به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس از بجنورد، رضا رجب‌زاده صبح امروز در همایش روز ملی روستا در بجنورد اظهار کرد: خراسان شمالی دارای ۷۰۰ روستاست و مجموعاً ۳۷۰ هزار نفر را در خود جای‌داده که این عدد حدود ۴۵ درصد جمعیت کل استان را در برگرفته و این در حالی است که میانگین این عدد در کشور ۲۰ درصد است لذا روستا می‌تواند محور اشتغال در خراسان شمالی باشد.

وی ادامه داد: اگر با برنامه مدون حرکت نکنیم، این جمعیت برای ما تهدید خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی خاطرنشان کرد: یکی از خدمات بزرگ دولت تدبیر و امید که در سطح کشور از آن غفلت شده، اقدامات مهم در حوزه اشتغال روستایی بوده و اکنون در استان ما حدود ۲۶۰ میلیارد تومان برای اشتغال روستایی اختصاص داده‌شده که از این رقم ۱۱۰ میلیارد به مردم پرداخت‌شده است.

وی افزود: طرح‌های خوبی از این تسهیلات شکل‌گرفته که هدف آن یاددادن ماهی گیری توسط دولت به روستائیان بوده است.

رجب‌زاده در ادامه به بودجه عمرانی روستاها اشاره کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید ۱۷۰ میلیارد تومان ابلاغ‌شده که این رقم باعث ایجاد بیش از ۲ هزار پروژه ریزودرشت در روستا شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: روستاها قابل قیاس با ۶ سال قبل نیستند اما در کنار تمام این موارد امیدبخش، ما باید برخی واقعیت‌ها را بازگو کنیم و یکی از موضوعات اساسی مشکل تلخ آب شیرین است.

وی بیان داشت: روستاها حیات و مماتشان وابسته به آب است و حال می‌بینیم آنهایی که اقتصاد و کشاورزی‌شان را بر مبنای آب بنا نکرده‌اند با مشکل کمتری مواجه هستند.

رجب‌زاده خاطرنشان کرد: بخشی از مشکل آب  به خاطر کاهش بارش‌ها و برخی دیگر  نیز به خاطر سو مدیریت است لذا باید آموزش‌های لازم به مردم روستا داده شود و باید بدانیم شاید دیگر در عمر خود پرآبی را نبینیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی با اشاره به ظرفیت ویژه آب و هوایی خراسان شمالی گفت: طبق گزارشات ما در آب گرم ایوب روزانه ۵ هزار بازدیدکننده طی تابستان نیز داشته‌ایم اما از این ظرفیت استفاده‌نشده است.

وی افزود: اگر ما به این ظرفیت بپردازیم نباید تا شعاع چند کیلومتری آب گرم ایوب مشکل اشتغال داشته باشیم و آنجا می‌تواند محور اشتغال شود.

رجب‌زاده در پایان گفت: راه ما برای برون‌رفت از مشکلات کم‌آبی استان، توجه به گردشگری و صنایع‌دستی است.

انتهای پیام/