به گزارش پایگاه خبری ربیع، مجتبی مزروعی در نشست مطبوعاتی اظهار کرد: برنامه محوری و اصلی جهاد کشاورزی خراسان رضوی در جهت بهره وری هرچه بیشتر آب است، افزایش تولید کشت گلخانه ای، اصلاح الگوی کشت و اجرای سامانه های نوین آبیاری از مواردی می باشد که بسیار مورد توجه دولت می باشد و اجرای آن نیز در خراسان رضوی بوده است.

مزروعی تصریح کرد: خراسان رضوی در زمینه اجرای سامانه نوین آبیاری رتبه نخست کشور را دارد. اجرای سامانه های نوین آبیاری در این استان به عنوان یکی از اولویتهای مورد نظر در بخش کشاورزی دنبال می شود و اجرای موفق آن آثار و برکات فراوانی برای منطقه داشته است.

وی اضافه داشت: در مجموع ۳۵۰ هزار هکتار زمین مستعد برای اجرای شیوه های نوین آبیاری در خراسان رضوی وجود دارد که تاکنون ۱۵۰ هزار هکتار آن مجهز به سامانه های نوین آبیاری شده است. ۵۶ هزار هکتار از این مساحت با حمایت دولت تدبیر از سال ۱۳۹۲ تاکنون محقق شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: در طول پنج سال فعالیت دولت تدبیر و امید معادل با تمام مدت فعالیت در زمینه اجرای سامانه های نوین آبیاری شاهد اجرای پروژه در این بخش از استان بوده ایم.هم اینک ۲۰۰ هزار هکتار دیگر از کشتزارهای خراسان رضوی قابلیت اجرای سامانه نونی آبیاری را دارد.

وی بیان کرد: سطح کشت گلخانه ای نیز در خراسان رضوی از زمان آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید تاکنون سه برابر شده است. این سطح سال ۱۳۹۲ معادل ۱۱۸ هکتار بود که هم اکنون به بیش از ۳۶۵ هکتار افزایش یافته است.

مزروعی امسال افزود: حدود ۸۴ هزار هکتار در خراسان رضوی زیر کشت زعفران قرار دارد که نسبت به سال گذشته که ۷۸ هکتار بود افزایش مطلوبی نشان می دهد. ۱۳۸ هزار بهره بردار در خراسان رضوی در زمینه کشت و تولید زعفران فعالیت دارند. حدود ۸۰۰ هزار نفر در این استان به صورت مستقیم درگیر امور مربوط به کشت، تولید و برداشت زعفران هستند

    رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: راه اندازی صندوق تخصصی زعفران با هدف حمایت از زعفرانکاران در این استان قطعی شد.

وی اعلام کرد: در نشست معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تعاون روستایی با استاندار خراسان رضوی راه اندازی این صندوق مورد موافقت قرار گرفت.

وی با بیان اینکه صندوقهای تخصصی اعتباری با مشارکت دولت و بخش خصوصی راه اندازی می شوند، افزود: در این چارچوب پیشنهاد تخصیص ۴۰۰ میلیارد ریال از سوی دولت و به همین میزان مشارکت بخش خصوصی نیز داده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد: با راه اندازی صندوق تخصصی زعفران، حمایتهای ملی از زعفرانکاران و خرید و صادرات این محصول دچار نظم بهتری می شود، این مهم با حمایت معاون وزیر و رئیس سازمان تعاون روستایی وارد مرحله اجرایی شده است.