سبز بیشترین سرانه فضای سبز شهری در کشور را دارا می‌باشد که این مهم توسط شهرداری فولادشهر علیرغم مشکلات مالی و ابی به بهترین شکل ممکن در حال حفظ، توسعه و نگهداری می‌باشد. شرکت عمران نیز به لحاظ تعالی شهر در چارچوب اساسنامه مصوب و قانون همسو و همدل با سایر مسؤلان و ادارات و ارگان‌های شهر فعالیت و ارائه خدمت می‌کنیم.

**رد شایعه پایان کار شرکت عمران در مسکن مهر فولادشهر

مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید فولادشهر در پاسخ به خبرنگاران با رد شایعه پایان کار شرکت عمران در مسکن مهر گفت: ما بر اساس قانون به وظایف خود عمل کرده و در کنار دیگر ارگانها بدون مداخله در کار یکدیگر حضور فعال خواهیم داشت. در امر تحویل واحدهای مسکن مهر، کار ما، در سال ۹۸ پایان خواهد یافت، لذا در دیگر وظایف باقیمانده در تأمین و تکمیل خدمات زیربنائی و روبنائی برابر قانون همراه و متعهد خواهیم بود.

**تحویل ۱۰۰۰ واحد مسکن مهر به متقضیان

ایشان مسکن مهر فولادشهر را با داشتن ۳۱ هزار واحد بزرگترین مسکن مهر استان اصفهان دانست و تصریح کرد: تقریباً پروسه تحویل باقیمانده واحدهای مسکن مهر و مشکل دار پرونده‌اش در حال بسته شدن می‌باشد و از نیمه دوم سال گذشته چیزی بنام مسکن مهر فاقد متقاضی نداریم، از سی و یک هزار واحد مسکونی مورد اشاره حدود بیست و پنچ هزار واحد در محلات فرهنگ و ایثار جانمایی شده است.

حدود ۱۵۰۰ واحد بعنوان پروژهای مشکل دار باقی مانده که انشاالله تا پایان شهریور ماه همزمان با آغاز هفته دولت ۱۰۰۰ واحد آن را تحویل مالکین و ۵۰۰ واحد دیگر آن تا پایان سال تکمیل و به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.

**شروع عملیات اجرایی و افتتاح پروژه عمرانی با هزینه ۶۵ میلیارد تومان در هفته دولت

حمید رضا شیروانی در نشست خبری افتتاح و کلنگ زنی و تکمیل پروژه‌های عمرانی شرکت عمران در هفته دولت را ۶۵ میلیارد تومان به شرح زیر برشمرد: تحویل هزار واحد مسکن مهر از هزار و پانصد واحد باقیمانده و مشکل دار به متقاضیان، اغاز عملیات نازک کاری و تکمیل بیمارستان (مرکز جامع سلامت) در محله ایثار چهار به همراه ساخت یک پایگاه اورژانس با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد تومان، اغاز بهره برداری بخش مهمی از تکمیل عملیات اماده سازی محلات مسکن مهر در قالب اسفالت و روشنایی و پیاده رو سازی معابر و محوطه‌های عمومی و تکمیل مدرسه گلبهار و تکمیل پروژه‌های آبرسانی و شبکه‌های فاضلاب شهری در محلات مختلف شهر.

وی در ادامه به اعلام گوشه‌ای از پروژه‌های در حال اجرا و تکمیل در سطح شهر از قبیل: مسجد و مجموعه مذهبی مرکز برزن دو شهر جدید فولادشهر، تکمیل پمپ خانه و خط انتقال آب مسکن مهر و شبکه فاضلاب, تکمیل آماده سازی معابر اصلی و فرعی، پیاده روها، محور میانی و محوطه سازی برزن دیار، ساخت شش عدد پست برق در محور اصلی شهر و اجرای عملیات برق رسانی و روشنایی با هزینه‌ای بیش از ۱۰ میلیارد تومان بعنوان بزرگ‌ترین پروژه روشنائی در شهرستان و استان جزو افتخارات خدمتگزاران مردم در شرکت عمران شهرجدید. فولادشهر بوده است.

**واگذاری ۵ هزار واحد مسکونی بشکل مشارکت با بخش خصوصی

مدیر عامل شرکت عمران خاطر نشان کرد: واگذاری اراضی توسط شرکت عمران به دو صورت انجام می‌شود: یک شکل آن انجام آگهی فراخوان عمومی است که واگذارشوندگان موظف به ساخت زمین در بازده زمانی ۳۶ ماهه می‌باشد.

وی شکل دوم واگذاری اراضی را مشارکت با انبوه ساز و بخش خصوصی در قالب زمین و پروانه از دولت، و ساخت توسط شریک، دانست و افزود: بالغ بر ۵۰۰۰ هزار واحد مسکونی در آگهی فراخوان مشارکت شرکت عمران حائز امتیاز و ارزیابی کیفی گردیده‌اند و باید بزودی نقشه معماری بر روی اراضی توسط انان تهیه تا پس از تکمیل روال قانونی مربوطه، اراضی برای اغاز عملیات ساخت به انبوه سازان تحویل داده شود.

**علت توقف عملیات اجرایی پروژه قطار شهری اصفهان – فولادشهر

حمید رضا شیروانی علت توقف عملیات اجرایی قطار شهری اصفهان – فولادشهر را کریدوری دانست که قبلاً برای آن طراحی شده بود. این مسیر بعلت عبور از میان ساختمان‌های موجود، مشاعی بودن اراضی کشاورزی به لحاظ بحث‌های تملک، میزان تعداد پلاک‌های واقع در مسیر, مشاعی بودن عمده اراضی واقع در طرح و تبعات اجتماعی و کشاورزان روبرو شده بود.

وی افزود: طرح اصلاحی در شورای ترافیک استان تصویب و مقرر شده پس از بررسی و درصورت تصویب نهایی و بلاغ توسط شورای عالی ترافیک کشور، قطار برقی اصفهان – فولادشهر با هزینه‌ای بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان از وسط اتوبان ذوب آهن به صورت رو سطحی عبور نموده و با مشارکت شرکت عمران، شهرهای واقع در مسیر و شرکت سهامی ذوب آهن احداث و به بهره برداری خواهد رسید.

**ساخت شهرک مسکونی خدماتی گردشگری در مجاورت برزن فرهنگ فولادشهر

مدیرعامل شرکت عمران گفت: بدلیل بازنگری در طرح جامع و کاهش محدوده و حریم فولادشهر حدود ۲ هزار و چهارصد هکتار از اراضی ملکی شرکت عمران از حریم فولادشهر خارج گردید در حالیکه همچنان مالکیتش دراختیار شرکت عمران می‌باشد. بر اساس مطالعات و طرح‌های بالادستی مصوب مقرر شده هزار و صد هکتار از این اراضی به مجموعه شهرک مسکونی، خدماتی و گردشگری اختصاص یابد.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه مسکونی، خدماتی و گردشگری به شدت دارای پتانسیل اشتغالزائی، مؤثر در رونق تولید و تغییر ماهیت منطقه می‌باشد، گفت: این مجموعه که مجاور مسکن مهر به طول سه کیلومتر به سمت نجف آباد می‌باشد، با همکاری و هماهنگی مدیران استانی و مدیریت شهری نجف آباد پس از طی مراحل قانونی و تصویب در شورایعالی معماری و شهرسازی کشور احداث می‌گردد و این مجموعه دارای کاربریهایی متنوع از قبیل: پیست اتومبیل رانی، باشگاه ورزش‌های هوایی، پایانه ترانزیت کالا، پیست و مجموعه سوارکاری، شهرک سینمایی، مجموعه اقامتی، گردشگری, تله کابین و «باغ شهر» می‌باشد.

**در برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن, ۱۹ هزار واحد مسکونی در برزن دیار فولادشهر ساخته می‌شود.

شیروانی با بیان اینکه در قالب برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن مکلف به ساخت و تولید ۱۹ هزار واحد مسکونی با الویت در برزن دیار فولادشهر شده‌ایم، گفت: سطح جمعیت پذیری برزن دیار (D) حدود ۶۰ هزار نفر است که براساس فراخوان عمومی مشارکت، واگذاری به شرط ساخت و اماده سازی اراضی اقدامات چشمگیری در جهت عمران و ابادانی شهر با همکاری انبوه سازان و شورای اسلامی و شهرداری محترم فولادشهر صورت پذیرفته است.

وی در ادامه افزود شرکت عمران میزبان ۶۴۰۰ نفر از خانواده شهداء و ایثارگران استان در این برزن شده که براساس توافقات انجام شده سازمان ملی زمین و مسکن متعهد به اماده سازی و واگذاری اراضی جهت احداث چهار هزار واحد مسکونی و شرکت عمران نیز نسبت به اماده سازی و واگذاری اراضی جهت ساخت ۲۴۰۰ واحد مسکونی به خانواده محترم شهدا و ایثارگران استان با معرفی بنیاد شهید استان اصفهان اقدام نموده است.

**وظایف و تعهدات قانونی شرکت عمران در فولادشهر

مدیر عامل شرکت عمران فولادشهر در پاسخ خبرنگارانی که در مورد تعهدات و محدوده فعالیت شرکت عمران پرسیدند، گفت: محدودهالیت ما در قالب اساسنامه مصوب شرکت عمران شهرجدید فولادشهر که به تأیید شورای محترم نگهبان قانون اساسی رسیده است می‌باشد که طیف متنوعی از اقدامات از قبیل واگذاری اراضی, تهیه طرح‌های شهرسازی, موضوعات حقوقی و خدماتی در حدود تعیین شده و اماده سازی اراضی شامل: تعیین بر و کف, تسطیح و اجرای آسفالت معابر پیاده رو و جوی و جدول بر روی اراضی مورد واگذاری می‌باشد.

**همدلی و کمک‌های بلاعوض به شهرداری توسط شرکت عمران

شیروانی با بیان اینکه فولادشهر دوره شکل گیری خود را پشت سر گذاشته و در دوران بلوغ و شکوفایی خود نیاز به هماهنگی وهمکاری همه ارگانها با یکدیگر دارد، گفت: براساس هماهنگی‌های صورت گرفته با شورای محترم اسلامی شهر و شهرداری و تصویب مجمع عمومی شرکت عمران شهرهای جدید کشورمجموعا زمین‌هایی به ارزش تقریبی ۲۵ میلیارد تومان به صورت بلا عوض به شهرداری فولادشهر برای خرید نردبان آتش نشانی ۵۶ متری مخصوص ساختمان‌های بلند مرتبه فولادشهر تخصیص یافت، همچنین در جهت تأمین زیرساخت‌های شهری یک قطعه زمین در محدوده شهر و مجاورت اتوبان ذوب آهن به پایانه حمل و نقل شهری فولادشهر با مساحت ۱۰ هکتار تخصیص یافت، این در حالی است که ملک مورد نیاز کاربری مصوب تجاری داشته و شرکت عمران با تغییر کاربری امکان ساخت پایانه‌ای جدید برای رفاه شهروندان فولادشهر فراهم کرد.

**تکمیل ساخت مسیر دوچرخه سواری

شیروانی از اجرای مسیر دوچرخه سواری به طول ۱۰ کیلومتر حدفاصل برزن فرهنگ (مسکن مهر) تا محور ورودی فولادشهر، جهت فعالیت‌های ورزشی برای علاقمندان به ورزش دوچرخه سواری به صورت حرفه‌ای خبر داد و اعلام نمود تاکنون قسمت عمده عملیات اجرایی ان در مسکن مهر انجام و بزودی تکمیل مسیر با اقدامات اجرایی از طریق انتخاب پیمانکار اغاز می‌شود.

**ساخت شش واحد آموزشی در طول یکسال توسط شرکت عمران

مدیرعامل شرکت عمران در زمینه خدمات رسانی و توسعه مسکن مهر گفت: در سال ۹۶ با عنایت به روند استقرار و سکونت مردم در مسکن مهر و پیش بینی‌های صورت گرفته ساخت و تحویل واحدهای اموزشی مورد نیاز در دستور کار و الویت امور اجرایی قرار گرفت و در این راستا طی مدت یکسال ۶ واحد آموزشی در مسکن مهر فولادشهر با عرصه بین ۵ هزار تا ۱۰ هزار متر مربع احداث گردید، این در حالی است که در سنوات قبل میانگین ساخت واحد آموزشی به ازای هر ۱.۵ سال یک واحد آموزشی در فولادشهر بوده، اما با همت کارکنان شرکت عمران و اخذ مجوز از شرکت مادر تخصصی جهت ساخت این فضاهای اموزشی با رشد قابل توجهی توانستیم ۶ واحد آموزشی دیگر را در طول یک سال ساخت و آماده بهره برداری کنیم و با این پیش بینی و اقدام بموقع ضمن ایجاد رفاه و ارامش خاطر شهروندان از بروز بحران اجتماعی و اموزشی طبق بیان ریاست محترم آموزش و پرورش بخش فولادشهر در مسکن مهر جلوگیری گردید.

**میزان خدماتی که شهرداری فولادشهر در شهر انجام می‌دهد مثال زدنی و مایه مباهات است

مدیر عامل شرکت عمران در نشست با اصحاب رسانه بیان کرد: روند رشد جمعیت در شهرهای جدید به این نحو است که هر پنج سال جمعیت این شهرها دو برابر می‌شود که در مراحل ابتدایی تاثیرگذار نیست اما به مرور زمان با بیشتر شدن جمعیت وضعیت خدمات بحران ساز می‌شود از همین رو بر اساس قانون شهرهای جدید دستگاه‌های خدمات رسان مکلف‌اند به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که متناسب با پیشرفت شهر نسبت به استقرار دستگاه‌های خدمت رسان در سطح شهر اقدام نمایند. که این روند در شهرهای جدید از جمله فولادشهر این اتفاق نمی‌افتد.

هم چنین تبصره‌ای در قانون پیش بینی شده است که شرکت عمران می‌تواند در صورت اخذ مجوزات قانونی لازم خدماتی از جمله ساخت: مدرسه، مسجد و برخی از فضاهای خدماتی را در شهر انجام و در قالب مالیات خود این اقدامات را لحاظ نمایند. لیکن تصور عمومی این است که این گونه خدمات وظیفه شرکت عمران است؛ درصورتی که بر اساس اساسنامه شرکت عمران که به تأیید شورای نگهبان نیز رسیده است تکلیف شرکت عمران جهت اماده سازی اراضی تعیین بر و کف، آسفالت، احداث جوی و جدول و پیاده رو تعیین گردیده است.

حمیدرضا شیروانی افزود: به دلیل این که برخی از دستگاه‌ها نسبت به انجام تکالیف خود در فولادشهر متناسب با نیاز ساکنین بدلایل مختلف اقدام نمی‌نمایند, شرکت عمران ورود می‌کند و متاسفانه این ورود چون مکرر شده به حساب وظیفه ذاتی شرکت عمران گذاشته می‌شود که این گونه نیست.

وی در ادامه اضافه کرد: طبق قانون، زمانی که جمعیت در شهرهای جدید از ۱۰ هزار نفر فراتر می‌رود شهرداری در این شهرها مستقر خواهد شد. در شهر فولادشهر نیز با گذشتن جمعیت از ۱۰ هزار نفر شهرداری در این شهر مستقر شد و طبق قانون شهرهای جدید پس از استقرار شهرداری وظیفه نگهداری از شهر، صدور پروانه و نظارت بر ساخت وسازها و موارد تعیین شده در قانون با شهرداری است و شرکت عمران نیز می‌بایست نسبت به انجام عملیات آماده سازی و واگذاری اراضی در اراضی باقیمانده اقدام کند.

وی افزود میزان خدماتی که شهرداری فولادشهردر شهر انجام می‌دهد واقعآ مثال زدنی و مایه مباهات است. بعنوان نمونه بیشترین سرانه فضای سبز در مجموعه شهرهای کشور با ۶۵ متر مربع به ازای هر نفر در فولادشهر است؛ حفظ و نگهداری از فضای سبز شهری و رفت و روب معابر و جمع اوری زباله و ارائه خدمات آتش نشانی و ایمنی در کنار سایر اقدامات عمرانی شهرداری با راهبری شورای محترم اسلامی شهر یکی از سخت‌ترین وپر هزینه‌ترین فعالیت‌هایی است که در مجموعه شهری وجود دارد که با افتخار می‌توان بیان کرد در شهر فولادشهر بهترین مجموعه رسیدگی به شهر را شهرداری فولادشهر و بیش از مقدورات خود بصورت بی منت و بدون هرگونه ادعا انجام می‌دهد و از این بابت از زحمات این عزیزان که در رشد و بالندگی شهر تأثیر بسزایی داشته است قدردانی می‌نمایم.

**امضاء تفاهم نامه ساخت ۱۰۰۰ واحد مسکونی برای اسکان پرسنل ذوب آهن

حمیدرضا شیروانی گفت: از انجا که تعداد قابل توجهی از ساکنین فولادشهر را کارکنان، بازنشستگان و کارمندان شرکت سهامی ذوب آهن و شرکت‌های اقماری آن تشکیل می‌دهند، بدنبال پیگیری‌ها و تعامل مستمر و متقابل مدیران ذوب آهن و شرکت عمران فولادشهر و با توجه به پتانسیل و توانمندیهای ذوب آهن در تأمین مصالح، ماشین آلات و نیروی اجرایی جهت انجام ساخت و ساز, توافق نامه‌ای با هدف اسکان پرسنل ذوب آهن در سایت محله ظفر فولادشهر (B9) با مساحت ۱۴ هکتار و دارای طرح تفضیلی مصوب با مدیرعامل ذوب آهن مبادله شد. و طبق آن مقرر شد، ۱۰۰۰ واحد مسکونی به همراه احداث تأسیسات زیر بنائی و اماکن روبنائی مخصوص خانوارهای ذوب آهن در بازده زمانی ۳۶ ماه ساخته شود.

همچنین شرکت سهامی ذوب آهن متعهد شد، همزمان نسبت به ساخت عملیات محوطه سازی، فضاهای آموزشی، ورزشی، خدماتی، بهداشتی و درمانی اقدام نماید. همچنین برآورد اولیه انجام این امور بالغ بر ۴۰۰۰ میلیون ریال می‌باشد

منصور یزدی زاده مدیرعامل شرکت ذوب آهن، در این نشست نیز گفت: هدف از انعقاد این تفاهم نامه را مشارکت در ساخت واحد مسکونی باتوجه به مسئولیت‌های اجتماعی کارخانه جهت کارکنان شرکت دانست.

وی افزود: ذوب آهن اصفهان، اولویت‌هایی چون تولید، تأمین مواد اولیه، مسائل زیست محیطی و مسئولیت‌های اجتماعی را با هم پیش می‌برد و ساخت این هزار واحد مسکونی نیز در همین راستا صورت می‌گیرد.

مهندس یزدی زاده با بیان اینکه از سال ۷۳ تا سال ۸۱ در فولادشهر ساکن بوده و با ویژگیهای این شهر آشناست، افزود: این واحدهای مسکونی باید به نحوی ساخته شود که در خور نام ذوب آهن اصفهان باشد و الگویی برای ساختمان سازی در این شهر گردد.

**واگذاری زمین رایگان برای تأسیس موزه نسخه خطی فولادشهر

مدیرعامل شرکت عمران بیان کرد با توجه به وجود موزه نسخ خطی و ظرفیت بی بدیل این مجموعه تاریخی برای شهر جدید فولادشهر با موافقت هیئت مدیره شرکت عمران فولادشهر و تصویب مجمع عمومی شهرهای جدید کشور زمینی به مساحت ۱۲۰۰ متر مربع در مرکز برزن دوم فولادشهر برای ساخت موزه کتب و نسخ خطی اختصاص و به زودی کلنگ احداث آن به زمین زده خواهد شد.

**عرصه واحدهای مسکن مهر با تسهیلات ویژه به متقاضیان واگذار می‌شود

حمیدرضا شیروانی در خصوص عرصه‌های ۹۹ ساله مسکن مهر تصریح کرد: مالکان مسکن مهر مالک اعیان (ساختمان) مسکن مهر هستند و عرصه (زمین) این ساختمان متعلق به دولت است که ۹۹ سال در اجاره آنان خواهد بود بنابراین چنانچه مالکان این واحدها (بلوک ساختمان‌ها) به طور جمعی درخواست خرید عرصه نمایند دولت با ارائه تسهیلاتی ویژه و با قیمت کارشناسی روز این عرصه را به متقاضیان واگذار می‌کند.

**برپایی نمایشگاه صنایع دستی هنرمندان فولادشهر توسط شرکت عمران فولادشهر

شیروانی خاطرنشان کرد: در کنار امور عمرانی در مقابل حوزه اجتماعی شهر احساس مسئولیت خواهیم نمود و در این راستای طبق دستورالعمل معاونت توسعه اجتماعی شهرهای جدید کشور همراه با جشنواره کشوری صنایع دستی شهروندان شهرهای جدید کشور، اولین نمایشگاه بزرگ صنایع دستی شهروندان را به مدت یک هفته برگزار کرده‌ایم تا هنرمندان عزیز این شهر با رونمایی از خلاقیت هنری خود در جهت پویایی فرهنگی و کارآفرینی، نقش در جهت رونق تولید داشته باشند.

مدیر عامل شرکت عمران ادامه داد: ۱۸۰ نفر از هنرمندان در ۷۵ غرفه نمایشگاهی آثار خود را در معرض دید عموم قرار داده‌اند و بزودی با داوری و کارشناسی آثار، چند نفر از هنرمندان فولادشهر بعنوان نماینده هنر فولادشهر و استان اصفهان در جشنواره کشوری که بناست در استان تهران برگزار شود، شرکت و با هنرمندان دیگر شهرها رقابت هنری خواهند نمود.