به گزارش پایگاه خبری ربیع، به مناسبت گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری و با هدف ارج نهادن به خدمات فعالان بخش حمل و نقل جاده ای و راهداری و همچنین پیشکسوتان این حوزه در تاریخ ۳۰ آذر ماه جاری، مراسمی در شش استان شامل چهار محال و بختیاری ، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان، ایلام ، کرمانشاه و اردبیل برگزار شد که در ذیل خلاصه ای از مراسم مذکور ارایه می گردد:

استان هرمزگان
آیین تجلیل از رانندگان و راهداران نمونه در استان هرمزگان برگزار شد
مهران قربانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با  حضور در مراسم گرامیداشت هفته حمل ونقل ، رانندگان و راهداری گفت: باید سر تعظیم در برابر همه کسانی که در این کشور کمر به خدمت صادقانه بسته اند  فرود آورد،
قربانی افزود: هر پیشرفت و توسعه‌ای بر دوش حمل و نقل استوار است و ایده‌آل‌ترین شکل حمل و نقل آن است که کشورهای مختلف زمانی را برای دسترسی مردم به یک آزادراه قرار می‌دهند و مرتبا در تلاشند تا این زمان را کاهش دهند.
وی ادامه داد: به میزان ۳۰ درصد حمل کالاهای اساسی در کشور بهبود یافته و در سرجمع واردات نیز ۵ درصد رشد را تجربه می‌کنیم و با توجه به شرایط کشور، همچنان این آمار امیدوارکننده است.
قربانی به حمل و نقل ۲.۵ میلیون مسافر راهی کربلا در ایام اربعین حسینی در ۱۵ تا ۲۰ روز توسط شبکه حمل و نقل مسافری کشور اشاره و بیان داشت: اتفاق بزرگی در این زمینه رخ داد که به همت همه فعالان این بخش میسر شد.
عضو هیات عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور همچنین تصریح کرد: راه نیز به مانند هر زیرساختی به مرمت و نگهداری مستمر نیاز دارد و راهداران با همتی بلند و با وجود بسیاری محدودیت‌ها و مشکلات در این زمینه فعال هستند.
معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ا ی تصریح کرد: راهداری وظیفه‌ای سخت و طاقت‌فرسا است و هر کس در این راه قدم می‌گذارد با خدا معامله کرده است.
احمد مرادی نماینده بندرعباس در مجلس شورای إسلامی نیز در این مراسم به سهم بخش حمل و نقل در دفاع مقدس و  مجاهدت‌های فعلی در میدان دیگری در حال حاضر اشاره کردو همچنین خواستار توجه بیشتر به مجتمع‌های بین راهی برای ارتقای کیفیت خدمات به مردم در سطح جاده‌ها شد.
وی افزود: شهرک حمل و نقل بندرعباس بزرگ‌ترین شهرک حمل و نقلی کشور است که سرمایه‌گذاری بالایی در آن صورت گرفته است و دولت نیز بابد به وظایف خود عمل کُند .
یوسف عابدینی مدیرکل حمل‌و نقل و راهداری هرمزگان نیز در این مراسم   به وضعیت راه های استان اشاره کرد و اظهار داشت : استان هرمزگان دارای بیش از ۱۳هزار کیلومتر راه است که نگهداری این راه‌ها از وظایف اداره‌کل راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای است و وجود انبوهی از بنادر و صنایع در این استان سبب اهمیت بیش از پیش این حوزه شده است.
 وی گفت: زیرساخت‌های هرمزگان متعلق به تمام کشور است و همه ایرانیان از ظرفیت‌های حمل و نقلی و جاده‌های استان بهره می‌برند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل هرمزگان با تصریح بر اینکه رانندگان به مانند خونی در شریان ساختار حمل و نقلی کشور بشمار می‌روند، خاطرنشان کرد: ریشه توسعه کشور را در بخش حمل و نقل می‌یابیم چرا که انتقال کالا و خدمات بر بستر حمل و نقل شکل می‌گیرد.
 گلپایگون رییس انجمن حمل و نقل کالای جاده‌ای بندرعباس نیز در این مراسم با اشاره به ازدیاد شرکت‌های حمل و نقل، گفت: ضروری است تا معیارهای تخصصی‌تری برای ارزیابی میان شرکت‌ها و اعتبارسنجی آنها صورت گیرد ومعیارهای کنونی نظیر داشتن بیمه حمل و نقلی و شرکت در مزایده کافی نیست و باید شاخص‌های دقیق‌تر و حرفه‌ای‌تری در این حوزه حاکم شود.
وی  ادامه داد: در زمینه بیمه تکمیلی رانندگان و همین طور تکمیل زیرساخت‌های شهرک حمل و نقل بندرعباس با چالش‌هایی مواجه بوده‌ایم که برای رفع آن به حمایت مدیریت عالی استان و نمایندگان استان نیازمندیم‌.
گلپایگون همچنین از پیگیری‌های هاشمی تختی نماینده مرکز هرمزگان در موضوع ارزش افزوده شرکت‌های حمل و نقلی نیز تقدیر و تشکر کرد و تصریح کرد: بار بزرگی از حمل و نقل کشور بر دوش استان هرمزگان است و دغدغه‌مندی مسئولان در این استان به موضوع حمل و نقل اهمیت فراوانی دارد.

گفتنی است در بخش پایانی این همایش که با حضور مسئولین استانی برگزار شد از راهداران و رانندگان نمونه و فعالان دارای عملکرد و خدمات برجسته هرمزگان در زمینه خدمت رسانی به زائرین اربعین حسینی ، حمل کالا های أساسی و إمداد رسانی در سیل فروردین ٩٨  نیز تجلیل شد​

WhatsApp Image 2019-12-21 at 16.55.04.jpeg

استان چهارمحال و بختیاری

بهسازی راه های روستایی از اولویت های کاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است که مستلزم همتی والا و تلاشی جهادی می‌باشد
آیین گرامیداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری با حضور احمد جمشیدی سرپرست دفتر برنامه و بودجه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و مجید نظری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری و دیگر مسؤولین استانی روز شنبه در محل اتاق بازرگانی شهرکرد برگزار شد.
در این مراسم گرامیداشت  احمد جمشیدی از اجرای طرح ابرار در تمام استانهای کشور خبر داد و گفت:بهسازی راه های روستایی از اولویت های کاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ست که مستلزم همتی والا و تلاشی جهادی است  که از امسال راهداران با این تلاش و همت راه های روستایی را بهسازی خواهند کرد.
در این مراسم مجید نظری معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری نیز با تقدیر از تلاش شبانه روزی راهداران گفت: راهداران با تلاش های شبانه روزی خود موجب دلگرمی مردم این استان هستند و در حوادث طبیعی نیز راهداران در خط مقدم خدمت به مردم هستند.
شهرام ندیمی سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان که از دیگر سخنرانان این گرامیداشت بود با تبریک هفته ی حمل و نقل، رانندگان و راهداری گفت: رانندگان بخش حمل و نقل عمومی و راهداران هر دو درکنار هم در جاده ها خدمت به مردم شریف ایران را افتخار خود دانسته و در تمام صحنه های خدمت حضوری پررنگ داشته و خواهند داشت.
در پایان این مراسم از راهدار و راننده نمونه و بازنشستگان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای در سال گذشته با اهدای لوح، تقدیر شد.
همچنین از برگزیدگان جشنواره نقاشی راهیاران که توسط روابط عمومی این اداره کل برگزار شد  نیز با اهدای لوح و جوایز نقدی تجلیل به عمل آمد.
WhatsApp Image 2019-12-21 at 15.45.52.jpeg​​                       
استان ایلام 
حمل و نقل نقش کلیدی در توسعه و پیشرفت کشور دارد.​
 
در مراسم بزرگداشت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری استان ایلام که با حضور معاون عمرانی استاندار، مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان، انجمن ها‌ و تشکل های صنفی، رانندگان و راهداران برگزار شد، احمد کرمی معاون امور عمرانی استاندار ایلام ضمن تبریک هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری به رانندگان تلاشگر و راهداران زحمتکش با اعلام این مطلب گفت: نقش اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام در بازسازی محورهای مواصلاتی آسیب دیده در سیل فرودین ۹۸ بسیار پر رنگ و حایز اهمیت بود.
وی افزود: در حماسه اربعین امسال سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خصوصا وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به صورت جهادی در حمل و نقل جاده ای زایران عتبات عالیات نقش آفرینی کردند.
وی از تمامی متولیان امر حمل و نقل و راهداری استان تقدیر و تشکر کرد

در این مراسم، مهندس باقرجوان مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان ضمن گرامیداشت این هفته و با اشاره به اهمیت روز ۲۶ آذر ۱۳۶۲ که یادآور لبیک رانندگان به ندای رهبر انقلاب حضرت امام (ره) و اعزام به بنادر جنوب جهت حمل کالاهای اساسی به نقاط مختلف کشور است، اظهار داشت:رانندگان در ایام اربعین ۹۸ نیز برگ زرین دیگری در تاریخ به ثبت رساندند و کار جابه جایی زایران را به خوبی انجام دادند.

وی افزود: بیش از ۳/۵ میلیون مسافر از مرز های چهارگانه وارد عتبات عالیات شدند که بیش از ۶۱ درصد از پایانه مرزی مهران ورود و خروج داشتند.
باقرجوان خاطرنشان کرد: تمام نیروهای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و صنوف حمل و نقل و رانندگان دست به دست هم دادند تا مراسم اربعین ۹۸ با کمترین مشکل در بخش حمل و نقل انجام شود.
وی افزود: با توجه به سهمیه بندی بنزین بیش از هشت درصد از مردم به بخش حمل و نقل عمومی روی آوردند و این می تواند در توسعه حمل و نقل تاثیر گذار باشد و باید از این فرصت در سرمایه گذاری در این بخش استفاده کرد.
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت:اگر امروز جاده های ایمنی داریم و کاربران به راحتی در جاده ها تردد دارند، مدیون زحمات راهداران پرتلاش هستیم که در تمام فصول سال در حال خدمات رسانی به هموطنان هستند.
باقرجوان  افزود: رانندگان بخش حمل و نقل عمومی سواری به سامانه کارت هوشمند مراجعه کنند و شماره شبای خود را جهت بهره مندی از مزایای سوخت ارایه کنند.
براساس این گزارش، دلخواه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام نیز با تبریک هفته حمل ونقل، رانندگان و راهداری اظهار داشت: نامگذاری این روز و اختصاص هفته ای به نام حمل و نقل، رانندگان و راهداری فرصتی است تا ضمن قدردانی از تلاش رانندگان و فعالان عرصه حمل و نقل  و راهداری در زمینه شناساندن فعالیت های این بخش به مردم نیز تلاش شود.
وی افزود: راهداران در شرایط سخت جوی، بی ادعا و ایثارگونه تلاش می کنند و جان خود را به خطر می اندازند تا جان همنوعان به خطر نیفتد
دلخواه گفت: در سیل ۹۸ در بخش راهداری و حمل و نقل جاده ای، خسارت های زیادی وارد شد و ۸۱۰ کیلومتر از راه های استان بر اثر سیل آسیب جدی دید که با تلاش اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان با توجه به این که ایلام چهارمین استان آسیب دیده بود و کمترین کمک را از دیگر استان ها گرفته است، رفع گردید.
وی همچنین با اشاره به اقدامات این اداره کل در ایام اربعین سال جاری افزود: در این ایام، تردد زایران از مرز بین‌المللی مهران، ۶۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت‌.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام با اشاره به این که در ایام اربعین حسینی، استان ایلام و به ویژه شهر مهران و پایانه مرزی مهران شلوغ ترین روزهای خود را سپری کردند، گفت: در پایانه مرزی مهران، بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر به صورت رفت و برگشت  تردد داشتند که نسبت به سال قبل ۶۰ درصد رشد داشته است.
لازم به ذکر است، در پایان این مراسم از طرف معاونت امور عمرانی استانداری ایلام، لوح تقدیری به رسم یادبود به مهندس باقرجوان به پاس زحمات و تلاش های وی در ایام اربعین تقدیم اهدا شد و  همچنین در ادامه مراسم از انجمن های صنفی، مدیران شرکت ها، رانندگان نمونه، راهدارن نمونه، متولیان حمل و نقل و دستگاه های خدمت رسان از جمله هلال احمر، پلیس راه، فوریت های پزشکی تقدیر شد.
ardabil2698.jpg

استان اردبیل
لزوم تغییر نگاه دولت و مجلس در حوزه راهداری
مدیرکل دفتر ابنیه فنی راه‌ها گفت:  حوزه راهداری در زمینه‌ افزایش اعتبارات و نوسازی ماشین آلات نیازمند تغییر نگاه دولت و مجلس است.
شعبان خاوری ، در مراسم تجلیل از فعالان عرصه حمل و نقل و راهداری استان اردبیل که در مجموعه فرهنگی و هنری فدک برگزار شد، اظهار کرد: تا زمانی که در کشورمان راه‌سازی به راهداری اولویت داشته باشد و در حوزه بودجه، بخش باقیمانده اعتبارت به راهداری تخصیص می‌یابد باید راهداران کشورمان را گمنام‌ترین نیروهای وزارت راه نامید.
وی افزود: اعتباراتی که برای ساخت‌وساز راه‌ها اختصاص می‌یابد هفت برابر بودجه راهداری است و اگر نیاز اعتباری راهداری را حداقلی در نظر بگیریم سالانه باید بودجه ده هزار میلیاردی اختصاص یابد که مبلغ اختصاصی به راهداری ۱۷ درصد مبلغ واقعی است.
مدیرکل دفتر ابنیه فنی راه‌ها تصریح کرد: ایجاد و ساخت دوباره شبکه‌های مختلف راهی مستلزم اعتبارات کلان و زمان بسیاری است و پس از بهره‌برداری از پروژه‌ها با توجه به وضیعت جوی هر  استان، حجم ترافیک و میزان حمل بارها موجب فرسایش و فرسودگی راه‌ها می‌شود که راهداری در حد توان و بودجه اختصاص یافته از این اتفاقات جلوگیری و ترمیم می‌کند که متاسفانه این اقدامات  کافی نیست.
خاوری بیان کرد: ۸۰ هزار کلیومتر انواع راه‌ها و ۳۷۰ هزار کیلومتر آبرو و پل و ۱۷۷ کیلومتر تونل در کشورمان وجود دارد که ارزش کلی این موارد حداقل ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود که این میزان بودجه چند ساله وزارت راه است که اگر تغیر رویکردی مسئولین در حوزه راهداری رخ ندهد ثمره‌ای جز هدر رفت منابع مالی و انسانی وجود نخواهد داشت.​
وی اظهار داشت: با توجه به سهم ۹۰ درصدی حمل و نقل زمینی در کشور است  سالانه بیش از ۸۵۰ میلیون نفر در غالب شرکت‌های مسافرتی و وسیله نقلیه شخصی انجام شده و جابجایی ۹ میلیون تن کالا در غالب ۴۳۳ هزار سفر کامیونی و کالابر که کلیه حمل و نقل مسافرتی و تجاری در ۲۸۸ هزار کیلومتر راه‌ جاده‌ای و بین شهری انجام می‌شود.
خاوری گفت: بیش از ۱۹ هزار نفر راهداری در سراسر کشور در طول سال با به‌کارگیری ۱۲ هزار انواع ماشین آلات از راه‌های اصلی و فرعی حراست و نگهداری می‌کنند که متاسفانه امسال ۱۲ نفر از راهداران در کل کشور در حین انجام وظیفه جان خود را از دست دادن که این نشانگر جدیت و غیرتمندی راهداران عزیز است.
وی گفت: در حماسه اربعین نزدیک ۲ میلیون زائر با ناوگان عمومی جابجا شده اند که طبق آمار این جابجایی دو برابر سال گذشته بوده است و در برهه‌ای دیگر امسال با همت مسئولین و کامیون‌داران جابجایی حماسی کالاهای اساسی از بنادر ورودی کشور به استان‌ها انجام شد.
 رئیس کل دادگستری استان اردبیل نیز در این مراسم  گفت: یکی از عوامل اصلی تلفات جاده‌ای عامل انسانی است که می‌توان با فرهنگ‌سازی از تعداد قابل توجهی از تصادفات و فوتی‌های استان پیشگیری کرد.
ناصر عتباتی  اظهار کرد:
 در تلفات جاده‌ای اولین و آخرین نگاه به جاده‌ها است که این نگرش غلط بوده به‌طوری‌که یکی از عوامل در تلفات جاده‌ای ضعف ایمنی خودروها بوده و باید وزارت کشور، پلیس راه و دیگر سازمان‌های مرتبط در حوزه ضعف ایمنی وسایل نقلیه نقش پررنگی را ایفاء کنند.
عتباتی بیان کرد: در پس تلفات تصادفات جاده‌ای اتفاقات بسیاری هم‌چون آسیب‌های اجتماعی، آسیب‌های روحی و روانی و اقتصادی رخ می‌دهد که در جهت پیشگیری از تصادفات جاده‌ای باید فرهنگ‌سازی انجام شود.
رئیس کل دادگستری استان اردبیل تصریح کرد: در برخی موارد در پایان سال آماری که برای کشته‌شدگان تصادفات وجود دارد برابر با آمار ساکنان دو شهرستان یک استان است که می‌توان با همت و تلاش مضاعف کلیه دستگاه‌ها و نگاه ویژه‌ به مسائل پیشگیری از این مسائل جلوگیری کرد.
وی بیان داشت: استان‌ اردبیل جزو استان‌های محروم در حوزه بزرگراه‌ها بوده که البته در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در جهت توسعه بزرگ‌راه‌ها انجام شده ولی کافی نیست و نیاز به کار و تلاش بیشتری دارد.
عتباتی تصریح کرد: دستگاه‌ قضایی با همراهی دیگر دستگاه‌ها اقدامات بسیار مهمی در راستای ساماندهی حمل و نقل استان انجام داده که جا دارد دیگر مسؤولان هم برای تکمیل این اقدامات همت مضاعفی داشته باشند.
رئیس کل دادگستری استان اردبیل افزود: یکی از تکالیف دستگاه قضا همیاری و همراهی فعالان عرصه حمل و نقل و راهداری استان است .
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اردبیل،با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حمل ونقل و راهداری از تلاش های شبانه روزی فعالان عرصه حمل و نقل و راهداری قدردانی کرد و گفت:خدمت بی منت و با روحیه جهادی و انقلابی به مردم ولایت مدار بزرگترین  افتخار است.
علی رحمتی در تشریح  عملکرد این اداره کل، ثبت بیش از ۸۴ میلیون تردد در محورهای مواصلاتی استان از ابتدای سال جاری را خاطرنشان کرد ، هوشمندسازی جاده های استان از جمله برنامه های مهم اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اردبیل است. رحمتی افزود:علاوه بر ۶۴ سامانه تردد شماری ۴۰ دوربین نظارت تصویری،۲۷ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور سرعت و ۲ سامانه توزین حین حرکت نیز در محورهای مواصلاتی استان اردبیل فعال است.
مدیرکل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اردبیل از آمادگی۱۱۰ اکیپ راهداری برای انجام عملیات زمستانی در محورهای مواصلاتی استان خبر داد و تصریح کرد: ۲۸۶ دستگاه ماشین آلات سبک و سنگین با ۴۳۵ نفر نیروی انسانی در قالب ۱۱۰ اکیپ راهداری جهت انجام عملیات برفروبی و بازگشایی محورها درآماده باش کامل هستند که همزمان با ۱ دی روز راهداری عازم محورهای مواصلاتی استان می شوند.
رحمتی با اشاره به فعالیت ۸۷ شرکت حمل ونقل کالا و  ۵۹ شرکت حمل و نقل مسافر در استان اردبیل گفت: تاکنون بیش از ۵۶ هزار حلقه لاستیک سهمیه ای به نرخ دولتی دربین رانندگان پرتلاش دیار سبلان توزیع شده است.
عضو شورای ترافیک استان اردبیل برگزاری ۲۳۷ همایش آموزشی برای کاربران آسیب پذیر جاده ای در استان اردبیــل را یادآور شد وگفت:یکی از طرح های مهم حوزه حمل ونقل استان اجرای طرح ایمنی راکبان موتور سواران است که این طرح از سال ۹۱ در قالب همایش های آموزشی و توزیع اقلام ایمنی در مناطق مختلف استان اجرا شده و تاکنون ۹ هزارو ۶۵۰ عدد کلاه ایمنی رایگان نیز دربین موتورسواران استان توزیع شده است.
 مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اردبیل از افزایش ۲۱ درصدی صادرات کالای ایرانی از پایانه مرزی بیله سوار در ۸ ماهه گذشته خبرداد و تصریح کرد: در مدت یاد شده بیش از ۱ میلیون و ۵۸ هزار نفر مسافر از پایانه مرزی بیله سوار تردد کرده اند که این مهم رشد ۱۳ درصدی را نشان می دهد.
وی افزود: از ۲۵ نقطه حادثه خیز شناسایی شده در محورهای استان ۱۰ مورد حذف و ۸ مورد دیگـر نیز در دست اجراست.
 وی با بیان اینکه درجهت تحقق شعار زمستان بیدار و رونق گردشگری آشیانه ماشین آلات راهدارخانه آلوارس سرعین آماده بهره برداری است تصریح کرد: عملیات احداث راهدارخانه آلوارس در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع شامل ۲۰۰ مترمربع ساختمان اداری و ۱۸۰ مترمربع آشیانه ماشین آلات از خرداد ۹۷ با یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی و استانی شروع شده است.​