اجتماعی » پیشخوان » نجمه کریمیان
کد خبر : 1039127
جمعه - 7 اردیبهشت 1403 - 09:25

بازی‌های رایانه‌ای و کودکان

بازی بخشی از زندگی کودکان محسوب می‌شود و نه تنها به عنوان سرگرمی بلکه سبب شکوفایی خلاقیت و افزایش اعتماد به نفس در آنها شده و از طرفی باعث افزایش هوش هیجانی در کودک می‌شود. در گذشته بازی‌ها به شکل سنتی و گروهی از جمله هفت سنگین، وسطی، لی لی، فوتبال، زو و … انجام می‌شد و تاثیرات مثبتی بر شخصیت کودک برجای می گذاشت.

بازی‌های رایانه‌ای و کودکان

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، بازی بخشی از زندگی کودکان محسوب می‌شود و نه تنها به عنوان سرگرمی بلکه سبب شکوفایی خلاقیت و افزایش اعتماد به نفس در آنها شده و از طرفی باعث افزایش هوش هیجانی در کودک می‌شود. در گذشته بازی‌ها به شکل سنتی و گروهی از جمله هفت سنگین، وسطی، لی لی، فوتبال، زو و … انجام می‌شد و تاثیرات مثبتی بر شخصیت کودک برجای می گذاشت. اما امروزه به دلیل تغییر در سبک زندگی و گسترش فرهنگ آپارتمان نشینی بازی‌های کودکان شکل دیگری به خود گرفته و به بازی‌های دیجیتال یا همان یارانه‌ای تبدیل شده است.

بازار این بازی‌ها چنان داغ است که هرگز از کودکان جداشدنی نیست. این بازی‌ها با جلوه‌های بصری جذاب و پر از شور و هیجان کودک را به سمت خود جذب می‌کند. مسئله این است که همه والدین باید بپذیرند که دیگر نمی‌توان کودکان را از بازی‌های رایانه‌ای جدا کرد و بخشی از نیازهای کودکان امروزی محسوب می‌شود.

آنچه که اهمیت دارد اینکه باید متناسب با سن کودک انتخاب شود و با مدیریت صحیح به نقاط مثبت آن آگاهی پیدا کرد و آن را تقویت نمود. بازی‌های رایانه‌ای در کنار محاسنی که دارد می‌تواند آثار زیان باری را به دنبال داشته باشد و در بزرگسالی منجر به بروز خشونت در شخص شود. حال قصد داریم در این نوشتار به معایب و محاسن این بازی‌ها بپردازیم.

به طور کل بازی‌های رایانه در ذهن کودک تأثیر گذار است و باتوجه به محتوای بازی سبب استرس و نگرانی در کودک می‌شود.در برخی موارد بازی‌های یارانه‌ای کودک را منزوی کرده و در لاک خود فرو می‌برد. این امر سبب درون گرایی در کودک شده و در روابط او با همسالان تأثیر منفی برجای می‌گذارد.

از طرفی این بازی‌ها در روابط بین والدین و کودکان نیز مؤثر است و با استفاده بیش از حد از آن منجر به سردی روابط و فردگرایی می‌شود.همچنین بازی‌های یارانه ای به دلیل جذابیتی که به دنبال دارد کودک را وابسته می‌کند و دزد انرژی و وقت کودک است و او را از تکالیف درسی دور می‌کند و از لحاظ تحصیلی افت پیدا می‌کند.

آسیب‌های جسمی یکی دیگر از معایب بازی‌های رایانه‌ای است. خیره شدن در صفحه نمایش گوشی و رایانه در بینایی کودک اثرمی گذارد همین امر باعث شده امروزه شاهد کاهش بینایی در بین کودکان باشیم.

این بازی ها حتی ستون فقرات و استخوان بندی کودکان را نیز درگیر می‌کند و زمینه ساز مشکلات اسکلتی- عضلانی در آینده می‌شود.همچنین برخی از این بازی‌ها افکار کودکان را هدف قرار داده و ضد ارزش‌های اخلاقی است.

این بازی‌ها در کنار معایبی که دارد شامل حسن‌هایی نیز هست. برنامه‌های آموزشی در برخی از این بازی‌ها به کودک کمک کرده و مهارت‌هایی را به آن می‌آموزد.مفاهیم ریاضیات نیز به شکل کودکانه به کودک آموزش می دهد.از طرفی می‌تواند کودک را به تاریخ جغرافیا ادبیات و …علاقه مند کند.

با توجه به اینکه بازی‌های رایانه‌ای با کودکان عجین شده بایستی با مدیریت نقاط ضعف آن را تقویت نمود.بر این اساس والدین می‌توانند متناسب با سن کودک بازی مورد نظر را انتخاب کرده و با کودک در حین بازی مشارکت کنند.

نجمه کریمیان