به گزارش پایگاه خبری ربیع، کارگاه آموزشی سلامت بانوان با هدف شناخت بهداشت و سلامت بانوان، بیماری‌های التهابی، توجه به تغذیه و خواب کافی، معاینات ضروری دوره‌ای و راه‌های پیشگیری از بیماری‌ها برگزار شد.

کارگاه با محور سلامت بانوان توسط کارشناس شبکه بهداشت بانه برای بانوان مددجو، مربیان مهدکودک و کارکنان اداره بهزیستی برگزار شد.

«سعدیه مدرسی» مدرس کارگاه با بیان این مطلب که متاسفانه بسیاری از ما تا قبل از بروز علایم بیماری به پزشک و مراکز بهداشتی مراجعه نمی‌کنیم. این درحالی‌ست که برای پیشگیری از بیماری و آگاهی از وضعیت جسمانی خود باید قبل از بروز بیماری به پزشک مراجعه کرده و با انجام معاینات دوره‌ای و انجام آزمایش‌های لازم از سلامت خود اطمینان حاصل کنیم.

مدرسی افزود: عدم استفاده از سرویس‌های بهداشتی بین راهی، رعایت بهداشت فردی مانند شستن دست‌ها و استفاده از دستمال‌های استاندارد غیرحساسیت زا از مواردی است که باید حتماً به آن‌ها توجه شود.

استفاده از لباس‌های نایلونی، چسپان یا خیس حتی هنگام ورزش هم باعث به وجود آمدن محیط مساعد برای تولید و رشد انواع عفونت‌های زنانه می‌شود. غذاهای مقوی و خواب و استراحت کافی و رژیم غذایی متعادل و نوشیدن مقدار زیاد مایعات برای سلامت هر فرد مهم و مفید است.

وی اضافه کرد: بانوان حتماً باید دو بار در سال برای انجام معاینه و بررسی‌های لازم به پزشک متخصص مراجعه کنند و هر سال تست «پاپ اسمیر» را تکرار کنند البته این موضوع نیز باید حتماً با مشورت پزشک متخصص انجام شود.

مدرسی در پایان گفت: غربالگری روشی مناسب برای تشخیص زودهنگام بیمارانی است که هنوز فاقد علائم و نشانه‌های آن عارضه هستند.

این کارگاه در پایان با پرسش و پاسخ شرکت کنندگان و کارشناس به پایان رسید.