زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، امروزه کشورها برای توسعه حکمرانی داخلی، ساختار خود را از مدیریت متمرکز به غیرمتمرکز تبدیل می‌کنند و کشور ما نیز همین رویه را در پیش گرفته است. ساختار غیرمتمرکز باعث توسعه کشور می‌شود و لذا برای نخستین بار تبلور مردم‌سالاری دینی با تشکیل شوراهای دهیاری روستاها در ایران اسلامی محقق شد.

پس از پیروزی انقلاب توسعه کمی بسیار خوبی در روستاهای کشور رُخ داد و آب، برق، گاز و اینترنت در ۹۹ درصد از روستاها در دسترس مردم قرار گرفت.درحال حاضر مردم بدنبال بازگشت به اصالت خویش هستند و زمینه مهاجرت معکوس به روستاها فراهم شده است. افرادی که با مهارت‌های شهری به روستاها برمی‌گردند باید برای آنها محیط مناسبی ایجاد شود تا موجب تکوین روستاهای مدرن در کشور شوند.

در حال حاضر همه توجه مسئولان به این نکته جلب شده است که توسعه گردشگری روستایی یکی از مهمترین ۱۶ نظام مطرح شده در طرح توانمندسازی و کارآفرینی روستاهاست که می‌توان از ظرفیت گردشگری روستا تولید ثروت کرد. در همین زمینه استان اصفهان افزون بر ۹۲۰ روستا دارد که ۸۴۷ روستای آن دارای دهیار هستند و در تمامی ۹۲۰ روستای استان شورای اسلامی روستا تشکیل شده است.

اختصاص ماشین آلات به دهیاری ها

در همین پیوند ، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در گفتگو باخبرنگار ربیع درباره وضعیت روستاهای استان اصفهان به این مسئله اشاره داشت: سال قبل با یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به دهیاری‌ها اختصاص یافت که نتیجه آن اجرای ۸۹۷ پروژه عمرانی درروستاهای استان بود.

مهران زینلیان، با اشاره به اینکه امسال بودجه مُصوب دهیاری‌های استان یکهزار و ۴۵۰ میلیاد تومان است که در سه ماهه نخست سال جاری ۳۷۸ میلیارد تومان آن محقق شد افزود: امسال با پشتیبانی‌ وزارت کشور تسهیلات لازم برای خرید ۱۱۰ دستگاه انواع ماشین آلات برای دهیاری‌ها فراهم و بخشی از آنها توزیع شد.

برگزاری ۲۰۰ رویداد کارآفرینی در سطح دهیاری‌های استان  

وی از برگزاری بیش از ۲۰۰ رویداد کارآفرینی در سطح دهیاری‌های استان در سال گذشته خبر داد وگفت: دهیاران بعنوان سُکانداران روستا باید در راستای آبادانی روستاهایشان تلاش دوچندان کنند و درصدد آن باشند تا هر روستا یک بِرند و رویداد را به نام خود ثبت کند.

زینلیان، با اشاره به اینکه طرح توانمندسازی و کارآفرینی روستاها موسوم به “تکام” بزودی در استان اجرایی می‌شود گفت: به کمک حوزه گردشگری چندین برابر نفت می توانیم درآمد داشته باشیم و هدف از نظام گردشگری در طرح توانمندسازی و کارآفرینی در روستاها موسوم به تکام، تولید ثروت برای روستا و روستاییان است.

چالش نبود جاذبه گردشگری در روستا ها با شناخت انواع گردشگری حل می شود‌

وی با اشار ه به اینکه چالش نبود جاذبه گردشگری در برخی روستا ها را می توان با شناخت انواع گردشگری‌ مرتفع کرد افزود:امروز در جهان گردشگری زبان داریم و مردم در دنیا مردم علاقه‌مند هستند زبان و گویش‌های مختلف را بیاموزند و برای این امر هزینه پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه به دنبال توسعه گردشگری روستایی هستیم افزود: در طرح تکام حوزه گردشگری با پنج محور توسعه پیش بینی شده است که باید در روستاها اجرایی شود و استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران بر اساس تحقق این محورها سنجش می‌شوند.

ی افزود:افزایش اطلاعات حوزه کاری دهیاران، استفاده از ظرفیت نُخبگان روستاها، توسعه مسائل گردشگری و بومگردی، دقت در صدور پروانه‌های ساختمانی، برخورد با تخلفات، رعایت تشریفات مناقصه و اجرای پروژه‌های عمرانی از جمله موارد مورد تأکید ما به دهیاران در روستا های استان است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه برنامه‌های مختلفی در دهه ۶۰ برای ارتقا جایگاه زندگی روستایی اجرا و با تلاش نیروهای جهاد سازندگی بخشی از نارسایی‌ها در روستاهای کشور مرتفع شد اما بدلیل نبود حرکت مستمر، این تلاش‌ها به حاشیه رفت افزود: پس از دفاع مقدس با تقویت نگاه توسعه صنعتی در کشور، در نوع نگرش‌ها جابه‌جایی رُخ داد و به مرور زمان روستاها خالی از سکنه شد و جوانان روستایی، محل سکونت خود را ترک کردند.

۶۵ دهیاری استان اصفهان دستگاه اجرایی می شوند

زینلیان، با شاره به اینکه قرار است که ۶۵ دهیاری استان  اصفهان بعنوان دستگاه اجرایی تلقی شوند افزود:امروز یک نگاه مُتوازن بین مسوولان و بخش‌های متولی حوزه روستایی بر اساس چهار محور معیشت و اقتصاد، سلامت و بهداشت، آموزش و فرهنگ و زیرساخت و عمران شکل گرفته است.

  وی با اشاره به اینکه کسی که در روستا زندگی می‌کند یک تولیدکننده است و ارزش چنیین شخصی متفاوت از سایرین است زیرا امنیت کشور به امنیت غذایی گره خورده است که روستاییان نیز در آن نقش اصلی را بر عهده دارند افزود:وجود ۴۰ هزار دهیاری موجب شکل‌گیری ساختار غیرمتمرکز در نظام حکمرانی کشور شده است.

وی گفت:امیدواریم درفرایند برگزاری کنگره ملی ۲۴ هزار شهید اُستان اصفهان که از مهر امسال تا مهر سال آینده ادامه دارد،  روستاییان با مشارکت در این کنگره از این ظرفیت استفاده کنند.

زهرا نصیری