به گزارش پایگاه خبری ربیع، امین مقومی  ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت روز مهندس که در سالن جلسات سازمان نظام مهندسی استان قم  برگزار شد با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی یک ماهیت تخصصی دارد، اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی اولین سازمانی بود که بعد از انقلاب دارای قوانین تخصصی شد.

وی ادامه داد:سازمان نظام مهندسی هیچ هزینه ای برای دولت ندارد و نباید به این سازمان نگاه صنفی داشته باشیم و باید این نگاه حذف شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با اشاره به اینکه نسبت به سال قبل ۱۷درصد رشد آموزش داشته ایم، گفت: ۷۵ هزار ساعت آموزش غیر اجباری داشته ایم.

وی بیان داشت:هزینه این کلاس ها و آموزش ها توسط خود مهندسین پرداخت می شود که هیچ هزینه ای برای دولت ندارد.

مقومی با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی وظیفه نظارتی دارد، خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی وظیفه نگهداری از طرف دولت را دارد که این مسئله هم هیچ هزینه ای برای دولت ندارد.

وی افزود: کسانی که ساخت و ساز می کنند عملا بهره بردار نیستند و قانون برای دفاع از حق بهره بردار و حفظ سرمایه های ملی از طریق سازمان نظام مهندسی اقدام می کند به همین دلیل سازمان محبوبیتی ندارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم اضافه کرد: ناظر در کشور ما عملا از سوی دولت بازرس می باشد اما در کشور های دیگر ناظر از سوی مالک برای دفاع از حقوق او تعیین می شود پس باید ناظر در کشور از سوی نظام مهندسی تعیین شود.

وی ابراز داشت:برای سازمان نظام مهندسی دو سند کلان تعیین شده است که این سند در راستای سیاست های کلی شهرسازی و سیاست های کاهش سوانح طبیعی و حوادث می باشد.

مقومی با اشاره به نظر سنجی در ساختمان ها، گفت: نظرسنجی قبل و بعد از طراحی از مالکین انجام می گیرد تا مهندسین برای بالا رفتن کار آنها تشویق و یا تنبیه شوند.

وی با اشاره به خدمات سازمان نظام مهندسی از سال گذشته تا کنون، تصریح کرد: در زمینه شناسنامه فنی ساختمان یکی از نگرانی‌ها و مشکلات مردم زمان‌بر بودن پایان کار بود و نسخه الکترونیک در حال پیگیری است که برای اوایل سال آینده آماده می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم عنوان کرد: سامانه اطلاع‌رسانی به مالکان در یک ماه گذشته راه‌اندازی شده که بر اساس آن تأیید و کنترل نقشه به اطلاع مالکان می‌رسد که این امر تردد‌ها را کاهش می‌دهد و نظارت عمومی به سازمان افزایش پیدا می‌کند.

وی از برگزاری نخستین جشنواره ملی و پنجمین جشنواره استانی رسانه و مهندسی خبر داد و افزود: آخرین مهلت ارسال آثار این جشنواره پایان اردیبهشت ماه امسال است.

مقومی با اشاره به برگزاری نخستین همایش ملی اخلاق مهندسی در صنعت ساختمان گفت: هماهنگی برای برگزاری نشست‌های تخصصی منظم انجام شده تا با همکاری با دانشگاه‌های خارج کشور، دانشگاه علوم پایه، حوزه علمیه، دانشگاه صنعتی امیر کبیر، سازمان نظان مهندسی و وزارت راه و شهرسازی برگزار شود و بتوانیم ترویج اخلاق مهندسی را دنبال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ضوابط حریق در استان با دو رویکرد تسهیل در اجرا از سوی مردم و افزایش ایمنی بازنگری و نهایی شده و امیدواریم تا پیش از پایان سال ابلاغ شود تا به افزایش ایمنی کمک شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم عنوان کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با توجه به تفاهم‌نامه با انجمن صنفی کارگران برای استادکاران و کارگران در تخصص‌های مختلف در دستور کار قرار گرفته است.

 وی با اشاره به خدمات الکترونیک در زمینه مهر و امضای مهندسان گفت: برای بیش از ۳ هزار نفر به صورت الکترونیک کار زیرساختی در این زمینه انجام شده است.

مقومی با اشاره به مشکلات شهرک‌های صنعتی، بخش‌ها و شهرها در زمینه استفاده از خدمات نظام مهندسی گفت: با کمک استانداری این امر در حال پیگیری است و با جهاد کشاورزی این موضوع جمع‌بندی شده و با سازمان گردشگری و سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها در حال تعامل هستیم تا این موضوع حل شود.

وی عنوان کرد: مقاوم‌سازی یکی از خلأها در استان در زمینه بافت فرسوده بود که با توجه به د دولت در زمینه ترمیم بافت‌های فرسوده دغدغه مردم این است که ساختمان خود را در صورت امکان به جای تخریب، نوسازی کنند به همین منظور دستورالعمل بهسازی تدوین شده و در حال اجرا است و دوره آموزشی ویژه متقاضیان برگزار شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم یادآور شد: ۵ هزار و ۲۰۰ نفر عضو سازمان هستند و رشد تعداد اعضا نسبت به سال گذشته رشد کمی است زیرا در دستورالعمل وزارت برای شرکت در آزمون ورود به حرفه الزام عضویت در سازمان حذف شده است.

انتهای پیام/محمد توکلی