نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، بازارهای مالی این روزها همزمان با انتشار اخبار برجامی و امیدواری نسبت به احیای برجام در انتظار به سر می‌برند به طوریکه روز گذشته بازار طلا، دلار و بورس روز کاهشی را تجربه کردند.

در اینجا به بررسی این بازارها با توجه به اخبار مذاکرات می‌پردازیم.

در بازار طلا و سکه شاهد نوسان‌های جزئی هستیم و به سمت کاهشی پیش می‌رود. همواره طلا و سکه متأثر از اخبار مذاکرات بوده و به عقیده تحلیلگران بازار سکه، اگر توافق هسته‌ای به سرانجام برسد سکه یکی از بازارهایی خواهد بود که حجم بیشتری از فروشندگان را به خود می‌بیند و طلا نیز کاهش پیدا می‌کند همانطور که در توافق قبلی نیز این بازار بیشترین کاهش را داشت.

ناگفته نماند که بازار ارز نسبت به اونس جهانی بیشترین تأثیر را بر قیمت سکه و طلا می‌گذارد.

بازار ارز نیز طی روزهای گذشته با توجه به جو خوش‌بینی حاکم در بازار به احتمال توافق در مذاکرات وین نوسان قیمتی داشته و در کانال ۳۰ هزار تومان معامله می‌شود.

بررسی این بازار نشان می‌دهد که در شرایط فعلی مذاکرات برجام نقش اول را در تعیین مسیر قیمت ایفا می‌کند.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در رابطه با بازار ارز می‌گوید: بازار منتظر واکنش طرف دیگر مذاکرات است. اگر فضای ابهام تشدید شود یا آمریکا واکنش خوبی نشان ندهد، دلار به سمت افزایش قیمت حرکت می‌کند.

در حال حاضر معامله گران این بازار در انتظار تأثیر بیشتری از جانب طرف‌های مذاکرات هستند.

اگر چه بازار خودرو روزهای سرد و بی روحی را طی دو ماه اخیر تجربه می‌کند و رکود در آن حکم فرماست ولی در چند روز گذشته ورق بازار برگشته و به سمت و سوی ریزشی متمایل شده است و فروشندگان را روانه فروش خودرو کرده ولی با این حال بسیاری از فروشندگان تا مشخص شدن تکلیف برجام دست نگه داشته‌اند.

به گفته «سعید موتمنی» رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت وی در خصوص برجام معتقد است: اگر مذاکرات به نتیجه برسد، اثر روانی آن سبب می‌شود حداقل در هفته‌های ابتدایی شوک شدیدی در بازار شاهد باشیم.

همچنین عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: با توجه به افزایش امیدواری‌ها به احیای برجام، در روزهای گذشته روند کاهشی قیمت خودرو در بازار آغاز شده که می‌توان انتظار داشت با نهایی شدن مذاکرات با سرعت بیشتری نیز ادامه پیدا کند.

البته عرضه برخی خودروها از سوی خودروساز به بازار مانند پژو ۲۰۷ باعث کاهش ۷۵ میلیون تومانی این خودرو شده است

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت از نهایی شدن واردات خودرو خبر داد و گفت: شنبه هفته آینده خبر قطعی واردات اعلام می‌شود که اعلام این خبر نیز بر بازار اثر دارد.

نکته قابل اهمیت این است که عرضه بیشتر خودرو در بازار بر روی کاهش قیمت آن تأثیر بسیاری دارد.

چهارمین بازار متأثر از اخبار برجامی بازار سرمایه است و روزهای پرنوسانی را تجربه می‌کند. بورس تهران متأثر از اخبار مذاکرات بیش از پیش در حالت انتظار فرو رفته است و برخی معتقدند تنها راه خروج از وضعیت فعلی بازار مشخص شدن تکلیف مذاکرات برجامی است.

روز گذشته فشار بر نمادهای دلار افزایش یافت و در نقطه مقابل بانکی‌ها و خودرویی‌ها با افزایش اقبال معامله گران روبرو بودند. رقابتی که در نهایت به افت بیش از ۸٬۱۰۰ واحدی شاخص کل انجامید. اما شاخص هم وزن امروز را با افزایش بیش از ۴۵۲ واحدی به پایان برد.

اطلاعات تاریخی نشان می‌دهد که سال ۱۳۹۴ نیز پس از توافق برجام رالی صعودی بورس آغاز شد. درنتیجه نوبت صعود به تمام گروه‌ها خواهد رسید.

البته بسیاری معتقدند هریک از سناریوهای برجامی می‌تواند شرایط را برای بورس تغییر دهد. اما به طور کلی اغلب سهامداران اعتقاد دارند هرگونه تعیین تکلیف این پرونده می‌تواند به ایجاد ثبات در بازار سهام منجر شود. از دید این عده حتی شکست مذاکرات نیز می‌تواند با وجود ضرباتی که به اقتصاد خواهد زد می‌تواند بهتر از شرایط فعلی باشد.

نجمه کریمیان