زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اگر برای رسیدن به موقعیت عملیاتی خودروهای عملیاتی نتوانند وارد منطقه شوند تیم های موتوری شرکت توزیع برق که در هریک از امور یک تیم آموزش دیده وجود دارد به محل حادثه اعزام میشوند تا ایمن سازی محیط را تا رسیدن دیگر نیروهای عملیاتی انجام دهد برای ما رسیدن اولین نفر در سوانح یک امتیاز محسوب میشود .

سرپرست نظارت بر بهره برداری شرکت توزیع برق اصفهان دردر مانور پدافند غیر عامل شرکت توزیع برق اصفهان که به مناسبت هفته پدافند غیر عامل در محل پارک فناوری های نوین این شرکت برگزار شد ، در گفتگو با ربیع هدف از برگزاری این مانور را توانمندسازی و چاپک سازی نیروها در زمان حوداث عنوان کرد و افزود:دراین مانور ظرفیت ماشین آلات و میزان تجهیزات در اختیار، محک و رصد شد تا برنامه ریزی برای افزایش ویا بالا بردن سطح راندمان و کیفی سازی ماشین آلات در قرار دادهای بعدی شرکت در دستور کار قرار گیرد .

سعید قربانی،با اشاره به اینکه امسال در مانور هفته پدافند غیر عامل آمادگی بخش تعمیرات درگروه ماشین آلات خط گرم سرد ،روشنایی،حوادث وپست مورد ارزیابی قرار گرفت افزود:در بحث پدافند غیر عامل بایدهم نیروهای بهره بردار به روز باشندو هم سرعت عمل و واکنش سریع در مقابل حوادث و بلایا داشته باشند.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری مانورهای آمادگی در بحران برای همه شرکت های خدماتی و عملیاتی ادامه داد:در این مانور ۵گروه تعمیرات پست،۷گروه تعمیرات ماشین آلات خط گرم وسرد،۶گروه تعمیرات حوادث،۴گروه تعمیرات روشنایی فعالیت داشتند که مجموعا تعداد افراد شرکت کننده دراین مانور۵۸نفربود.

قربانی افزود:۵گروه عملیات نیز در این مانور شرکت داشتند که فعالیت آن ها در داخل امور ارزیابی میشود.

وی با اشاره به اینکه رصد تجهیزات و توانایی افراد در یک قالب کلی در این مانور بسیار حائز اهمیت بود گفت:وقتی گروه های شرکت کننده به صورت مجزا مورد ارزیابی قرار می گیرند کنترل کیفی و کمی هر دو در یک لحظه انجام میشود لذا می توانیم برآورد کلی از سطح تجهیزات موجود داشته باشیم .

&&&نیازمند چابک سازی نیروها هستیم

سرپرست نظارت بر بهره برداری شرکت توزیع برق اصفهان با اشاره به اینکه مزیت برگزاری مانور آمادگی پدافند غیرعامل رفع عیب در کمترین زمان است افزود:امروز ما نیازمند چابک سازی نیروها هستیم ،لذا اگر در جایی نقطه ضعفی هم وجود داشته باشد می توانیم شناسایی وآن ها را رفع کنیم تا در مواقع بحران و بلایا غافلگیر نشویم و با آمادگی کامل در صحنه حاضر شویم .

وی با تاکید بر آموزش و بروزرسانی توانایی نیروهای عملیاتی و بهره برداری در شرکت برق گفت:شاید زمان در حوزه های مهندسی و یا احداث شبکه چندان مهم نباشد اما مهمترین آیتم در بخش بهره برداری زمان است که باید نیروهای تعمیرات با چابکی وارد صحنه شوند .

این مقام مسئول در شرکت توزیع برق اصفهان، برگزاری مانورهای پدافند غیر عامل در سراسر سال را جزو الزمات عنوان کرد و ادامه داد:خوشبختانه در بخش بهره برداری شرکت توزیع برق اصفهان علاوه بر اقدامات عملیاتی بر روی حوزه های نرم افزاری نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است،به گونه ای که این اقدامات در دیگر شرکت ها صورت نگرفته ویا دسترسی به آن ممکن نیست.

قربانی با اشاره به اینکه از طریق نرم افزارهای هوشمند بسیاری از اتفاقات قبل ازآن که در شبکه رخ دهد زودتر مورد تحلیل قرار می گیرد افزود:در مناطق مختلف اطلس هایی تعریف شده است که متناسب با وضعیت اقلیم و بار شبکه است .

&&تهیه اطلس هوشمند مناطق مختلف اصفهان و نرم افزار جامع بهره برداری در شرکت توزیع برق اصفهان

وی تاکید کرد: در مناطق تحت پوشش شرکت توزیع برق اصفهان اطلس فرونشست ،گرد و غبار ،زلزله و …در لایه بندی های مختلف مشخص شده است که ما با تحلیل هر یک از آن ها برایشان پروژه های مختلفی در نظر گرفته ایم .مناطقی که نیاز به تعمیرات دارند را زودتر پیش بینی انجام داده ایم تا متناسب با شرایط آن تیم تعمیرات به آن منطقه اعزام شود.

سرپرست نظارت بر بهره برداری شرکت توزیع برق اصفهان گفت:در واقع ما پدافند غیر عامل از طریق نرم افزار را در مناطق اصفهان عملیاتی کرده این تا قبل از اینکه شهروندان با ما تماس بگیرند ما به سراغ آن ها برویم و مشکلات حوزه های مختلف را برطرف کنیم تا دچار حوادث و سوانح نشویم.

قربانی تاکید کرد:مزین استفاده از نرم افزارهای هوشمند و تهیه اطلس مناطق این است که ما نقاط کانون بحران را از طریق نرم افزار شناسایی کرده ودر زمان حوادث تاب آوری شبکه را بالا می بریم .

&&برگزاری مانورجامع پدافند غیر عامل در۱۶آبان ماه

وی ادامه داد:در ۱۶آبان ماه نیز مانورجامع پدافند غیر عامل در بخش تعمیرات شرکت توزیع برق در منطقه مارشنان برگزار می شود که آمادگی نیروها دراین عملیات سنجیده میشود.

وی درباره استفاده از هوش مصنوعی در بخش بهره برداری شرکت توزیع برق اصفهان توضیح داد:برای به کار گیری هوش مصنوعی نیز اقدامات خوبی در شرکت توزیع برق اصفهان صورت گرفته است که هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده است اگر چه اطلس مناطق مختلف پیاده سازی شده است اما هنوز ازاین نرم افزارها رونمایی نشده است .

&& به کار گیری ۱۰ تیم موتوری واکنش سریع در امور شرکت توزیع برق اصفهان

وی از به کار گیری ۱۰گروه موتوری در بخش بهره برداری شرکت توزیع برق اصفهان خبر داد و افزود:با استفاده از نرم افزار اطلس ها در مواقعی که کانون بحران در شبکه شناسایی شد قبل از تماس مشترک می توانیم اعزام نیرو برای رفع عیب داشته باشیم که این مسأله خود هوشمند سازی شبکه است .

قربانی گفت:نرم افزار جامع بهره برداری بزودی مورد بهره برداری قرار می گیرد که پیش بینی موضوع و میزان زمان و راه که تیم عملیاتی می تواند به مقصد برسد دراین نرم افزار مورد ارزشیابی قرار گرفته و به نیروها اعلام میشود.

وی بیان داشت:اگر برای رسیدن به موقعیت عملیاتی خودروها نتوانند وارد منطقه شوند تیم های موتوری وارد صحنه میشوند که این گونه موارد بیشتر برای بازار که ورود خودروها مشگل است استفاده میشود.ایمن سازی محیط از وظایف این تیم ها است و رسیدن اولین نفر در سوانح برای ما یک امتیاز محسوب میشود.

این مقام مسول گفت:در همه امور یک تیم موتوری برای رسیدن سریع به صحنه حوادث وجود دارد که برطرف کردن اقدامات اولیه حضور دارد ؛وجود این تیم های موتوری برای قسمت بهره برداربسیار مهم است .

زهرا نصیری