به گزارش پایگاه خبری ربیع، برای بسیاری از افراد ساعت های هوشمند کاربردهای متعددی دارند، از بررسی ساعت تا نگاه کردن به تقویم روزانه با این وجود اگر بدانید که ساعت های هوشمند می تواند نقشی موثر در کنترل بیماری اوتیسم داشته باشند چه فکر می کنید؟

بیماری اوتیسم را اغلب ما به لطف شبکه های اجتماعی می شناسیم. اما شاید بد نباشد پیش از ادامه مطلب کمی درباره بیماره اوتیسم بخوانیم ؛

اوتیسم، نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علّت اصلی آن ناشناخته‌است.

این اختلال در پسران شایع‌تر از دختران است. وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سبک زندگی و سطح تحصیلات والدین نقشی در بروز اوتیسم ندارد. این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تأثیر می‌گذارد.

کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، در ارتباطات کلامی و غیر کلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشکل دارند. این اختلال، ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد. در بعضی موارد رفتارهای خود آزارانه و پرخاشگری نیز دیده می‌شود.

 در این افراد حرکات تکراری (دست زدن، پریدن) پاسخ‌های غیرمعمول به افراد، دل‌بستگی به اشیا یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می‌شود و ممکن است در حواس پنجگانه (بینایی، شنوایی، بساوایی، بویایی و چشایی) نیز حساسیت‌های غیرمعمول دیده شود. هستهٔ مرکزی اختلال در اوتیسم، اختلال در ارتباط است

بر همین اساس نیز محققان بریتانیایی برای ساخت ساعت خود روی همین ویژگی ها تمرکز کرده اند.از  کاربردهای محققان انگلیسی ساعتی در قالب فناوری پوشیدنی ابداع کرده‌اند که با اندازه‌گیری میزان استرس و اضطراب در افراد مبتلا به اوتیسم کمک می‌کند تا ارتباط بهتر و موثرتری با دیگران برقرار کنند.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مبتلایان به بیماری اوتیسم، مشکل در برقراری ارتباط با اطرافیان است به‌طوری که آنها را فردی جمع‌گریز می‌کند. درواقع پژوهشگران نوعی متفاوت از دستبند و ساعت هوشمندی تولید کرده‌‌اند که می‌تواند به آنها در مدیریت بیماری کمک کند.

پژوهشگران این ساعت را برای اولین بار روی یک مرد اوتیسمی مورد آزمایش قرار داده‌اند که به دنبال اضطراب‌های شدید، حتی هنگام خواب هم به بدن خود آسیب وارد می‌کند.

درواقع در این ساعت، حسگرهای متفاوتی تعبیه شده‌اند که اطلاعات بیمار را به اپلیکیشن مخصوصی می‌فرستند. این اپلیکیشن، میزان استرس و اضطراب و حتی میزان ضربان قلب و تعریق فرد را نمایش داده و ثبت می‌کند. این ساعت مجهز به حسگرهای حرکتی است که در جهات مختلف بالا و پایین، چپ و راست و عقب و جلو و حرکت به کناره‌ها عمل می‌کند.

در مرحله بعدی، پس از ثبت اطلاعات، آنها را تجزیه و تحلیل می‌کند. هر مرتبه تجزیه و تحلیل رفتارهای بیمار ۱۱ ساعت طول می‌کشد و زمان بالا بودن استرس و اضطراب فرد را نشان می‌دهد. این اطلاع‌رسانی به خانواده، دفعات مراجعه بیمار را به بیمارستان به دلیل آسیب‌های وارده به خود کاهش می‌دهد.