زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در کشور بیش از ۵۰ درصد مردم تحت پوشش بیمه سلامت هستند، اما در اصفهان این آمار به حدود ۷۰ درصد می‌رسد ، یعنی از هر ۱۰ نفر اصفهانی هفت نفر تحت پوشش درمانی تأمین اجتماعی قراردارد.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان به مناسبت هفته تامین اجتماعی ، اصفهان را  دومین ارائه‌دهنده خدمات درمانی تأمین اجتماعی دانست که از هر ۱۰ مورد بستری شش تا هفت نفر متعلق به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی هستند.

دکتر محمد رجالی با اشاره به اینکه میزان ویزیت‌ها در استان اصفهان افزایش ۱۸ درصدی داشته درحالیکه امکانات و زیرساخت‌ها افزایش نداشته است افزود:  در بخش سرپایی، فقط مراکز سرپایی ۱۰ میلیون خدمات درمانی ارائه کردند. ۸۷ هزار مورد بستری بیمار داشتیم و بستری ۴۸ هزار نفر منجر به جراحی شد. هر عمل جراحی برای ما حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد.

وی با اشاره به اینکه در بخش درمان سرپایی، سال گذشته فقط مراکز سرپایی ۱۰ میلیون خدمات درمانی ارائه کردند افزود:۸۷ هزار مورد بستری  و۴۸ هزار جراحی داشتیم که هر یک از اعمال جراحی حدود ۱۰۰ میلیون تومان برای بخش درمان تامین اجتماعی هزینه در بردارد. از نظر اشغال تخت جزو سه بیمارستان کم‌نظیر کشور هستیم، میانگین اشغال تحت ۵۰ تا ۷۰ درصد است که در استان اصفهان به بالای ۸۰ درصد رسیده‌ایم.

*پرداختی پزشکان تامین اجتماعی بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش می یابد

وی درباره افزایش تعرفه پزشکان در سال جاری به این مسئله اشاره داشت که هیات مدیره برای این افزایش موافقت خود را اعلام نموده است ،لذا اگر دستورالعمل تا پایان ماه جاری ابلاغ شود ، پرداخت به پزشکان بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اینکه تعرفه پایین پرداختی به پزشکان می‌تواند فسادزا باشد، گفت: میزان دریافتی عمل‌های جراحی برای پزشکان قابل مقایسه با بخش خصوصی نیست و انگیزه‌ای برای پزشک باقی نمی‌گذارد. تخلفاتی هم وجود دارد و با آن به شدت برخورد می‌شود، از ابتدای سال جاری قرارداد دو نفر از پزشکان به همین دلیل لغو شد.

وی در ادامه درباره بدهی های درمان تامین اجتماعی به علوم پزشکی گفت: در ۲۰ روز اخیر مبلغی که دانشگاه علوم پزشکی طلب داشت را تا دی‌ماه پرداخت کردیم و مقدار باقی‌مانده نیز تا یک ماه آینده پرداخت می‌شود. در خصوص بدهی تأمین اجتماعی به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برخی از رسانه‌ها مبالغ زیادی مطرح می‌کنند که صحیح نیست.

*مبلغ بدهی تأمین اجتماعی به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان واقعی بیان نمی شود

رجالی  با بیان اینکه در بخش داروخانه بدهی‌های تا پایان اردیبهشت‌ماه را پرداخت کردیم، گفت: مبلغی که تا پایان ۱۴۰۱ بدهی داریم حدود ۲۳۰ میلیارد تومان است که تا یک ماه دیگر پرداخت می‌شود. کل بدهی ما لغایت اسفندماه در کشور ۳,۵۰۰ میلیارد تومان و کل طلب ما به دانشگاه‌های علوم پزشکی نزدیک به پنج‌هزار میلیارد تومان بود و درواقع ۱,۴۰۰ میلیارد تومان طلب داریم که به   شرکت‌های داروسازی است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان افزود: در بحث دارو میزان دارویی که از سازمان تأمین اجتماعی تأمین می‌شود بیشتر از میزان بدهی ما به دانشگاه علوم پزشکی است.

۲۰درصدازبودجه بیمارستان میلاد اصفهان امسال پرداخت می شود

وی با بیان اینکه سال گذشته ساخت بیمارستان بزرگ جایگزین بیمارستان شریعتی انجام شد افزود:برای این طرح  سازمان تأمین اجتماعی حدود ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظرگرفته  است که امسال ۲۰ درصد این پول پرداخت میشود البته ما منتظر صدور پروانه از شهرداری هستیم که ان شالله طبق قول ها ظرف یک تا دو هفته آینده مشکل اداری حل خواهد شد تا بتوانیم بیمارستان ۱۵۰۰ تخت خوابی مجهز و کامل در اصفهان را شروع به ساخت نمایم.

رجالی تصریح کرد: طبق برنامه سوم توسعه باید پرداخت از جیب مردم به ۳۰ درصد برسد و ۷۰ درصد هزینه درمان از سیستم‌های دولتی تأمین شود این روند تا برنامه چهارم خوب طی شد، اما در انتهای برنامه ششم به جایی رسید که ۳۰ درصد هزینه را سیستم حمایتی دولت و ۷۰ درصد از جیب مردم تأمین می‌شود. در سال گذشته ۶‌هزار میلیارد تومان بابت خرید تجهیزات در استان اصفهان هزینه شد .

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان با گلایه از اینکه منابع در موارد غیرضروری درمانی هزینه می‌شود ؛ درحالی که باید در مواردی که نیاز مهم‌تری دارند مانند بیماران کلیوی، هزینه شود، گفت: تنها در استان اصفهان تعداد ۱۹ MRI داریم، درحالیکه در کل کانادا که یک کشور توسعه یافته است، ۱۹ مورد MRI ندارند. هیچ کجای دنیا چنین حجم تجهیزات و متخصص را ندارد، تکنولوژی منابع را جذب می‌کند.

 اصفهان با چالش جذب پزشک متخصص روبه رو است

رجالی با تأکید بر اینکه استان‌هایی مانند اصفهان با چالش جذب پزشک متخصص روبه رو است  گفت: براساس آمار ۲۰ درصد از متخصصان جذب اصفهان می‌شوند و با این آمار باید بالای ۲۰۰ و ۳۰۰ نفر جذب اصفهان شوند. سازمان تأمین اجتماعی بیشترین میزان قرارداد با پزشکان متخصص را دارد، در سال ۹۰ با ۱۲۰۰ متخصص در استان اصفهان قرارداد داشتیم،این در حالی است که ظرف  ۱۰ سال باید ۲ هزار نفر به بخش درمان تامین اجتماعی اضافه شوند، باید سه‌هزار نفر متخصص داشته باشیم درحالی که اکنون نزدیک به هزار نفر متخصص داریم.

وی گفت: به ازای هرفرد که سنش به بالای ۶۰ برسد، هزینه درمانی ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند ، در نتیجه در سیستم درمانی باید سه تا پنج نفر به او کمک دهند.

تا ۸۰ سال دیگر ژن اصفهانی نخواهیم داشت

وی اضافه کرد:اگر روند به همین شکل ادامه پیدا کند در سال ۱۴۲۵ بیش از ۴۰ درصد جمعیت بالای ۶۰ سال می‌شود و متاسفانه تا ۸۰ سال آینده ما ژن اصفهانی اصیل نخواهیم داشت.

 وی پیرامون هزینه‌های درمان ناباروری گفت: در سال‌های گذشته برای خدمات ناباروری هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌شد، بیمه‌ها بعد از قانون جوانی جمعیت، ۹۰ درصد تعرفه خدمات دولتی و حدود ۴۰ درصد تعرفه‌های خدمات مراکز خصوصی را ارائه می‌کنند.

رجالی با اشاره به اینکه بخش زایمان بیمارستانهای دکتر غرضی و دکتر شریعتی از مجهزترین بخشهای زایمان هستند ادامه داد: برای ساخت درمانگاه برهانیان  حدود ۸۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است ، مناقصه با شرکت انجام شده و درمانگاه به‌روز خواهد شد این درمانگاه می تواند نیاز شمال غرب اصفهان را پوشش دهد،در همین زمینه  اگر جذب متخصص داشته باشیم، تعداد متخصصان و خدمات ارائه شده در این درمانگاه بیشتر خواهد شد.

وی افزود:موضوع ساخت درمانگاه سمیرم بنا بر تقاضای فرماندار سمیرم بود، از آن‌ها خواستیم که زمینی را با پروانه تحویل دهند تا پس از آن به تهران برود و تصویب شود، اما در حال حاضر زمینی تحویل ندادند.

وی با اشاره یبه اینکه میزان نوبت هایی که برای بیماران در سیستم های ملکی تامین اجتماعی ثبت می شود ۴ برابرمیزان استاندارد است که تنها می تواند پاسخگوی ۲۰ درصد بیماران باشد افزود: در حال برنامه‌ریزی برای خرید خدمت هستیم که متخصصان بیرون از مراکز ویزیت داشته باشند و بار جمعیت کمتر شود.

اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان برای بازسازی بیمارستان‌های غرضی و شریعتی

وی ادامه داد: از هفت سال پیش بهبود هتلینگ بیمارستان در دستور کار قرار گرفت و حدود ۳ هزار میلیارد تومان بودجه برای بازسازی تعلق گرفت و بیمارستان‌های غرضی و شریعتی بازسازی شد. علت شلوغی اورژانس نیز محدودیت تخت در بخش است که مدت انتظار در اورژانس را بیشتر می‌کند.

رجالی با بیان اینکه با ساخته شدن بیمارستان ۵۰۰ تخت‌خوابی بار اورژانس کمتر می‌شود، افزود: امتیاز بیمارستان‌های ما در اعتباربخشی الف بوده است و اگر منابع انسانی به خصوص متخصص، بیشتر شود، وضعیت بهتر هم می‌شود. تعداد بازنشستگان درمان ۳۵۰ نفر بود که مجوز جذب ۲۶۰ نفر را گرفتیم.

زهرا نصیری