به گزارش پایگاه خبری ربیع، نه درخشش استقلال، نه اوضاع پیچیده پرسپولیس، نه مشکلات داوری و نه درخشش لژیونرهای فوتبال، این روزهای مهمترین خبر فوتبال ایران اخراج احتمالی ویلموتس و بازگشن قریب الوقوع برانکو به تیم ملی است.

در حالی که تیم ملی ایران با دو شکست اوضاع نامناسبی در انتخابی جام جهانی دارد فدراسیون فوتبال در اقدامی عجیب تصمیم گرفته سرمربی تیم ملی را عوض کند. این اتفاق به قدری عجیب و دور از انتظار بوده که همه رسانه‌ها را در شوک فرو برده است.

سرمربی بلژیکی تیم ملی که تنها کمی بیشتر از شش ماه از جلوسش بر نیمکت این تیم می‌گذرد با چالش‌های مهمی در فوتبال ایران مواجه شده تا جایی که حالا اقبال سابق را در این فوتبال ندارد.

ویلموتس بعد از دو سه نتیجه خوب در دیدارهای تدارکاتی و یا رسمی نسبتاً ساده مقابل تیم‌های درجه چندم آسیا، توفیقی در مقابله با تیم‌های درجه دوی آسیا نداشت و با پذیرفتن دو شکست مقابل بحرین و عراق شرایط صعود به جام جهانی را دشوار کرد.

هرچند تساوی کامبوج مقابل بحرین و بحرین مقابل عراق باعث شد تا بار دیگر با استفاده از چاشنی شانس احتمال صعود تیم ملی روی کاغذ قوت گیرد، اما پر واضح است که با ادامه روند کنونی، احتمال از دست رفتن این شانس مجدد هم زیاد است.

ویلموتس فاکتورهایی دارد که می‌توان آن را پوئن‌های منفی برای وی دانست. یکی از اصلی‌ترین پوئن‌های منفی ویلموتس را می‌توان عدم استقرارش در ایران و یا به عبارتی پروازی بودن وی دانست.

گرچه در قرارداد این مربی بلژیکی با فدراسیون فوتبال هیچ گونه شفاف سازی صورت نگرفته تا از مفاد داخلی این قرارداد اطلاعی در دست نباشد، اما پروازی بودن این مربی چیزی نیست که مطلوب نظر باشد و می‌توان خیلی از مشکلات را در عدم حضور دائمی وی در ایران دانست.

اهمیت بازی ایران و عراق بر همه آشکار بود به جز ویلموتس، که اگر جز این بود، حتماً وی به جای آنکه از این بازی به عنوان ابزاری برای فشار بر فدراسیون جهت دریافت مطالباتش استفاده کند، چند روزی زودتر در تهران حضور می‌یافت تا جدی‌تر تمرینات تیم ملی را دنبال کند.

حتی شکست مقابل بحرین هم باعث نشد تا حساسیت ویلموتس برای این بازی افزایش پیدا کند و مواضع منفعلانه وی کاملاً آشکار بود.

سقوط تیم ملی ایران در رنکینگ فیفا و از دست دادن جایگاه اولی آسیا که رد پای دو شکست مقابل بحرین و عراق هم در رقم خوردن این اتفاق به چشم می‌آید، یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند تصمیم سازان فوتبال را برای قطع همکاری با ویلموتس مجاب نماید.

از وقتی اخبار غیر رسمی در این خصوص به گوش رسید، مواضع فدراسیون و عدم تکذیب قاطعانه این اخبار را هم می‌توان به نوعی تأیید تلویحی این خبر دانست تا شائبه فسخ قرارداد با وی قوت گیرد.

مطرح شدن نام برانکو سرمربی سابق تیم ملی و پرسپولیس برای جایگزینی ویلموتس نیز با هیچ تکذیبی از سوی ایوانکوویچ و مسئولان فدراسیون مواجه نشد تا این مربی خارجی، اما نام آشنا در ایران جدی‌ترین گزینه برای جلوس بر نیمکت تیم ملی باشد.

گرچه هیچ توضیحی در خصوص نشست برانکو با محمدرضا صادق سفیر ایران در کرواسی داده نشد، اما می‌توان چنین گمانه زنی کرد که این نشست بی ارتباط به مذاکرات غیر مستقیم با برانکو نبوده است.

چراغ سبز وزارت ورزش برای تغییرات در تیم ملی، عدم تکذیب فسخ قرارداد ویلموتس از سوی فدراسیون و عدم تأیید یا تکذیب مذاکره با برانکو از سوی مقامات فوتبال ایران و خود این مربی را اضافه کنید به ادعای رسانه‌های بلژیکی نزدیک به سرمربی تیم ملی تا رخداد این اتفاقات بسیار قریب الوقوع تلقی شود.

سرعت تغییر موضع فدراسیون فوتبال از زمانی که بعد از دو شکست سخت، قاطعانه از سرمربی تیم ملی دفاع کرد تا این اتفاقات اخیر به حدی زیاد بوده که حالا برخی این شائبه را مطرح می‌کنند که تغییر سرمربی تیم ملی از سوی نهادی بالاتر (احتمالاً وزارت ورزش) به فدراسیون دیکته شده است.

هر چند در این ماجرا همه چیز به ویلموتس بستگی دارد و اگر او نخواهد نیمکت ایران را با رضایت و دریافت حداقل دستمزد ترک کند، احتمالاً کار چندانی از فدراسیونی‌ها ساخته نیست اما اخبار این روزها در هر صورتی تیم ملی را به شدت به حاشیه می‌برد اتفاقی که می‌تواند عواقب تلخی برای فوتبال ایران به دنبال داشته باشد.

در آن سو نیز هر چند برانکو شناخت بالایی از فوتبال ایران دارد اما فراموش نکنیم که رقابت در آسیا با رقابت در لیگ بی کیفیت خودمان بسیار متفاوت است. برانکو مدت‌هاست که سرمربی تیم ملی کشوری نبوده و نوع مدریت او و درگیری‌های که با ستارگان بزرگ تیم‌هایش داشته احتمالاً برای تیم ملی دردسر ساز خواهد شد از یاد نبریم که او با رامین رضائیان، مهدی طارمی ، سردار آزمون، اشکان دژاگه و چندین و چند ستاره فعلی تیم ملی روابط نه چندان حسنه‌ای دارد و انتخاب او به عنوان سرمربی می‌تواند فضای منسجم و همدل تیم ملی را دچار چند دستگی کند.

به هر حال تا زمان تنظیم این گزارش هنوز اخبار موثقی درباره آینده نیمکت تیم ملی ایران منتشر نشده و هواداران و کارشناسان با تردیدهای فراوان و البته نگرانی منتظر تصمیم فدراسیون پر حاشیه فوتبال و در رأس آن تاج هستند.