به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، در نشست تخصصی یک روزه معاونان فنی و نظارت و  راهداری  ادارات کل راهداری و حمل ونقل جاده ای سراسر کشور در تهران ،مدیرکل دفتر فنی و امور پیمانهادر سخنانی از ایجاد بانک اطلاعاتی فراگیر پروژه‌های سازمانی و مستندسازی کلیه اسناد و مدارک پیمان خبر داد

 بابک طالبی گفت:تهیه برآورد پروژه‌های عمرانی، ایجاد صورت وضعیت توسط پیمانکاران، بررسی اسناد و صورت وضعیت‌های کار توسط مشاور و کارفرما،‌ امکان کنترل گردش کار اسناد،‌امکان ارسال سیستمی اسناد از طریق پیمانکار به مشاور و کارفرما، امکان بایگانی کلیه اسناد و مدارک پیمان و دسترسی آسان به آنها و امکان مدیریت و پایش پروژه‌ها از قابلیت‌های این سامانه مدیریت پروژه‌های عمرانی است که با اجرای موفق آن در ۴ استان به صورت آزمایشی، در کل کشور اجرایی می‌شود.

طالبی خاطرنشان کرد: دامنه کاربرد این سامانه پیمانهایی است که با فهرست بهای سازمان مدیریت منعقد شده است.

وی افزود: پس از ادغام اهمیت اداره امور پیمانها بیش از پیش محرز شده است. در این راستان دستور کار ویژه‌ای در دفتر فنی مدنظر و بررسی قرار گرفت و طی آن در ستاد اعضای کنترل پروژه مشخص شد و در بعضی از استانها نیز انجام شده است.

وی به استقرار حوزه مدیریت پروژه‌ها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در این زمینه دوره آموزشی تخصصی برگزار شده است همچنین احیای مجدد شورای فنی سازمان متشکل از برخی اعضاء هیأت عامل و معاونین سازمان ومدیران کل ستادی و تشکیل کارگروه‌های تخصصی متشکل از کارشناسان خبره ستادی و استانی حوزه پیمان و رسیدگی به منظور حضور در محل ادارات کل استانی و ارزیابی و بررسی مستندات و فرآیندهای ارجاع و اجرای پروژه‌ها از جمله دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه محسوب می‌شود.

​امسال سامانه مدیریت نگهداری روسازی راهها تحت وب قرار می‌گیرد

​در ادامه برگزاری نشست سراسری معاونان راهداری و فنی و نظارت استانها، رضا اکبری مدیرکل دفتر نگهداری راههای سازمان به انجام مکاتبات، بازدیدها و بررسی‌ها  در طول سال جاری به ویژه در زمان بروز سیل اخیر در استانهای مازندران و گیلان، مواردی مورد ارزیابی و توجه کارشناسان و متخصصان و البته مجریان طرحهای نگهداری راهها در سراسر کشور منتج شده و به استانها ابلاغ شده است اشاره کرد و افزود:

باعنایت به محدودیت منابع مالی و به منظور اجرای عملیات پیشگیرانه و اقدامات زودبازده، رویکرد استفاده از روشهای حفاظتی و پیگشیرانه و کم‌هزینه شامل میکروسرفینگ، چیپ سیل و فوگ و سیل … در اولویت قرار دارد. برای برخی از انواع خرابیها در محورهای شریانی نیز باید با هماهنگی ستاد مرکزی اقدامات لازم انجام شود.

وی گفت:

همچنین تداوم اجرای سیستم مدیریت نگهداری روسازی به منظور توزیع اعتبار مناسب و متناسب با شرایط وضعیت رویه حائز اهمیت فراوانی است که پیش‌بینی می‌شود امسال این سامانه به صورت تحت‌وب تبدیل شود و در سالهای آینده عملکردها براساس این سامانه ارزیابی شود.

مدیرکل دفتر نگهداری راههای سازمان همچنین به استفاده از تکنولوژیهای جدید در حوزه نگهداری راهها اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: تکنولوژیهای نظیر آسفالتهای پودر لاستیکی، آسفالتهای پلیمری (آسفالت مقاوم با عمر بهره‌برداری بالا) بازیافت سرد درجا و گرم کارخانه‌ای، آسفالتهای مقاوم خاص از جمله آسفالت سنگدانه‌ای و … و نیز استفاده از آسفالت‌های نازک مقاوم باید مورد توجه و استفاده همکاران در حوزه راهداری قرار گیرد.

وی بر جلوگیری از صیقلی و لغزنده شدن سطح آسفالت راهها و انجام آ‌زمایش PSV روی مصالح تأکید کرد و افزود: در زمینه اجرای طرحهای راهداری، هزینه اجرای طرح و برآورد اکثر طرحها با بررسی اولیه تا ۵۰ درصد قابل صرفه‌جویی و کاهش است.

اکبری خاطرنشان کرد: خوشبختانه با همکاری متخصصان و کارشناسان سازمان، راهنمای جامع جانمایی علایم در طرحهای ارتقای ایمنی شامل نقاط و نواحی پرتصادف و دارای تصادف طی سالهای گذشته تهیه شده است و به استانها ابلاغ شده است.

وی در ادامه بر لزوم نگهداری از پلها به عنوان یکی از ابنیه‌های ارزشمند راهها تأکید کرد و در این خصوص راهکارهای اجرایی مورد نظر را تشریح کرد.

انجام صحیح وظایف راهداری، تحقیق حمل و نقلی پویا و روان را فراهم می‌کند

در این نشست داریوش نصر مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیزات ماشین‌آلات با اشاره به سرفصل انجام عملیات راهداری زمستانی به فرصتها و تهدیدها و موانع موجود در این حوزه اشاره کرد و افزود:

حمل و نقل پایدار و پیوسته، از خصوصیات یک اقتصاد پویا است. اکنون در کشور ما ۹۰ درصد حمل‌ونقل، از طریق جاده‌ها انجام می‌شود در این راستا باید به این نکته توجه شود که بدون امر نگهداری و ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی، تحقق حمل و نقل به صورت پویا، روان و ایمن امکان‌پذیر نمی‌باشد. بنابراین هرگونه اختلال و کوتاهی در انجام وظایف راهداری به ویژه در فصول سرد سال، موجب اختلال در کل بخش حمل‌ونقل می‌شود. این امر اهمیت توجه مسئولان را به راهداری را بیش از پیش ضروری می‌سازد.

نصر به عوامل مهم اثرگذار در راهداری زمستانی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: تفاوت در وضعیت حجم و نوع ترافیک راه، تفاوت در شرایط و موقعیت‌های مختلف در محورها و میزان آمادگی ماشین‌آلات و کارکنان راهداری از جمله این موارد است. همچنین اهمیت آماده به کار بودن ماشین‌آلات و تجهیزات، به‌کارگیری نیروهای مجرب و آموزش‌دیده جهت اپراتوری ماشین‌آلات، نصب دستگاه‌های مکانیاب (GPS) و کنترل خط سیر ماشین‌آلات از طریق مرکز مدیریت راههای استان و ستاد و در نهایت مستندسازی و ارایه گزارش اقدامات انجام شده و ارسال آن به ستاد مرکزی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات همچنین به زمان طلایی انجام عملیات راهداری به ویژه در فصول پربارش اشاره کرد و گفت:

زمان قبل از شروع بارش و دقایق ابتدایی بارش به عنوان زمان طلایی قلمداد می‌شود که از دست رفتن این زمان باعث ایجاد مشکلات جبران‌ناپذیر می‌شود به گونه‌ای که جبران مشکلات و خسارت وارده مستلزم صرفه هزینه و زمان چند برابری است.

در این نشست همچنین معاونان فنی و نظارت و راهداری استانهای اصفهان، قزوین، زنجان، آذربایجان‌غربی، خراسان‌رضوی با تشریح وضعیت راهها و ابنیه موجود در استان خود، به اشکالات و موانع اجرایی اشاره کردند و درخصوص اعتبارات مورد نیاز در بخش‌های مختلف نگهداری راه و امور جاری مواردی را یادآور شدند.