به گزارش پایگاه خبری ربیع، نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی، محمدرضا طلایی صبح جمعه با حضور در نماز جمعه شهر قم که در مصلای قدس برگزار می‌شود ضمن گفت‌وگوی مستقیم با کشاورزان به رفع مشکلات آن‌ها پرداخت.

وی برنامه رقابت در خدمت با همکاری استانداری و ستاد نماز جمعه استان قم را برای پاسخگویی مستقیم به مردم قابل‌توجه دانست و اظهار داشت: امروز سازمان جهاد کشاورزی با همه معاونین و مدیران ادارات تابعه خود جهت پاسخگویی به کشاورزان و روستاییان استان قم در محل نماز جمعه مستقر بوده و پیگیری‌های لازم جهت رفع مشکلات کشاورزان انجام خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم مشکلات مراجعه‌کنندگان را موردبررسی قرارداد و افزود: برای مراجعین در همین مکان تشکیل پرونده داده می‌شود و تمام دستورات لازم ابلاغ‌شده تا مواردی که قابل‌حل هستند در همین مکان حل‌شده و نیاز به پیگیری مستمر نداشته باشد.

وی مواردی که با پیچیدگی‌های قانونی روبه‌رو بود و احتیاج به مجوز داشت را در دستور کار قرارداد و تصریح کرد: همکاران برای مواردی که احتیاج به اخذ مجوز و تشکیل کمیسیون دارد، تشکیل پرونده داده و با مشخص کردم زمان مشخص دستور به پیگیری آن‌ها داده می‌شود.

مهندس طلایی از حضور کلیه معاونین و مدیران سازمان برای راهنمایی و پیگیری مشکلات خبر داد و گفت: چنین خدماتی می‌تواند حوزه کشاورزی استان را محکم‌تر کرده و با توجه به شرایط کشاورزی استان قم به جهت چالش آبی که در استان وجود دارد نیازمند استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی استان در بخش کشاورزی هستیم.

وی اتفاقات خوبی که در بخش کشاورزی در سطح کشور افتاده است را مورد ارزیابی قرارداد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه روند تغییر الگوی کشت در استان قم روند ملی پیداکرده و از کشت پاییز آغازشده و الگوی کشت در سطح ملی در حال اجرا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم همکاری کشاورزان در ارتقاء سیستم آبیاری را قابل‌توجه دانست و ادامه داد: در سه سال گذشته با همکاری کشاورزان بیش از ۱۳ هزار هکتار از اراضی استان قم مجهز به سیستم‌های نوین آبیاری شده که شاهد روند خوبی در این حوزه بوده و ان شالله در ۵ سال آینده تمام کشاورزی استان به سیستم نوین آبیار مجهز خواهد شد.

وی خدمات دولت در حوزه آب را خوب و مناسب عنوان و بیان کرد: استفاده کامل از خدماتی که دولت در حال ارائه آن به کشاورزان است مهم‌ترین هدف سازمان کشاورزی استان قم بوده و خوشبختانه کشاورزان نیز با ما همگام بوده و همکاری‌های لازم را با سازمان داشته‌اند.

مهندس طلایی اصلاح گلخانه استان را یکی دیگر از برنامه‌های سازمان بیان و تأکید کرد: بیش از سه سال است که استان برنامه‌هایی برای توسعه الگوی گلخانه‌ای اجرا می‌کند و کشاورزان را برای بازدیدهای موفق کشوری می‌برد زیرا ظرفیت استان قم در حوزه گلخانه بالا بوده و تا پایان سال سطح گلخانه‌های استان به ۱۰۰ هکتار افزایش پیدا می‌کند.

وی افزایش سالانه ۱۰۰ هکتار کشت گلخانه را از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان قم اعلام کرد و ادامه داد: ایجاد ظرفیت مناسب در حوزه کاشت پسته و بیش از ۱۱ هزار هکتار اراضی پسته‌کاری شده و ایجاد بیش از ۳۰ ترمینال پسته در استان قم از اقداماتی است که در استان قم انجام‌شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ارتقاء صنایع تبدیلی در استان قم را قابل‌قبول دانست و تأکید کرد: ارتقاء صنایع تبدیلی در استان خوب بوده اما هنوز با ایده آل‌های سازمان فاصله زیادی داشته و تمام همکاران در سازمان جهاد کشاورزی استان قم برای رسیدن به استاندارهای تعریف‌شده در سازمان تلاش می‌کنند.

وی در ادامه با حضور در پشت تریبون نماز جمعه به‌عنوان سخنران پیش از خطبه‌ها، پیروزی انقلاب اسلامی را نقطه عطفی برای پیشرفت در حوزه کشاورزی دانست و اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی کشور در همه حوزه‌ها به کشورهای دیگر وابسته بود و حتی پنیر و مرغ و گندم موردنیاز مردم از خارج از کشور وارد می‌شد.

مهندس طلایی با یادآوری تأکیدات مقام معظم رهبری برای خودکفایی در کالاهای استراتژیک کشاورزی افزود: در ۵ سال گذشته با زحمت کشاورزان و برکت خداوند نه‌تنها گندم به کشور وارد نکردیم، بلکه به خارج از کشور صادرات داشتیم که این پیروزی بزرگی در حوزه کشاورزی برای کشور بوده است.

وی کمبود آب در استان را بزرگ‌ترین چالش بخش کشاورزی خواند و افزود: دولت ۸۵ درصد هزینه مکانیزه شدن سیستم آبیاری در بخش کشاورزی را داده و توانستیم باوجوداین تسهیلات در چند سال اخیر ۱۷ هزار هکتار زمین کشاورزی را مجهز به سیستم آبیاری مکانیزه کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: توسعه گلخانه‌ها، افزایش کاشت پسته و بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی قم مهم‌ترین برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی در استان بوده و امیدواریم بتوانیم در کمترین زمان به این مهم دست پیداکرده و شاهد رونق بیش از بیش کشاورزی در استان باشیم.