یادداشت
محمد غلامی
کارشناس ارشد برنامهریزی گردشگری و فعال حوزه گردشگری
برند چیست و به چه کاری میآید؟ اساسا فلسفه برند چیست و آیا تاکنون برندی برای گردشگری در ایران بوده یا نه؟
اینها سوالاتی است که نشان میدهد برند برای گردشگری در ایران تعریف خاصی نداشته است. به طور کلی برند سازی یعنی شناساندن یک کالا به بهترین وجه ممکن به گونهای که زمانی که نام کالا و یا شرکت تولیدکننده میآید شما را به یاد محصولی خاص و با کیفیت بیندازد.
در گردشگری از برندسازی به گونهای تعبیر میشود که زمانی که نام کشوری خاص و یا شهری خاص میآید شما را به یاد نماد آن شهر و یا کشور بیندازد.
نمونه ملموس آن زمانی است که نام شهر زیبایمان اصفهان میآید، با آوردن نام اصفهان تصویری از پلهای تاریخی و گنبدهای فیروزهای در ذهنها نقش میبندد. انگار اصفهان با این زیباییها خود را در ذهن جهانیان معرفی کرده است.
یا زمانی که نام کشور استرالیا به گوش میرسد، تصویر یک کانگرو در ذهن شکل میگیرد چون استرالیا بیش از هر چیز با طبیعت و اکوسیستم جانوری شناخته میشود.
با این وجود به یک نکته باید توجه کرد که برای برند شدن، تک تک افراد جامعه باید تلاش کنند. برندسازی اینگونه نیست که عدهای دور هم جمع شوند و به این توافق برسند که برای کشور ما فلان لوگو میتواند برند باشد. بلکه باید در تمام بخشها اعم از امور فرهنگی، زیرساختی و کلیه ارکان تشکیل دهنده کار کرد و در انتها به یک لوگوی واحد دست پیدا کرد.
نکته قابل تامل در این بخش این است که در اقتصادهای نفتی همانند آنچه در کشور ما وجود دارد، نگاه به صنعت گردشگری گذرا و اجمالی است. لذا باید در شهرهایی که پتانسیل گردشگری را دارند، تغییر رویه داد و به سوی صنعتی پاک به نام گردشگری قدم نهاد.
بنابراین بهترین نمود برند شدن که برای همیشه در ذهن یک گردشگر خارجی باقی میماند، نمودهای فرهنگی است. به عنوان مثال مردم در کشورهایی مانند کره یا ژاپن، در هنگام رانندگی کمتر از بوق استفاده میکنند.
بهترین نمونه از برند نیز به دست آوردن برند فرهنگی است و برند فرهنگی شدن به گونهای است که با گردشگران خارجی رفتاری توام با احترام داشته باشیم و در حد توان، بالاترین خدمات را به توریست ارائه دهیم.
تاکید بر بخش فرهنگی در برندسازی به این سبب است که جاذبههای طبیعی و میراث ناملموس در همه کشورهی یافت میشود اما این رفتار مناسب و ارائه خدمات مطلوب است که میتواند گردشگران خارجی را دوباره به کشور میزبان بازگرداند.