به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان با بیان این مطلب اظهار داشت: هم زمان در سایر بنادر مهم کشور از قبیل بندرعباس، بندر چابهار و امیرآباد نیز واردات کالاهای اساسی جریان داشته و در مجموع میزان محمولات حمل شده از چهار بندر مذکور بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
وی افزود: به موازات آن تقارن با فصل برداشت محصولات کشاورزی از قبیل چغندر قند ، تره بار ، صیفی جات ، گندم و … در مناطق حاصلخیز کشور از جمله جنوب کرمان ، خوزستان، فارس، سیستان و بلوچستان و… استفاده از ظرفیت ناوگان فله بر کشور را تحت الشعاع خود قرار داده و اهمیت مدیریت مناسب حمل کالاهای فوق را دوچندان می نمود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح اهم اقدامات انجام شده در زمینه حمل کالاهای اساسی بیان کرد:بدین منظور با وجود این که حمل و نقل جاده ای کالا توسط بخش خصوصی انجام می‌گردد سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اقدامات گسترده ای را جهت تامین به موقع و استفاده حداکثری از ناوگان باری فله بر کشور در دستور کار قرار داد که از جمله آنها می توان به تشکیل ستاد ویژه حمل کالاهای اساسی و ارزیابی و رصد عملکرد استانها، اولویت بخشی به حمل کالاهای اساسی در سیستم سالن های اعلان بار بنادر، الزام به کارگیری ناوگان ملکی شرکت های حمل ونقل برای حمل محمولات مذکور، بکارگیری و اعزام ناوگان راهداری به بندر امام خمینی جهت حمل کالاهای اساسی به صورت رایگان اشاره نمود.
همچنین اتخاذ تمهیدات تشویقی لازم از قبیل تامین سوخت مورد نیاز برای ناوگان حامل کالاهای اساسی با هماهنگی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ، اجرای طرح توزیع روغن موتور با قیمت دولتی بر اساس پیمایش و نیز صدور حواله لاستیک تشویقی برای رانندگان حامل کالای اساسی در پایانه بار بندر امام با هماهنگی وزارت صنعت،معدن و تجارت از دیگر اقداماتی بود که توسط این سازمان صورت پذیرفت. در این خصوص بیش از ۵۶۷۰۰۰ پیامک به رانندگان در قالب چهار مرحله پیام برای اطلاع رسانی مشوق های تعیین شده ( سوخت ، روغن و …) در حمل کالاهای اساسی از بنادر مهم چهارگانه کشور ارسال گردید.
فعالیت هایی همچون اصلاح فرآیند صدور حواله و اتصال سالن اعلان بار به سیستم صدور بارنامه شرکتها به منظور جلوگیری از تخلفات احتمالی و برخورد با شرکت های حمل و نقل متخلف، انجام هماهنگی لازم با صاحبان عمده کالا جهت پرداخت به موقع کرایه ها و راه‌اندازی سامانه اثر انگشت راننده در کلیه مراحل نوبت دهی و اخذ بار به منظور کاهش سوء استفاده احتمالی نیز توسط این سازمان انجام گرفت.
با توجه به فرا رسیدن فصل گرما ضروریست جهت استمرار اعزام ناوگان باری به بنادر و استقبال رانندگان برای حمل محمولات اساسی ، تمهیدات لازم جهت بهبود وضعیت بایستی توسط همه ارگانهای ذیربط فراهم گردد. از جمله این موارد می توان به کاهش زمان بارگیری و تخلیه و افزایش امکانات انبارها ( شامل باسکول ، لودر ، نیروی بار شمار و…)، پرداخت به موقع کرایه های حمل، انجام هماهنگی برای تامین بار برگشتی به سمت بندر در بعضی از مقاصد، هماهنگ نمودن ساعات کار گمرک متناسب با شرایط عملیاتی بندر ، استفاده از ظرفیت کامل مبادی ورودی و خروجی گمرک اشاره نمود.
امید است، با همکاری همه عوامل دست اندرکار به ویژه رانندگان عزیز و پرتوان این برهه زمانی نیز همچون گذشته با سربلندی سپری شده و تامین اقلام ضروری مردم به موقع به دست آنان رسانده شود.

با توجه به تحریم های ظالمانه ، بحث تامین کالاهای اساسی در سال جاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در ۳ ماهه ابتدایی سال ۹۸ تعداد ۸۳ فروند کشتی حامل کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره) پهلوگیری کرده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد افزایش و میزان محمولات وارد شده نیز طی این مدت ۷۸  درصد رشد داشته است. با توجه به شرایط موجود در حال حاضر روند واردات کالاهای مذکور به خوبی در حال انجام بوده و امید است با حفظ این وضعیت مشکلی در تامین مایحتاج ضروری مردم ایجاد نگردد.​