به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از  فارس، «علی خارا» عکاس این خبرگزاری در هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» موفق به دریافت نشان و جایزه ابوالفضل عالی شد. این عکاس ۲۷ ساله که حرفه‌اش را از سال ۸۹ آغاز کرده است، طی سال‌های اخیر در کشورهای سوریه، عراق، ترکیه و روسیه مجموعه‌های مستندی از وقایع سیاسی و اجتماعی را ثبت کرده و به واسطه همین فعالیت‌ها، جایزه «ابوالفضل عالی» را دریافت کرد.

خارا با اشاره به این که عکاسی مستند یکی از دشوارترین گونه‌های عکاسی است، به خبرنگار فارس گفت: در عکاسی مستند باید بسیاری از مسائل را رعایت کرد و مجموعه‌های عکس کاملا فکر شده باشند، مستند آن چیزی است که در لحظه اتفاق می‌افتد و در عکاسی آن نیز باید ضمن این که سوژه را از دست نداد، به اخلاقیات هم ملزم بود.

وی افزود: به نظرم در عکاسی مستند طی سال‌های اخیر ایده و فکر مهم‌تر از تکنیک اهمیت یافته است. زیرا بسیاری از جایزه‌های بین المللی و معتبر دنیا در مسابقات عکاسی به عکس‌هایی با ایده‌های برتر تعلق می‌گیرند. همچنین هنر یک هنرمند عکاس در این است که اتفاقات بخش‌ها و حوزه‌های مختلف را به تصویر بکشد و این کار ساده‌ای نیست. بلکه باید با برنامه‌ریزی سراغش رفت.

این عکاس با اشاره به کیفیت آثار و برگزاری هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی هنر جوان که بعد از ۴ سال وقفه برگزار شد، عنوان کرد: آثاری را که از این جشنواره دیدم، کارهایی قوی بودند. اما باید تبلیغات بیشتری درباره جشنواره پیش از برگزاری صورت بگیرد تا هنرمندان متعددی در آن شرکت کنند و بالتبع، سطح کیفی آثار بیشتر شده و تعداد عکس‌ها و آثار نیز افزایش یابد.

وی بر لزوم حفظ تعامل هنرمندان با جشنواره‌های فرهنگی و هنری اشاره و خاطرنشان کرد: در بسیاری از جشنواره‌های معتبر دنیا، کارگاه‌های تخصصی با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان قبل و بعد از جشنواره‌ها برگزار می‌شود و طی آن سطح اطلاعات و مهارت هنرجویان ارتقا می‌یابد. این نتیجه بعدها در آثار راه‌یافته به همان جشنواره‌ها نمود پیدا می‌کند و در نهایت به سود هنرمند و هنر است. در غیر این صورت جشنواره‌هاً صرفا یک مسابقه هستند.

نمایشگاه آثار منتخب هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی «هنر جوان» تا ۲۸ اسفند ماه در نگارخانه‌های اندیشه و ابوالفضل عالی و گالری‌های شماره ۱ و ۲ خانه عکاسان دایر است. علاقه‌مندان می‌توانند تا تاریخ یادشده روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۸ برای بازدید به حوزه هنری مراجعه کنند.

انتهای پیام/