مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امسال یک کشور اسلامی برای اولین بار فرصتی را برای معرفی اسلام به دنیا به دست آورد و بخوبی از این فرصت استفاده کرد و زوایایی از اسلام را به نمایش گذاشت! جام جهانی فرصت مناسبی برای قطربود تا نسبت به معرفی دین اسلام همت گمارد، و همه طرفداران جام جهانی را با عدالت و مدارای دین اسلام آشنا کند و این فرصت غنیمت شمرده شد. مسئولان قطر توانستند از جام جهانی برای معرفی دین اسلام استفاده کنند، و تماشاگران را ملزم به رعایت شئونات اسلامی نمایند. اقتدار در برگزاری جام جهانی با حفظ ارزش‌های اسلامی نشان داد مسلمان هیچ مصالح‌های روی ارزش‌های خود نمی‌کند و حاضر به معامله نیست! و این افتخار بزرگی برای مسلمانان شد. در واقع خیلی خوب است که قطر ارزش‌های خود و ارزش‌های جهان اسلام را نشان داد و اینکه ثابت کرد مسلمانان چگونه هستند و چرا برای ارزش‌های خود که به وسیله دین عرضه شده است ایستادگی می‌کنند.

حفظ ارزش‌های اسلامی در اجتماع برزگی که جنبه بین المللی دارد هنری ستودنی است، هنری که باید برای حکمرانان دیگر کشورها از جمله مدیران ما الگو شود و خود را مکلف به آن بدانند؟ امسال در برگزاری جام جهانی قطر کاری کرد که کارستان بود؟

اینکه میزبان جام جهانی فوتبال با اقتدار کامل بایستد و ارزش‌های اسلامی را سرلوحه کار قرار دهد و از فیفا و غیره خط نگیرد و نترسد و توجهی به نگاه و حرف و حدیث اجانب نکند یک ارزش قابل تقدیر است؟ اینکه افتتاحیه جام جهانی با قرائت آیات الهی انجام چذیرد یک ارزش والا و یک هنر قابل احترام است؟ اینکه با قدرت اعلام کنند در زمان اذان هیچ و نمازآهنگ پخش نخواهد شد و فقط باید آهنگ اذان به گوش برسد یک پاسداشت مهم در راستای پرچم بزرگ اسلام است! اینکه سرو مشروب ممنوع می شود و اجازه ندارند استفاده کنند یک اسلام گرایی خوشایند است؟ واقعیت اینست که کمتر کسی می‌توانست پیش‌بینی کند که این کشور بتواند علاوه بر انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای بهره‌مندی از تأثیرات مهم و گسترده اقتصادی این رویداد مهم و اثرگذار جهانی در راستای بهره‌برداری از مزایای مرتبط با ابعاد فرهنگی و معرفی زیبای اسلام تلاش کرده و گام بردارد و اینهمه دستاورد داشته باشد؟ حکومت قطر در جریان برگزاری مسابقات این رخداد مهم ورزشی به نحو مطلوبی در جهت معرفی دین اسلام و ارزش‌های آن گام برداشت؛ به گونه‌ای که در بسیاری از تابلوها و بیلبوردهای مستقر در ورزشگاه‌ها مطالبی با مضامین معرفی اسلام از زبان حضرت محمد (ص) و علی علیه السلام درج شده و چشمان حداقل یک و نیم میلیون تماشاچی را به خود جلب کند؟ اقدامات قطر صرفاً منحصر به اجرای قوانین اسلامی نشده بلکه در زمینه انجام اقدامات ترویجی و فرهنگ‌سازی لازم نیز گام‌های مؤثر و حائز اهمیتی برداشته است که از مهمترین آنها می‌توان به اهداء روسری به تماشاگران خارجی زن توسط عده‌ای از زنان محجبه قطری با هدف تبلیغ حجاب اسلامی اشاره کرد واتفاقا این اقدام سبب خوشنودی خارجی شده و مورد اسقبال قرار گرفته است؟ از طرفی دولت قطر در اجرای کامل قوانین مرتبط با عدم مجوز ورود هرگونه نمادهای همجنس‌گرایی در خلال برگزاری مسابقات به شدت اهتمام به خرج داد؛ که عده ای از تماشاچیان برای فرار از قوانین محکم قطر برای اقامت و استراحت به امارت رفتند! تبلیغات نوشتاری و کاغذی از جمله توزیع کتابچه‌ها و بروشورهایی با مضامین معرفی دین مبین اسلام یک اقدام خوب و ماندگاری است که انجام شد. قطر از ظرفیت پخش اذان نمازهای یومیه در جهت جذب تماشاچیان جام‌جهانی به مساجد و معرفی اسلام بخوبی استفاده کرد. به گونه‌ای که معمولاً هنگام پخش اذان از مناره‌های مساجد با توجه به انتخاب و پخش اذان‌های گوش‌نواز و دلنشین این مساجد را به مراکز برای تجمع گردشگران به جهت بازدید و لذت بردن از صدای پخش اذان تبدیل کرد که هنر مهمی است.

نتیجه این اقتدار و برنامه‌ها این می شود که خبر نگاران صهیونیستی را منزوی می کند و کار بجایی می رسد که خبرنگار اسرائیلی می گوید ما جرات نداشتیم بگوئیم خبر نگار رژیم صهیونیستی هستیم هیچکس حاضر به مصاحبه با ما نبود؟ بی بی سی که از قدرت خبری بالایی برخوردار است تمام موقعیتش مخدوش می شود و جایی برای مانور ندارد؟ انتر (عنتر) نشنال به جام جهانی راه ندارد و بکلی منزوی می شود و اینهمه از برکت رفتار مقتدرانه اسلامی است! جرات و جسارت احیا می شود و علی رغم هزینه‌های سنگین استکبار در منزوی نمودن فلسطین، پرچم این مظلومان بالا می رود و در واقع جبهه مقاومت به شدت تقویت می شود و این حاصل قدرت اسلام است؟ امسال حداقل ۵ میلیارد انسان در این کره خاکی در آغاز بازیهای جام جهانی فوتبال آیات قرآن کریم به گوششان خورد؟ این کار بزرگ و مهمی است؟ چقدر خوبست برای حفظ ارزش‌های اسلامی مدیران و مسئولان کشور ما نیز الگو بگیرند و بدون ترس و تعارف و با اقتدار تمام وارد عمل شوند و ارزش‌های اسلامی را پاس بدارند؟ چه مفهومی دارد حقوق بگیران کشور حاضر به رعایت ارزش‌های اسلامی نباشند و همچنان مسئولیت داشته باشند. آری استفاده از فرصت ها هنری است که باید ستود.

مظفر حاجیان