به گزارش پایگاه خبری ربیع،دکتر فریدون وردی‌نژاد در این نشست گفت: دولت و حاکمیت تا به امروز تلاش داشته تا بخش فناوری اطلاعات به مدل‌های بوروکراتیک اکتفا شود. به این معنی که سعی شده محتوا و کیفیت فناوری اطلاعات در ساختار جاری و اداری و نظام‌مند حاکمیت رسوخ کند و تا به حال از این طریق به چرخش اطلاعات پرداخته شده است.

وی افزود: اما این مدل تا به امروز موفقیت چندانی نداشته باشد و اگر بخواهیم آن را با افق یا هدف‌هایی که برای ایران ۱۴۰۴ در نظر گرفته‌ایم مقایسه کنیم می‌بینیم که از برنامه عقب هستیم. البته قدم‌هایی در این زمینه برداشته شده اما قانع کننده نیست.

وردی‌نژاد افزود: ما برای اینکه بتوانیم ICT را به شکل مناسب وارد بخش عملیاتی سیاسی اقتصادی کنیم و هم اینکه بتوانیم بخش حکمرانی راهبردی کشور را با حکمرانی شرکتی یا بخش خصوصی و یا بنگاه‌های کسب و کارها در هم بیامیزیم تا یک نتیجه مثبت بگیریم؛  نیازمند این هستیم که به  جای مدل بوروکراتیک از مدل‌های جایگزین استفاده کنیم.

مشاور رسانه‌ای ریاست جمهوری اظهار کرد: به عنوان مثال می‌توانیم مجموعه تصمیماتی را که برای ICT در نظر داریم تبدیل به پروژه‌های معین، زمان‌مند، عملیاتی و قابل محاسبه کنیم. یعنی تا جای ممکن برنامه‌ها را از حالت کیفی و ضابطه‌ای و  مقرراتی خارج کنیم و آنها را تبدیل به پروژه‌های مشخص کنیم که نقطه شروع داشته باشد و فرآیند آن تعریف شده باشد. و نتیجه آن نیز مشخص باشد که امیدواریم در همایش نقش فناوری اطلاعات در تحقق افق ۱۴۰۴ از آن بهره‌ ببریم و به یک انسجام برسیم.

وی افزود: شاید نتوانستیم در این همایش آن طور که برنامه‌ریزی شده بود از متخصصان جهانی استفاده کنیم اما سعی می‌کنیم در همایش‌های بعدی از این ظرفیت‌ استفاده شود.

در ادامه این نشست محمدحسین پاشنه طلا دبیر علمی این همایش گفت: در این گردهمایی به پنل‌ها و برنامه‌های مختلفی خواهیم پرداخت که در برگزاری آنها بخش خصوصی، دانشگاه‌ها، شهرداری تهران، اتاق بازرگانی تهران، مرکز توسعه رسانه‌های دیجیتال، نهاد ریاست جمهوری و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور خواهند داشت.

بخش عمده فعالان حوزه فناوری اطلاعات کپی می‌کنند یا نقش دلال را ایفا می‌کنند

دکتر عیسی منصوری، معاون توسعه اشتغال وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در ادامه این نشست گفت: تجربه چشم انداز ۲۰ ساله نشان داد اینکه بخواهیم جداگانه برنامه‌های مختلف را اجرا کنیم، نمی‌تواند منجر به نتیجه مطلوب شود و اگر در ادامه مسیر با همین منوال پیش برویم  به اهداف تعریف شده نمی‌رسیم.

وی در ادامه با اشاره به نقش فناوری اطلاعات در تحقق برنامه‌ها‌ی از پیش برنامه‌ریزی شده افزود: بر اساس یک تقسیم‌بندی استاندارد یا باید تولید فناوری کنیم یا از فناوری‌ها پیروی کنیم. آنچه در کشور رخ می‌دهد این است که ما پیرو فناوری هستیم. بخش عمده فعالان این حوزه کپی می‌کنند یا نقش دلال را ایفا می‌کنند. این روند منجر به نوآوری نمی‌شود. بنابراین اگر قرار است منویات ۱۴۰۴ را دنبال کنیم باید راه را تغییر دهیم.

وی افزود: ما در نظام اجرایی نیازمند بازنگری هستیم. الان واحدهایی موفق هستند که خریدارشان دولت است و در این فضا نوع کسب و کار به سمت زیرساخت و کارهای مشاوره‌ای پیش می‌رود. در حوزه شهر هوشمند و اپراتور مشتری اصلی دولت است و به همین دلیل فعالان این حوزه‌ها زیاد هستند. قاعده سیاست گذاری کشور ما را به سویی دیگر می‌برد.

وی گفت: در یکی از طرح‌ها گفتیم توانمندی ملی و تولید محتوا را به استان‌هایی مانند کردستان ببریم و دیرین دیرین را به کردی ترجمه کنیم. در واقع می‌خواهیم نقش دولت را به عنوان مشتری حذف کنیم و بازار فناوری را به سویی دیگر سوق دهیم. بنابراین باید با اصلاح نظام حکمرانی به سمت اقتصاد دیجیتال در فضای مجازی رفت.

منصوری گفت: باید در حوزه ابزار اقتصاد دیجیتال بیشتر کار کنیم. ما باید در موضوع کسب و کار بحث دیجیتال را مد نظر قرار دهیم. ما اکوسیستم اقتصاد دیجیتال را درست کنیم. یعنی هم نظام حکمرانی هم حوزه علمی و هم حوزه فناوری را کنار هم ببینیم. به نظر می‌رسد با این برنامه‌ می‌توان همه حوزه‌ها را پوشش داد.
معاون توسعه اشتغال وزیر کار گفت: خوشبختانه فضای بسیار خوبی در کشور شکل گرفته و این رویداد می‌تواند نقطه عطف تغییر روند باشد.

در ادامه این نشست دکتر ابراهیمی اصل گفت: ۱۲هزار شرکت دانش بنیان حوزه فناوری در چهار سال گذشته به نهاد ریاست جمهوری مراجعه کردند که حدود ۳۶۰۰ شرکت ثبت شدند. حجم کار این شرکت‌ها باید حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان باشد اما در عمل و به طور خالص ۲۵ هزار میلیارد تومان بیشتر  نیست.
وی افزود: شاید دانش بنیان‌ها از حمایت کافی برخوردار نیستند اما فضای فعالیت‌ها باید تغییر کند. علاوه بر این طرح‌های بلند پروازانه مانند تبدیل ایران به پایتخت ماینینگ جهان هم دردسرهایی مانند مقاومت جهانی و غیره را به دنبال دارد که بهتر است دنبال نشود.
وی افزود: ما باید از برخورد سوپر مارکتی اجتناب کنیم و قدم به قدم برای دستیابی به برنامه‌ریزی‌ها پیش رویم.

محمد حسین پاشنه طلا گفت: در این همایش استفاده حداکثری از توان علمی و فنی کشور مد نظر قرار گرفته شد. علاوه براین فضای فناوری داخلی و پیشرفت‌های داخلی فرصت‌های بیشتری در اختیار ما قرار داد و نشان داد افق خوبی در انتظار ماست.
وی گفت: وزارتخانه‌‌های مختلف سازمان‌های مختلف دولتی، دانشگاه‌ها و بسیاری از نهادهای دولتی، خصوصی و نیمه خصوصی در برگزاری این همایش همکاری کردند.
پاشنه طلا گفت: فناوری اطلاعات یک صنعت زایشی است و هر روز دستاوردهای آن قوی‌تر از گذشته می‌شود. افق ۲۰۵۰ نشان می‌دهد تیم‌های فوتبالی تشکیل می‌شود که در آن روبات‌ها مانند انسان فعالیت می‌کنند و حتی حقوق شهروندی دریافت می‌کنند این اتفاق‌ها در نزدیکی ما می‌افتد و نباید از آن غافل شویم.
وی افزود: فناوری‌هایی مانند بلاک‌چین دنیای جدیدی به نام جهان بلاک‌چینی شکل می‌دهد. بنابراین باید مواظب باشیم که ضمن استفاده از فناوری‌های تولید شده، با استفاده از تجربیات موفق و تغییراتی اندک، از آن در داخل استفاده کرد.
پاشنه طلا گفت: می‌توانیم اثبات کنیم ایران می‌تواند پایتخت ماینینگ و ارز دیجیتال جهان شود. چرا که موقعیت جغرافیایی ویژه ، نیروی کار تحصیل کرده و ارزان و برق ارزان داریم و به همین دلایل می‌توانیم رهبر این بازار شویم.
وی گفت: شاید در این مسیر ابتدا از مدل خارجی استفاده کنیم اما به مرور می‌توانیم با حذف بخش بین المللی خودکفا شویم.‌

وی درباره همایش پیش رو گفت: اولین همایش بین المللی نقش فناوری اطلاعات در تحقق افق ۱۴۰۴ ایران در پنل‌های مختلفی از جمله شهر آینده، اقتصاد داده و هوش مصنوعی، ابزارهای نوین پولی و مالی برای توسعه صنعت فناوری اطلاعات، بخش خصوصی پیشرانه توسعه ایران ۱۴۰۴ ( با پیشنهاد و مدیریت اتاق بازرگانی، صناعی ، معادن و کشاورزی تهران)، حاکمیت توانا و نقش فناوری اطلاعات در تحقق حکمرانی خوب (با مدیریت نهاد ریاست جمهوری)، تحولات اقتصادی و اجتماعی متکی بر اینترنت اشیا و … برگزار می‌شود.

شایان ذکر است اعضای شورای سیاست گذاری این همایش شامل افراد زیر است:

۱ مسعود خوانساری، ریاست اتاق بازرگانی تهران
۲ سید محمد حسین سجادی نیری دبیر توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز ریاست جمهوری
۳ علی رهبری سرپرست مرکز توسعه تجارت الکترونیک
۴  عیسی منصوری معاون توسعه اشتغال وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی
۵  احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزیرکار، تعاون و رفاه اجتماعی
۶ محمد صادق مفتح رئیس هیئت مدیره گروه خدمات مدیریت بصیر
۷ ناصر حکیمی مدیر فناوری اطلاعات بانک مرکزی
۸  محمد حسین پاشنه طلا مدیر کل سابق فناوری اطلاعات وزارت صنعت و تجارت / دبیر علمی همایش
۹  اصغر ابراهیمی اصل عضو هیئت مدیره سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی
۱۰  یاسر تک فلاح سرپرست اداره کل همایش و امور پژوهشی مجمع تشخیص مصلحت نظام
۱۱  محمد ابراهیم مداحی ریاست کمیسیون چشم انداز و امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام
۱۲ علی رضایی میرقائد معاونت پژوهش،اطلاع رسانی و امور بین الملل مجمع تشخیص مصلحت نظام
۱۳  فریدون وردی نژاد مشاور رسانه‌ای ریاست جمهوری
۱۴  جواد فرشباف ماهریان رئیس کمیته پیگیری و ارزیابی تحقق سند چشم انداز
۱۵  محمد فرجود ریاست فناوری اطلاعات شهرداری تهران
۱۶  مهدی پشت کوهی مدیر اجرائی و عضو شورایعالی سیاستگذاری
۱۷  امیر ناظمی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
۱۸  حجت زراعتی معاون مؤسسه ملی تحقیقات سلامت ایران
۱۹ محمود لیایی مدیر سازمان و فناوری اطلاعات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
۲۰  احمد معصومی فر مدیرکل دیپلماسی اقتصاد مقاومتی وزات امورخارجه
۲۱  سمیرا انصاری رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات
۲۲  سعید فلاح پور عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهاردار
۲۳  ابوالحسن فیروزآبادی دبیرشورای عالی فضای مجازی و ریاست مرکز ملی فضای مجازی ایران
۲۴  غلامرضا انصاری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه
۲۵  طهماسب مظاهری وزیر سابق اقتصاد و دارائی
۲۶  برات قبادیان معاونت ‌‌ آموزش پروژهش و فناوری وزیر صنعت، معدن و تجارت
۲۷  همایون حیدری دبیرکل
۲۸  محمدرضا طلائی ریاست اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نرم افزار اتاق بازرگانی ایران
۲۹ حجت الاسلام و المسلمین  حمید شهریاری معاون ‌‌ رئیس قوه قضاییه و رئیس ‌‌ مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه
۳۰  مصطفی درویشی مدیر ‌‌ حوزه ریاست و روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران
۳۱  عبدالعلی علی عسگری ریاست‌‌ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

اولین همایش بین المللی نقش فناوری اطلاعات در تحقق افق ۱۴۰۴ ایران با هدف بررسی پدیده‌های نو و آینده پژوهی فناورانه و تبیین رویکردهای مواجه و بهرهبرداری از فرصت‌ها، توسط شرکت همایش سازان امروز (IICIC ) تحت نظارت دفتر ریاست جمهوری در روزهای ۲۸ و ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۷ در محل مرکز همایش‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران (سالن اجلاس سران) برگزار خواهد شد.