زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، استان اصفهان دارای ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه است که بدلیل موقعیت خاص آن در مرکز و بعنوان چهار راه ترانزیت بار و مسافر کشور، رُتبه نخست حمل بار و رُتبه سوم حمل مسافر را داراست.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان با اشاره به اینکه بیش از هزار کیلومتر از راه‌های شریانی استان نیازمند روکش آسفالت است افزود: ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا بتوانیم وضعیت روکش آسفالت راه‌های استان را به سطح نسبی قابل قبول و خوبی تبدیل کنیم.

مهندس مهدی فقهی، درباره پروژه‌های راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در مبادی ورودی شهرستان اصفهان افزود: در صورت تامین قیر و اعتبارات لازم، هر سال حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از این راه‌ها روکش می‌شود.اعتبار زیادی برای این کار نیاز است که با توجه به تغییر قیمت‌ها، بصورت روزانه امکان برآورد دقیق آن وجود ندارد.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان ادامه داد: بسیاری از محورهای ارتباطی استان نیازمند روکش حفاظتی و اساسی است که در زمان حاضر عملیات لکه‌گیری و روکش راه‌های منطقه در قالب ۲۰ گروه در حال انجام است.

وی اضافه کرد: برنامه‌های خوبی هم در زمینه روکش آسفالت حفاظتی راه‌های روستایی و فرعی استان وجود دارد تا بتوانیم مشکلات این خطوط را هم حل کنیم.

فقهی گفت: اعتبار راه‌های روستایی بصورت استانی اختصاص پیدا می‌کند و باید مسوولان سازمان برنامه و بودجه استان توجه ویژه ای به این اعتبارات داشته باشند تا بتوانیم در قالب قراردادهای مختلف، مقاطع نیازمند روکش آسفالت را با اولویت اجرا کنیم.

به گفته وی، محور اصفهان به سمت شیراز(مقطع محور بهارستان یا خلیج فارس) جزو هفت محور پُرترافیک کشور، یکی از محورهای پرتردد استان نیز به شمار می‌آید که روزانه بیش از ۷۰ هزار وسیله نقلیه در آن تردد می‌کنند.

وی اضافه کرد: این محور بعنوان راه ارتباطی صنایع، محل استقرار تالارهای پذیرایی و تاسیسات و اداره‌های مهم، راه ارتباطی اصفهان به شیراز و کریدور شمال به جنوب محسوب می شود که بروز کوچکترین مشکل در این محور تبعات بزرگی برای استان به همراه دارد.

*مرتفع شدن خرابی های زیاد در روکش آسفالت محور اصفهان- بهارستان

فقهی با اشاره به برنامه‌ریزی برای ساماندهی حفاظ میانی این محور در حدود ۱۷ کیلومتر تا پلیس راه اصفهان-شیراز افزود: حدود ۱۰ کیلومتر از آن تا شهر بهارستان در دستور کار مرحله نخست قرار گرفته که ۷۰ درصد از زیرسازی و نصب نیوجرسی‌های آن انجام و روشنایی این مقاطع تا حدود ۷۰ درصد نصب و اصلاح و سه مورد از دوربرگردان‌های حادثه‌ساز آن نیز مسدود شده است.

وی ادامه داد: خرابی زیادی در روکش آسفالت محور اصفهان- بهارستان وجود داشت که اجرای لکه‌گیری این محور با وجود حجم ترافیک زیاد در سال گذشته با صبروحوصله شهروندان انجام و روکش بخشی از آن هم انجام شده است

*ساماندهی محورهای ارتباطی ورودی به شهرهای بزرگ اصفهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است

وی با اشاره به اهمیت ساماندهی و ایمن سازی ورودی‌های اصفهان بمنظور افزایش ایمنی آنها افزود: محورهای ارتباطی ورودی به شهرهای بزرگ از جمله کلانشهر اصفهان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و برنامه‌های خوبی توسط اداره کل راهداری استان بمنظور ایمنی این محورها در دستور کار قرار دارد.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان با اشاره به محور اتوبان معلم به سمت تهران بعنوان یکی از ورودی های اصفهان اضافه کرد: عملیات ایمن‌سازی روفوژ میانی این محور به طول ۲۵ کیلومتر اجرا و با این کار وقوع حوادث در این محور نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کمتر شده است.

وی با اشاره به اینکه رفوژ، گذرگاهی در وسط معابر سواره که فضایی امن برای عابرین پیاده ایجاد می‌کند بیان کرد: اعتبار پیش بینی شده برای تکمیل این محور بیش از یکهزار میلیارد ریال است که بخشی از آن سال گذشته تامین شده است و بخش دیگر آن باید از اعتبارات استانی و ملی هزینه شود تا این کار در زمان مشخص شده به اتمام برسد.

فقهی، با بیان اینکه ساماندهی زیرگذرهای سواره‌رو و ۶ خطه کردن این محور در مرحله بعدی دستور کار ما قرار دارد، ادامه داد: اجرا و نصب تابلوهای اطلاعاتی و کیلومترشمارهای آن در مرحله بعد بعنوان محور کریدوری از سمت تهران به شیراز در نظر گرفته شده که با اولویت تقاطع‌های غیرهمسطح در این خطر، در حال اجراست.

*تعویض نیوجرسی های قدیمی واجرای شبکه روشنایی محور جاده نایین به اصفهان

وی افزود: جاده نایین به اصفهان یکی دیگر از ورودی‌های شهر اصفهان است که نابسامانی‌ زیادی در محدوده پل سه راهی فرودگاه به سمت جیلان‌آباد دارد که با تبدیل نیوجرسی‌های قدیمی به مفصلی و اجرای شبکه روشنایی، این محور نیز از ایمنی کافی برخوردار خواهد شد.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان گفت: ساماندهی ادامه محور جیلان‌آباد به سمت جاده سگزی، کوهپایه و نایین در مقطع بعدی برنامه های راهداری استان قرار دارد که مقاطع نیازمند به ساماندهی از جمله دوربرگردان‌ها در دستور کار کمیته راه های استان است و مقاطع نیازمند ایجاد راه دسترسی و دوربرگردان مشخص شده است تا ساماندهی مناسبی در منطقه شرق اصفهان و ورودی این کلانشهر انجام شود.

وی بیان کرد: اتوبان فرودگاه به طول ۱۲ کیلومتر بعنوان پروژه بعدی اداره کل راهداری اصفهان است که در مرحله نخست این پروژه از پل فرودگاه تا پل آفتاب به طول ۹ کیلومتر در دستور کار قرار گرفته که هشت کیلومتر آن انجام شده است و یک کیلومتر باقی مانده در زمان مقرر به اتمام خواهد رسید.

*محور فرودگاه بعنوان یکی از محورهای ورودی اصلی و تشریفاتی اصفهان است

فقهی افزود: یکی از مشکلات این محور، تابش نور مقابل هنگام شب بود که خیرگی چشم رانندگان سبب انحراف و وقوع حوادث می شد که با اجرای طرح ضریب ایمنی در این مقطع افزایش یافت و از بروز حوادث در این محور بسیار کاست.

وی اظهار داشت: محور فرودگاه بعنوان یکی از محورهای ورودی اصلی و تشریفاتی اصفهان محسوب می‌شود و ساماندهی تقاطع‌ها و دسترسی‌های اطراف آن هم در دستور کار قرار دارد که در ادامه این محور هم بصورت ۶ خطه خواهد شد.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اصفهان گفت: اعتبار اجرای پروژه هزار میلیارد ریال است که حدود ۳۵۰ میلیارد ریال برای روفوژ آن هزینه شده و روشنایی و تعریض حاشیه‌های آن نیز حدود ۶۰۰ میلیارد ریال نیاز دارد تا با اجرای آن محدوده اتوبان فرودگاه هم بطور کامل ایمن شود.

زهرا نصیری