اقتصادی » پیشخوان » تولیدی » راه، مسکن، خودرو » نجمه کریمیان
کد خبر : 1023638
دوشنبه - 14 آذر 1401 - 13:30

بار گرانی دلار بر بازار مسکن

حدود یک ماهی است که نرخ دلار روند صعودی به خود گرفته و بازارهای دیگر را تحت الشعاع قرار داده است.به طور کل همزمان با رشد قیمت دلار قیمت اجناس، کالاها، خودرو، مسکن و…نیز تکانی می‌خورد و در مسیر صعود حرکت می‌کند.

بار گرانی دلار بر بازار مسکن

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، حدود یک ماهی است که نرخ دلار روند صعودی به خود گرفته و بازارهای دیگر را تحت الشعاع قرار داده است.به طور کل همزمان با رشد قیمت دلار قیمت اجناس، کالاها، خودرو، مسکن و…نیز تکانی می‌خورد و در مسیر صعود حرکت می‌کند. نگاهی به تحولات قیمت مسکن طی دهه ۱۳۹۰ گویای آن است که قیمت مسکن تابع نرخ دلار است و این بازار با هر گونه رشد قیمت ارز تأثیر می‌پذیرد. مسکن طی ده سال گذشته با افزایش غیر عادی همراه شد و خرید مسکن برای عموم مردم تبدیل به رؤیا شده است. آخرین باری که قیمت‌های مسکن به یکباره نجومی شد مربوط به سال ۱۳۹۹ است و از آن به بعد رکود بر مسکن سایه انداخت و طی یک سال گذشته بازار خرید و فروش در رکود به سر می‌برد. برخلاف بازار مسکن، تابستان امسال بازار اجاره با افزایش قیمت‌های شدید کام مستاجران را تلخ کرد و حتی در پاییز که به نوعی از فصل جابجایی‌ها فاصله گرفتیم باز هم شاهد رشد قیمت‌ها در این بازار هستیم. اما اکنون بازار مسکن با وجود رکود در معاملات دوباره روند افزایشی به خود گرفته و در این بین گرانی مصالح ساختمانی از جمله سیمان، گچ، آهن و … مزید بر علت شده و طبق گفته کارشناسان تا زمانی که نرخ دلار به تعادل نرسد بار گرانی بر دوش مسکن سنگینی می‌کند،چرا که مصالح ساختمانی و دیگر شاخصه‌های ساخت مسکن با نوسانات نرخ ارز قیمت گذاری می‌شود. از سوی دیگر موضوع عرضه و تقاضا بر افزایش نرخ مسکن اثرگذار است و زمانی که بازار با کاهش عرضه همراه شود قیمت‌ها بالا می‌رود.

البته وجود دلالان در این بازار را نمی‌توان نادیده گرفت به طوریکه با نرخ گذاری بازار مسکن را متشنج می‌کنند.

این افراد با القای این باور که قیمت طلا و ارز افزایش یافته سعی در افزایش قیمت مسکن داشته و از این رو با قیمت گذاری شرایط بازار را تغییر می دهند و موجب گرانی‌ در این بازار می‌شوند. آنچه که مطرح است اینکه در شرایط فعلی مردم به سمت بازارهای مالی از جمله طلا و ارز رفته و فقط جو گرانی ارز بر بازار مسکن حاکم است و خبری از خرید و فروش و هجوم پول به سمت این بازار نیست. بنابراین معامله گران محتاطانه رفتار می‌کنند. طبق پیش بینی‌ها تا پایان سال همین روند در بازار مسکن ادامه خواهد داشت.

متاسفانه در این بین دولت فقط نظاره گر وضع موجود است و این دلالان هستند که در بازار جولان می‌دهند. این در حالی است که تاکنون دولت وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را محقق نکرده و همچنان حول محور وعده دادن می‌چرخد.حال باید دید بازار مسکن در دراز مدت به چه سمتی حرکت می‌کند؟

نجمه کریمیان