آب، کشاورزی، دامداری » اقتصادی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1029600
جمعه - 16 تیر 1402 - 14:12

بحران آب را شوخی نگیرید

با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا مصرف آب بیش از اندازه افزایش پیدا می کند و بدون توجه به اینکه وضعیت منابع آبی شرایط خوبی ندارد آب را بی رویه مصرف می کنیم.

بحران آب را شوخی نگیرید

به گزارش پایگاه خبری ربیع، با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا مصرف آب بیش از اندازه افزایش پیدا می کند و بدون توجه به اینکه وضعیت منابع آبی شرایط خوبی ندارد آب را بی رویه مصرف می کنیم.

بدین ترتیب آنچنان این مسئله را شوخی گرفته ایم که انگار نه انگار کشور با بحران آب دست و پنجه نرم می کند و بدون هیچ ملاحظه ای همچنان در مصرف آب از یکدیگر سبقت گرفته ایم.کافی است فقط چند ساعت آب در لوله کشی ساختمان قطع شود آن وقت است که اوقاتمان تلخ می شود و به زمین و زمان ناسزا می گوییم.اما غافل از اینکه خودمان با مصرف بی رویه آب سبب ایجاد این وضعیت شده ایم.درست است که در ایجاد وضعیت فعلی بحران آب در کشور عوامل طبیعی نیز نقش دارند،اما باید بدانیم عوامل انسانی بیش از آن دخیل هستند که می توان این علل را در مصرف نادرست در حوزه کشاورزی،برداشت بی رویه آب زیر زمینی،فرسودگی شبکه های آب،احداث چاه های غیر مجاز و …دانست.

صرفه نظر از اینکه چه عوامل در تحقق وضعیت بحرانی آب موثر اند آنچه که اهمیت دارد اینکه هنوز باورمان نشده آب نیست و یا کم است.گویی نمی خواهیم این واقعیت را بپذیریم که در آینده ای نه چندان دور تنش آبی به جنگ آب تبدیل خواهد شد.شاید مشکل اینجاست که فرهنگ مدیریت مصرف آب در وجودمان نهادینه نشده و به طور کل سبک مصرف آب در بین جامعه تغییر کرده است

.نکته غم انگیز ماجرا این است که در این هوای گرم و کمبود آب شاهد آن هستیم که بعضی از مردم خودرو و یا پارکینگ را با آب لوله کشی شست و شو می کنند و یا اینکه هر روز برای استحمام به حمام می روند، بدون اینکه متوجه این موضوع باشند که چه میزان آب در این بین هدر می رود در حالی که در گذشته اینگونه نبود .

یا اینکه در زمان شستشوی ظروف و یا همان استحمام آب را باز می گذاریم و اصلا برایمان اهمیت ندارد که در طول این مدت چه میزان آب هدر می رود. جالب اینکه کسی هم اگر در مصرف آب صرفه جویی می کند آن را فردی خسیس می پنداریم گرچه کار صحیح را همین شخص انجام می دهد.

از طرفی تبلیغات درباره ترویج فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب بسیار ضعیف انجام می شود و آنگونه که شایسته است تاثیرپذیر نیست.

آنچه که اهمیت دارد اینکه باید واضح به مردم گفته شود اگر صرفه جویی در مصرف آب را جدی نگیرید چه سرنوشت هولناکی در انتظارتان است.اما نه تنها این هشدار داده نمی شود بلکه قدمی برای آگاه سازی مردم نیز برداشته نمی شود و باید منتظر روزی باشیم که دیگر آبی در لوله کشی ساختمان ها وجود ندارد و آنوقت است که حیات و زندگی مان در معرض نابودی قرار می گیرد، ولی دیگر پشیمانی فایده ای ندارد.به هر ترتیب روزهای تابستان به سرعت در حال گذر است و مصرف آب روند صعودی را سپری می کند،حال باید از همین الان به فکر صرفه جویی باشیم و ابتدا از خودمان آغاز کنیم.

نجمه کریمیان