به گزارش پایگاه خبری ربیع، قدرت الله نوروزی صبح امروز (پنج شنبه) در سمپوزیوم «بررسی عملیاتی اکوسیستم‌های کارآفرینی بین المللی» اظهار کرد: در زمان تصدی شهرداری اصفهان، برنامه جامعی به شورای شهر ارائه دادیم که شامل هشت محور اصلی بود. در این برنامه کارآفرینی به عنوان محور دوم انتخاب شد که نشان از اهمیت و تعامل این موضوع با دیگر اهداف شهرداری دارد.

وی ادامه داد: شهر اصفهان برای خروج از وضعیت کنونی به تقویت کارآفرینی نیاز جدی دارد، زیرا در اصفهان کارآفرینی اولویت بالایی دارد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه تنها راه پیشرفت اقتصادی توسعه کارآفرینی در شهر است، تصریح کرد: در شرایط کنونی در اصفهان چاره‌ای جز افزایش کارآفرینی نداریم. در سال ۹۳ میزان تولید ناخالص داخلی در اصفهان رقمی حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان بوده که اگر بخواهیم این رقم را افزایش دهیم، تنها راه پیشرفت استفاده از ظرفیت کارآفرینی در شهر است.

وی ادامه داد: تجربه رشد اقتصادی در بسیاری از کشورهای مطرح دنیا مانند ژاپن، سوئد و کانادا نشان می‌دهد، توسعه عنصر کارآفرینی مولفه اصلی توسعه اقتصادی این کشورها بوده است.

نوروزی تاکید کرد: تشکیل این جلسات و گفت وگو با متخصصان این حوزه، تقویت مراوده و همکاری بین هیئت‌های تجاری با کشورها و شهرهای بزرگ دنیا مانند خواهر خوانده‌ها، استفاده از ظرفیت متخصصان این بخش، تقویت روابط و ایجاد نمایشگاه‌های بین‌المللی در اصفهان می‌تواند عامل پیشرفت صحیح در این مسیر باشد.

بهبود اکوسیستم‌های کارآفرینی در شهر اصفهان

وی با تاکید بر اینکه باید اکوسیستم‌های کارآفرینی را در شهر اصفهان بهبود ببخشیم، ادامه داد: برای این کار چاره‌ای جز توسعه مراکز رشد نداریم. باید فضای کار اشتراکی در اصفهان ایجاد شود و توسعه شتاب دهنده‌ها با همکاری بخش خصوصی در دستور کار قرار گیرد.  اگر این موارد باهم حرکت کند وضعیت کارآفرینی در اصفهان بهبود می‌یابد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اکنون در شهر فعلا در حوزه تامین مالی وضعیت چندان چندان خوبی نداریم، افزود: برای گذر از این مشکل، باید صندوق خطرپذیر ایجاد کنیم که ایجاد و استفاده از چنین صندوق‌هایی یکی از برنامه‌های ۱۲۰ صفحه‌ای شهرداری است. یا باید این صندوق‌ها را ایجاد کنیم یا باید صندوق‌های خطرپذیر را حمایت کنیم.

نوروزی با اشاره به اینکه در حال حاضر در زمینه تربیت فرهنگ کارآفرینی اقداماتی صورت گرفته، تاکید کرد: در شهرداری اصفهان معتقد هستیم نخست باید فرهنگ این مسئله ایجاد شود تا کارآفرینان بتوانند فرصت‌های طلایی موجود در اصفهان را تشخیص داده و در این شهر پر از ابهام، خطرات موجود را بپذیرند و به عرصه بیایند و در مسیر رشد و توسعه اقتصادی شهر گام بردارند.

وی یادآور شد: اصفهان سرشار از فرصت‌های طلایی برای کارآفرینان است. شهرداری اصفهان زمینه را فراهم می‌کند تا کارآفرینان بتوانند در این مسیر گام بردارند. اعلام می‌کنم در شهرداری آمادگی تشخیص این فرص‌ ها را برای جوانان فراهم می‌کنیم تا یکی از شعارهای اصلی شهرداری یعنی توسعه مشارکت‌های مردم در اداره امور شهر تحقق یابد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه نماد توسعه مشارکت شهروندان، کارآفرینی است، گفت: برای تحقق شعار مشارکت مردم در توسعه شهر، باید از مسیر کارآفرینی وارد شویم.

نوروزی ادامه داد:  باید زمینه حل مشکلات شهری را فراهم کنیم، تا کارآفرینان بتوانند با تشخیص فرصت‌ها و استفاده از مهارت‌های بالایی که در اختیار دارند در عرصه حضور پیدا کنند و به این صورت بتوانیم با حضور جدی کارافرینان در مسیر توسعه قدم برداریم.

وی بر لزوم حضور جدی کارآفرینان در عرصه‌های مختلف شهر تاکید کرد و گفت: در این صورت می‌توانیم علاوه بر ایجاد تغییر در اقتصاد شهر شاهد ایجاد تغییر در وضعیت اجتماعی شهر باشیم.

نوروزی با بیان اینکه کارآفرینان قدرت و توانایی ایجاد این تغییرات را دارند، ادامه داد: این موضوع در دنیا ثابت شده است. کارآفرینان می‌توانند رشد و توسعه اقتصادی را تحقق ببخشند. با حضور کارآفرینان و فراهم آوردن زمینه حضور آنها و تشخیص درست فرصت‌ها، تغییر در اقتصاد و وضعیت اجتماعی جامعه ایجاد می شود، زیرا کارآفرینان تنها در وضعیت اقتصادی نقش ندارند، بلکه در تغییر شرایط اجتماعی نیز می‌توانند موثر باشند.

شهردار اصفهان با بیان اینکه موتور محرکه هر تغییری نوآوری است، ادامه داد: کارآفرنان باید خطر پذیر باشند بتوانند نوآوری کنند. خلاقیت ها باید با نوآوری عجین شود تا شاهد رشد اقتصادی خوب در شهر باشیم تا از وضعیتی که امروز در شهر و کشور وجود دارد بیرون بیایم.

وی تاکید کرد: در اصفهان مسایل و مشکلات متعددی وجود دارد که حل این مسایل به ابداع، نواور، ذهن خلاق و کارآفرین نیاز دارد.

نوروزی با بیان اینکه برگزاری این جلسات می‌تواند مسیر حرکت کارافرینی را ترمیم کنند، افزود: باید بتوانیم افراد را به این سو هدایت کنیم و از این جلسه چنین استفاده ای شود تا بتوانیم با فراهم آوردن شرایط لازم برای تشخیص درست و شناخت دقیق کارآفرینان از وضعیت موجود عبور کنیم.

با کارآفرینی می‌توان از هیچ به همه چیز رسید

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: در شرایط سخت کنونی نیابد اجازه دهیم بذر ناامیدی پاشیده شود. با شعار امید آمده ایم و معتقدیم با کار آفرینی می توان امید را در همه عرصه ها تحقق بخشید. یقین دارم با این مجموعه متخصص و کسانی که بعدا پیام این جمع را می شنوند و به کمک ما می آیند، می توانیم با قدرت به مبارزه با سختی ها در عرصه اقتصادی بپردازیم.

نوروزی با بیان اینکه کارآفرینان باید هر کجا هستند در کمین فرصت‌های طلایی شهر باشند افزود: این افراد می‌توانند با انتخاب و تشخیص فرصت‌های طلایی و شجاعت بالایی که دارند گره‌ای از گره‌های بهم پیچیده این شهر را باز کنند.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان ظرفیت بالایی برای کارآفرینان دارد، افزود: نگاه ما به کارآفرینی نگاه سیستمی است و در این‌چنین نگاهی باید زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، ساختاری و قوانین و مقررات وجود داشته باشد که ابزار موفقیت کارافرین است و این‌ها در اصفهان وجود دارد.

شهردار اصفهان تصریح کرد: اصفهان شرایط خاصی برای کارآفرینان دارد که استفاده از این ظرفیت خاص نیاز به شجاعت و اقدام عملی دارد. خوشبختانه این دو ویژگی در کارآفرینان وجود دارد.

نوروزی با تاکید بر اینکه بدنبال فراهم کردن زمینه حضور کارآفرینان هستیم، ادامه داد: کارآفرینان می‌توانند با انگیزه بالا در شهر حضور پیدا کنند و اصفهان را به عنوان مرکز گردشگری ایران معرفی کنند تا اصفهان بتواند به عنوان نمونه خوبی در دنیا مطرح باشد. با ابداعات و خلاقیت های کارآفرینان می توان در این مسیر حرکت کرد.

کمک به اصفهان عامل تحرک در کشور است

وی اضافه کرد: از آنجاییکه اصفهان شهری کارافرین است، در تلاشیم تا بسترهای فرهنگی را فراهم کرده و زمینه های مالی برای کارافرین را ایجاد کنیم که این موارد در در ملاقات اخیر با جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان تأکید شد.

شهردار اصفهان افزود: اگر اصفهان بتواند به عنوان نمونه در عرصه کارافرینی ظاهر شود و در گردشگری نیز به عنوان الگو در صحنه وارد شود، قطعا می تواند منشا تحول بزرگی در کشور باشد.

وی اظهار امیدواری کرد تا با تداوم این برنامه ها و آموزش لازم، زمینه بسترسازی های مناسب و ترویج گرایش به کارافرینی فراهم شود تا شاهد آبادانی شهر باشیم، زیرا در دنیای کنونی چاره ای جز حرکت در این مسیر نیست

انتهای پیام/