به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، نشست خبری چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با حضور سیدمصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرانی سازمان اوقاف در این سازمان برگزار شد.

حسینی درخصوص برگزاری این دوره از مسابقات گفت: چهل‌ویکمین دوره مسابقات کشوری قرآن از روز ۱۰ مهرماه با برگزاری رقابت آقایان آغاز و این رقابت‌ها طی هفته اول در بخش برادران و در هفته دوم در بخش خواهران برگزار می‌شود و روز ۲۳ مهرماه رقابت‌ها رسما به پایان می‌رسد.

وی از برگزاری مسابقات در دو بخش آوایی و معارفی خبر داد و گفت:‌ مسابقات طی روزهای ۱۰ و ۱۱ مهر در رشته‌های معارفی ۱۲ مهر در رشته‌های تواشیح، اذان و دعاخوانی، ‌۱۳ مهر در رشته‌های حفظ ۱۰ و ۲۰ جز به همراه ترتیل قرآن و در روزهای ۱۴ و ۱۵ مهر در رشته حفظ کل و قرائت برگزار می‌شود. همچنین در این رقابت‌ها ۸۰ داور به قضاوت خواهند پرداخت.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف درخصوص مسابقات بخش خواهران گفت: این مسابقات از روز ۱۷ مهرماه با برگزاری آئین افتتاحیه و رقابت شرکت‌کنندگان رشته‌های معارفی، دعاخوانی و تواشیح آغاز و در روزهای ۱۹ تا ۲۲ مهر رقابت رشته‌های حفظ ۱۰،۲۰ و کل قرآن به همراه قرائت و ترتیل برگزار می‌شود.

حسینی درخصوص محل برگزاری این دوره از رقابت‌ها گفت:‌ این مسابقات در مجتمع فرهنگی تفریحی کوه نور واقع در شهر اراک بلوار آیت‌الله اراکی برگزار خواهد شد که در آن در مجموع ۱۳۲ شرکت‌کننده برادر و ۳۹۷ شرکت‌کننده خواهر حضور دارند. البته مسابقات برادران فقط در بخش فینال خواهد بود زیرا دور مقدماتی چندی پیش در قم برگزار شد.

وی از پخش زنده این مسابقات خبر داد و گفت: مسابقات آقایان به صورت کامل از شبکه و رادیو قرآن پخش می‌شود. البته رسانه‌های دیگر هم فعالیت‌های مختلفی در پوشش این رقابت‌ها خواهند داشت.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف درخصوص تحولات مسابقات امسال گفت: امسال مرحله مقدماتی مسابقات کشوری در فرایند کاملاً جداگانه‌ای برگزار شد که دستاوردهای خوبی برای ما داشت زیرا با گذشت ۴۰ دروه از برگزاری مسابقات هنوز نتوانستیم فضای رقابت را به مخاطب منتقل کنیم. زیرا مخاطبان باید ساعت‌ها می‌نشستند و فقط تلاوت گوش می‌دادند و هیچ اطلاعی از نمرات و رده‌بندی‌ها و یا توضیحی از سوی داوران به مردم ارائه نمی‌شد.اما در روش جدید داور در صحن مسابقات حضور دارد و پس از تلاوت، تحلیل خود را ارائه می‌دهد و نمره شرکت‌کننده را سه داور پس از مشورت به او اعلام می‌کند. همچنین شرکت‌کننده بلافاصله امکان اعتراض به نمره را دارد.

حسینی درخصوص عدم حضور مخاطب در مرحله مقدماتی مسابقات گفت: گاهی شنیده می‌شود برخی از دوستان مسابقات قرآن را با یک مسابقه ورزشی و یا فرهنگی قیاس می‌کنند و موضوع حضور مخاطب را به میان می‌آورند. در یک مسابقه فوتبال مخاطب تنها ۹۰ دقیقه برای دیدن رقابت دو تیم وقت می‌گذارد اما در مسابقات قرآن شرکت‌کننده باید دو هفته روزانه ۷ تا ۸ ساعت برای رقابت‌ها وقت بگذارد که به نظرم حتی نخبگان و متخصصان قرآنی هم چنین کششی را ندارند.

وی ادامه داد: اگر در سال‌های گذشته مشاهده می‌شد که عمومی مردم در سالن مسابقات حضور دارند به این دلیل بود که همکاران ما با رایزنی که با نهادهای مختلف انجام می‌دادند و فراهم کردن سرویس ایاب و ذهاب جمعیت را به سالن می‌آوردند اما ما امسال مرحله مقدماتی که بسیار طولانی بود به شکل یک برنامه تلویزیونی ضبط و روزانه یک ساعت آن هم در طول دو ماه پخش کردیم. مسابقه‌ای که کاملاً در آن رقابت حس می‌شد و هر شرکت‌کننده بلافاصله نمره‌اش را دریافت می‌کرد. البته در فینال به دلیل اینکه نخبه‌های نهایی حضور دارند و مسابقات تنها دو روز طول می‌کشد هم عموم مردم در رقابت‌ها حضور دارند و هم مسابقات را به صورت زنده پخش می‌کنیم.

وی رقابتی کردن مسابقات را از ضروریات دانست و گفت:‌ باید کاری کنیم که مردم هم رقابت را در مسابقات احساس کنند و حتی اشکالی ندارد که مسابقات به صورت تیمی و یا به صورت لیگ برگزار شود.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف از قضاوت برترین اساتید قرآن کریم در مسابقات امسال خبر داد و گفت: امسال تعداد داوران هر یک از آیتم‌ها را تغییر داده‌ایم و در بخش برادران ۸۰ داور و در بخش خواهران ۶۰ داور قضاوت خواهند کرد.

انتهای پیام/