زهرا نصیری

به گزارش پایگاه خبری ربیع، جلال امینی فرد کاندید دوازدهمین دوره انتخابات مجلس، با اشاره به سابقه فعالیت خود در موضوعات مرتبط با آب و آشنایی با حوضه آبریز زاینده رود و دغدغه‌های کشاورزان گفت: حدود دو دهه از نزدیک با کشاورزان اصفهان آشنایی و مراوده دارم و با دغدغه‌های آنها در ارتباط با حوضه آبریز زاینده رود آشنا و از نظرات آنها در بخش بیمه کشاورزی نیز استفاده کردیم.

وی افزود:دغدغه‌های ما در زمینه محیط زیست مانند آلودگی هوا، فرونشست زمین و گرد و غبار با همدیگر پیوستگی زیادی دارند و در این ارتباط امید است که بتوانیم مشکل اصلی اصفهان را که موضوع آب است حل کنیم.

کاندید دوازدهمین دوره انتخابات مجلس گفت:همه ما می دانیم که بزرگترین چالش اصفهان، چالش‌های زیست محیطی است و جاری شدن زاینده رود در کاهش دیگر دغدغه‌های محیط زیستی مانند فرونشست، زمین آلودگی و غیره تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

وی افزود:مطابق آمار دانشگاه صنعتی اصفهان، سه کانون آلودگی در این استان وجود دارد که از جمله این موارد حمل و نقل عمومی و مواردی مانند خودروهای فرسوده از جمله تاکسی، اتوبوس و موتورهای فرسوده و تک سرنشین‌ها هستند.

وی افزود:صنایع نیز بخش زیادی از آلودگی هوای اصفهان را به خود اختصاص می‌دهند که با رصد و پایش می‌توان آن را کاهش داد ضمن اینکه باید جلوی توسعه صنایع به ویژه صنایع آب بر نیز گرفته شود و اگر قرار به توسعه باشد باید به بخش دیگری از کشور منتقل شود.

امینی فرد گفت: سومین بخش آلودگی نیز مربوط به مصارف خانگی و صنوف است. در طول ۴۵ سال بعد از انقلاب اسلامی افرادی که در کمیسیون آب، کشاورزی محیط زیست و منابع طبیعی مجلس، فعال بودند تاثیرگذاری چندانی در حوزه اصفهان و زاینده رود نداشته‌اند و دغدغه مردم اصفهان، کوهپایه، جرقویه ورزنه و هرند را نتوانستند برآورده کنند.
بر همین اساس این دغدغه‌ را داشته‌ام که در این دوره از مجلس شورای اسلامی کاندیدا شوم و از تجربیات خود در این ارتباط در حوضه زاینده رود استفاده کنم.

***موضوعات زیست محیطی نباید به شکل منطقه‌ای دیده شود باید به شکل ملی بررسی شود

وی گفت: مردم باید از میان کاندیداهایی مجلس برنامه‌ها و دیدگاه‌ها افراد را به درستی سنجیده و با علم و آگاهی کاندیداهای منتخب خود را انتخاب کنند.
امیدواریم در این دوره دغدغه‌های شهرستان اصفهان با قانونگذاری، تجمیع، اصلاح و به روز رسانی قوانین و با خرد جمعی، استفاده از نخبگان، اساتید دانشگاه، فرهنگیان و مطالبه گری رسانه‌ها گفتمان اصفهان سبز به نتیجه برسد تا دغدغه‌های زیست محیطی این حوزه انتخابیه برطرف شود.

این فعال محیط زیست افزود: موضوعات زیست محیطی نباید به شکل منطقه‌ای دیده شود بلکه همیشه باید به شکل ملی مورد بررسی باشد چراکه زمانی که موضوع به شکل منطقه‌ای مورد توجه باشد، مشکلات فرهنگی و اجتماعی گره ای بر مشکلات موجود افزوده و مانع برطرف‌سازی چالش‌ها، می شود به نوعی که بعد از ۲۵ سال هنوز جریان دائمی زاینده رود را شاهد نیستیم.

امینی، در رابطه با بازگشایی زاینده رود برای حل مشکلات زیست محیطی این شهرگفت:باید نهایت استفاده را ظرفیت کمیسیون آب و کشاورزی داشته باشیم و یک نماینده اصفهانی در این کمیسیون وارد شود .در دوره قبل رئیس کمیته آب کشور نماینده بروجن بود که تحصیلات کشاورزی نداشت با دریافت و دستیابی به اطلاعاتی از این حوضه و استفاده از خلائی که در کمیسیون وجود داشت توانست طرح‌هایی که راکد و یا متوقف شده بود را به تصویب برساند.
باید توجه کنیم که نماینده مجلس علاوه بر اینکه باید در کار خود تخصص داشته باشد باید دارای قدرت لابیگری و جلب نظرات نیز باشد.

امینی فرد، با گلایه ازاینکه چرا قانون جامع آب از پیش از انقلاب تا کنون هیچ نوع اصلاحی برای آن انجام نشده است افزود: همچنین قوانین مرتبط با حوزه آب، درطول ۴۵ سال گذشته تجمیع نشده است اما مسائل حوزه آب از جمله موضوعاتی است که باید به شکل ملی در مورد آن تصمیم گرفته شود تا هر یک از شهرستان‌های حوضه آبریز زاینده رود و حتی شهرستانهای خارج از حوضه در این ارتباط به شکل جداگانه مدعی نشوند.همچنین باید حوضه‌های آبریز کشور به شکل ملی مورد بررسی و قانون گذاری باشد، در برنامه هفتم توسعه ماده ۴۰ بند «ه» گفته شده است که انتقال آب بین حوضه‌ای ممنوع است گرچه این قانون فعلا متوقف مانده است.

****باید در مجلس دوازدهم چندنماینده ازاصفهان در کمیسیون آب و محیط زیست مجلس باشند

این کاندیدای مجلس گفت:باید به این نکته توجه کنیم که در دوران جنگ ما همبستگی مثال زدنی و در سطح ملی برای مقابله با دشمن داشتیم و اکنون در حوزه آب نیز باید شاهد چنین روندی باشیم، طرح های بهشت آباد، چشمه لنگان، تونل دوم و سوم وغیره سالهاست وجود دارد وبخشی از انها اجرایی شده اما از سال ۷۹ تا کنون این طرح ها نتوانسته جریان دایمی آب زایند رود را به همراه داشته باشد، چراکه تفکری که برای احیای زاینده رود در دولت های مختلف و توسط اشخاص گوناگون وجود داشته، تجمیع نشده است.

وی تصریح کرد:باید تلاش کنیم که اصفهان در این دوره چندین نماینده در کمیسیون آب و محیط زیست داشته باشد؛ از برنامه های من برای کمیسیون این است که سازمان محیط زیست به وزارت خانه تبدیل شود، چراکه معاون رئیس جمهور را نمی توان به مجلس کشاند اما برای وزیرمی تواند حکم تحقیق و تفحص صادر کرد و از وی درباره عملکرد سوال کرد و اگر توجیهی نداشت وارد مراحل بعدی شویم.

وی با اشاره به اینکه به تنهایی نمیتوان زاینده رود را احیا کرد افزود: جمعیتی که در اصفهان و حوزه انتخابیه چهار شهرستان جدید وجود دارد برخی بومی اصفهان و برخی از شهرهای دیگر در اصفهان ساکن هستند اما در این شهر برای امرار معاش از هوا و آب اصفهان استفاده می کنند، همگی باید اختلافات را کنار گذاشته و با اتحاد و همراهی زاینده رود را احیاء کنیم‌.

این کاندید دوازدهمین دوره انتخابات مجلس گفت:از دیدگاه من مردم باید افرادی که وامدار جایی نیستند را انتخاب و سپس با کمک مردم، خبرگان، تشکلها نهادهای مردم نهاد باید مشکلات را بررسی دقیق کرده و نماینده پیگیری در مجلس انجام دهد و قوانین در شهرستان اجرا شود.

*** در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده هیچ مزیتی برای واگذار کننده خودرو وجود ندارد

وی در رابطه با اسقاط خودروهای فرسوده گفت: حدود ۴ سال طول کشید تا بتوانیم، ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو را که با اسقاط ماشین های فرسوده مرتبط است، را در سال ۱۴۰۲ با هماهنگی مرکز پژوهش‌های مجلس و انجمن صنفی مراکز اسقاط به تصویب شورای نگهبان برسانیم.
در این بند کاهش مصرف سوخت و واردات خودروهای ۵ سال کارکرد در این طرح جایگذاری شده است اما از سال گذشته که این قانون اجرایی شده است، آینین نامه اجرایی آن که قرار بود سه ماه بعد تصویب شود انجام نشده است. طبق این آئین نامه باید تعداد گواهی خودروهای فرسوده افزایش پیدا کند تا انگیزه برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ایجاد شود.

امینی فرد بیان داشت: در بحث جایگزینی نیز مقرر شد تا تسهیلات کم بهره به آنها تعلق گیرد و طبق قانون ساماندهی خودرو، مقرر شد زمانی که گواهی اسقاط وجود نداشت، یک و نیم درصد قیمت خالص خودرو قبل از اضافه شدن کسورات، به صندوق توسعه صنایع پیشرفته در وزارت صمت واریز شود.
طبق بررسی های انجام شده تا کنون باید ۸ همت مبلغ جمع آوری شده باشد و بر این اساس در کلان شهرها ۲۱۰ هزار موتور فرسوده در طرح های جایگزین با تسهیلات کم بهره جایگزین می شوند.

وی تاکید کرد:از شهریورماه ۱۴۰۲ با توجه به قانون ساماندهی صنعت خودرو، بسیاری از خودروها با توجه به قیمت حاشیه بازار در طرح جایگزینی شرکت ایران خودرو قرار گرفتند اما در ادامه به دلیل پیش فروش ۵۰۰ هزار خودرو، ایران خودرو نتوانست در طرح جایگزینی ورود کند اما چند شرکت دیگر اجرایی کردند. یکی از مشکلات خودروی فرسوده در طرح جایگزینی این است که هیچ مزیتی برای واگذار کننده خودرو وجود ندارد.

زهرا نصیری