به گزارش پایگاه خبری ربیع،اینتل امروز در خبری عجیب اعلام کرد که پردازنده‌های مبتنی بر فناوری لیتوگرافی ۱۰ نانومتری این کمپانی در تعطیلات سال ۲۰۱۹ میلادی روانه بازار خواهند شد.

اینتل امروز و در حاشیه نشست خبری مربوط به معرفی دستاوردهای مالی خود در سه ماهه دوم از سال ۲۰۱۸، اعلام کرد که نه تنها در سال ۲۰۱۸ بلکه برای بخش اعظمی از سال ۲۰۱۹ نیز به تولید پردازنده‌های جدید خود با استفاده از فناوری لیتوگرافی ۱۴ نانومتری ادامه خواهد داد. براساس اطلاعات منتشر شده از سوی این کمپانی سریع‌ترین زمان برای آنکه کاربران بتوانند به پردازنده‌های ۱۰ نانومتری این کمپانی دست پیدا کنند تعطیلات سال ۲۰۱۹ میلادی و در روزهای پایانی این سال خواهد بود.

این در حالی است که کمپانی AMD اعلام کرده است؛ در اواخر سال ۲۰۱۸ تراشه‌های بالارده خود تحت عنوان EPYC را توسط فناوری لیتوگرافی ۷ نانومتری به مرحله تولید خواهد رساند. به این ترتیب در اتفاقی قابل توجه، در یک بازه زمانی نسبتاً طولانی از سال ۲۰۱۹، در حالی که AMDمشغول تولید و فروش پردازنده‌های ۷ نانومتری است؛ رقیب اصلی او یعنی اینتل در حال تولید و عرضه تراشه‌های ۱۴ نانومتری خواهد بود. علاوه بر این، در صورت تحقق این برنامه زمانی، نسل سوم از پردازنده‌های رایزن که توسط فناوری ۷ نانومتری تولید می‌شوند؛ در زمان عرضه رقیب قدرتمندی را در مسیر خود نخواهند دید.

Holiday-2019-2.jpg - 84.84 kB

اینتل این روزها مشغول آماده سازی نسل جدید از پردازنده‌های خود است. محصولاتی که قرار است به عنوان نهمین نسل از پردازنده های این کمپانی، در خانواده جدیدی با عنوان Whiskey Lake و توسط فناوری ۱۴ نانومتری به مرحله تولید و عرضه برسند. پس از عرضه پردازنده‌هایBroadwell، Skylake، Kaby Lake و Coffee Lake، تراشه‌های Whiskey Lake پنجمین نسل از محصولات اینتل هستند که با استفاده از فناوری لیتوگرافی ۱۴ نانومتری تولید خواهند شد. انتظار می‌رود اینتل در آینده نزدیک نسل تازه‌ای از پردازنده‌های بالارده خود که از سوکت LGA2066 بهره می‌برند و دارای ۲۰ و ۲۲ هسته پردازشی هستند را روانه بازار کند. علاوه بر این، تولید پردازنده‌های ۲۸ هسته‌ای تحت یک پلتفرم و سیستم مدیریت حافظه جدید از سوی این کمپانی، در سال آینده محتمل به نظر می‌رسد.

تولید پردازنده‌های ۱۰ نانومتری در حالی توسط اینتل به اواخر سال ۲۰۱۹ موکول شده است که این کمپانی در سال ۲۰۱۳ اعلام کرده بود که این محصولات خود را برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ روانه بازار خواهد کرد. تصویر بالا برنامه زمانی است که پنج سال پیش از سوی اینتل اعلام شده بود.