به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اصفهان گفت: نامه خطاب به مادر محمدعلی شاه قاجار توسط پیشکار او نوشته شده، اما هیچگاه به مادر محمدعلی شاه نرسیده است.

مسعود کثیری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا- در خصوص نامه به مادر محمدعلی شاه قاجار، اظهار کرد: در این کرباس سه مکتوب در یک پاکت قرار داده شده و دوخته شده است.

وی افزود: ام خاقان در برخورد با درباریان یکی از زنان جسور بوده و منشأ اثر به حساب می‌آمده است. در دوران مشروطیت برخی از مشروطه طلبان مثل سلطان العلمای خراسانی سعی می‌کردند ام خاقان را بد نام کنند چراکه تصور می‌کردند با بدنام کردم ام خاقان محمدعلی شاه را از چشم‌ها بیاندازند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اصفهان ادامه داد: این نامه هیچگاه به دست صاحبانش نرسیده است، در متن نامه یک شخصی به نام”آسد محمد مهدی موسوی” و خواهرش فاطمه بیگم که احتمالاً پیشکار و ندیمه ام‌خاقانبودند معرفی و نامه از طرف”آسد محمدمهدی موسوی” نوشته می‌شود.

کثیری تصریح کرد: زمانی که محمدعلی شاه از ایران تبعید می‌شود مادرش که همین ام خاقان است از اصفهان همراهش می‌رود، اما در قصر شیرین فوت می‌کند و مزارش در کربلا در کنار مزار امیرکبیر قرار دارد.

وی اضافه کرد: در این نامه پیش‌کار نسبت به خواهرش و ام خاقان و دوری آنها احساساتی را نشان می‌دهد و می‌نویسد “این دوری سخت است فرزندان تنها هستند و خودم مهیا می‌کردم و ماندن در اصفهان برای من سخت است، ناخوشی جسمی ندارم و ناخوشی روحی دارم و امیدوارم خدا توفیق زیارت کربلا را به من بدهد.”

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اصفهان خاطرنشان کرد: شاید دلیل اینکه این نامه به دست “ام خاقان” نرسیده این است که خبر فوت به اصفهان رسیده و این نامه پس از ۱۲۰ سال پیدا شده است.

انتهای پیام/