به گزارش پایگاه خبری ربیع، نشست مشترک نمایندگان بزرگترین تشکل های هندوستان، وزیر بهداشت هند، وزیر بهداشت ایران، معاون وزیر خارجه هندوستان، مدیران یوکو بانک، مدیرکل دارو در سازمان غذا و دارو ایران، مدیران صنعت داروسازی، معاون سفیر ایران و جمعی از فعالان دارویی  در دهلی برگزار شد.

دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت در نشست مشترک کمپانی های دارویی و تجهیزات پزشکی ایران و هندوستان در دهلی نو اظهار کرد: سرنوشت کشورهای شرقی کاملا به یکدیگر گره خورده است، رویکرد بلند مدت ارتقای همکاری ها در بین مقامات ارشد ایران و هندوستان وجود دارد. وی افزود: کشورها باید در روابط خود با همدیگر، نگاه بلند مدت داشته باشند، جهان به ایران و ایران به جهان نیاز دارد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه کشورها برای توسعه روابط با ایران در رقابت هستند،گفت: صنایع و شرکت های هندی باید به بازار ایران و منطقه با جمعیت ۵۰۰ میلیون نفر توجه داشته باشند، تاکید کرد: وظیفه ماست که اگر محصولی در ایران تولید شود برای واردات آن محصول که ساخت کمپانی های اروپایی و آمریکا است، محدودیت ایجاد می کنیم.

 وی تصریح کرد: کشورها باید در روابط خود با همدیگر، نگاه استراتژیک داشته باشند چراکه ماندگاری کشورها، مهم است و اشخاص حتی ترامپ رفتنی هستند اما آنچه باعث ماندگاری خواهد شد، روابط کشورها با همدیگر با نگاه بلند مدت است.

 پدکتر هاشمی با اشاره به اینکه مسائل امنیتی مربوط به کشورهای شرق، در گرو تقویت همدیگر در منطقه غرب و شرق آسیا است و مسائل و مشکلات ما در انتها در آسیا و نه در اروپا برطرف می شود، گفت: خروج آمریکا از برجام شرایط جدیدی را به ایران تحمیل کرد و تهدیدی برای صنایع داروسازی و شرکت های بازرگانی ایران به حساب می آید اما ایران می تواند از این تهدید و تحریم ظالمانه، به عنوان یک فرصت استفاده کند.

در ادامه دکتر محمد عبده‌زاده مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درنشست مشترک کمپانی های دارویی و تجهیزات پزشکی ایران و هندوستان در دهلی نو با اشاره به اینکه تحریم ها باعث شده تبادلات مالی دو کشور ایران و هند با مشکل مواجه شود، افزود: ارتباطات حوزه دارو سابقا از طریق یوکو بانک و سنترال بانک انجام می‌شده که امروز مشکل اصلی است.

وی خاطرنشان کرد: محصولات زیادی در حوزه مواد اولیه هندی در ایران ثبت شده اند و کارخانجات ایرانی از این محصولات استفاده می‌کنند.

 در ادامه مدیر یوکو بانک هند گفت: با ایجاد کانال‌های جدید مشکل انتقال پول از ایران به هند و بالعکس حل می‌شود.

 وی افزود: مشکلی در زمینه پرداخت‌های مالی و انتقال پول نداریم، مشکل جایی است که پول از سمت بانک ایرانی وارد می شود و ما باید پرداخت کنیم  که در این زمینه تحریم ها اثر گذار هستند.

 مدیر یوکو بانک هند تصریح کرد: با ایجاد کانال جدید پس از انجام صادرات می‌توانیم به صورت جدا جدا برای هر سفارش ثبت را انجام دهیم، پس از اینکه صادرات انجام شد و محصول تحویل شد، مشتری می تواند با اعتباری که نزد بانک دارد، پرداخت خود را انجام دهد. مهم این است که بر طبق این مسئولیت ، تحویل کالا انجام شده باشد.

به گفته وی راه انتقال پول این است که پس از انجام صادرات انتقال پول از طریق اعتبار صورت بگیرد.

 در ادامه یکی از مدیران شرکت های هندی در نشست مشترک با مقامات و فعالان حوزه داروی ایران اظهار کرد: حدود ۹۰ شرکت ایرانی در حوزه دارو مشتریان ما هستند و ایجاد یک کانال مالی مشخص در زمینه دارو برای این شرکت ها می تواند ارتباط مالی را گسترش ببخشد.

وی افزود: زمان زیادی نیاز است تا انتقال وجه صورت پذیرد و تبدیل روپیه به یورو هم یکی دیگر از مشکلات انتقال وجه به ایران است.

 وی با اشاره به مشکل لجستیکی برای انتقال،گفت: برخی از شرکت ها این انتقال را انجام نمی دهند و پروسه ثبت محصول در ایران گاهی با مشکل مواجه است.