به گزارش پایگاه خبری ربیع، مراسم افتتاح نوزدهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و هنرهای سنتی اصفهان و اولین نمایشگاه تخصصی صنایع دستی روستایی و عشایری اصفهان با حضور مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، رئیس اتحادیه صنف صنایع دستی و فعالان این عرصه برگزار شد.
افتتاح مجتمع صنایع دستی در اصفهان
جعفر جعفرصالحی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اصفهان، علت تأخیر در برگزاری این مراسم را همزمانی با کنفرانس پارک‌های علم و فناوری عنوان کرد و آن را نشانه ظرفیت و توانمندی اصفهان در علم و هنر دانست. جعفرصالحی گفت: در هجدهمین نمایشگاه صنایع دستی، توسعه تجارت الکترونیک در حوزه صنایع دستی مدنظر بود و اکنون ۳۰ شرکت فعال در حوزه تجارت الکترونیک در استان اصفهان شکل گرفته است.
وی با اشاره به جایگاه برتر اصفهان در نمایشگاه اخیر صنایع دستی در تهران، افزود: یک پنجم نمایشگاه متعلق به هنرمندان اصفهانی بود و حدود ۲ میلیارد تومان فروش، حاکی از استقبال و رضایتمندی از صنایع دستی اصفهان
است.
معاون صنایع دستی، با اذعان به اینکه جایگاه واقعی صنایع دستی روستایی و عشایری در شهر اصفهان باید تعیین شود، از افتتاح مجتمع صنایع دستی در مجاورت میدان نقش جهان برای عرضه سوغات و صنایع اصیل ایرانی خبر داد.
او از پیش‌بینی برای حضور بیش از ۱۰۰ غرفه در نمایشگاه امسال و هنرمندان ۳۱ استان کشور صحبت کرد و گفت: غرفه‌های فروش صنایع دستی را امسال به حداقل رسانده‌ایم و محوریت برای حضور هنرمندان اصفهانی در غرفه‌های شهر جهانی صنایع دستی است.
وی از برگزاری کارگاه‌های مختلف در رشته‌های متنوع صنایع دستی، به عنوان برنامه‌های جنبی نمایشگاه خبر داد.
لزوم حمایت بیشتر از صنایع دستی روستایی و عشایر
اسفندیاری، مدیرکل امور روستایی و عشایری استان اصفهان در این مراسم با اشاره به جایگاه استان اصفهان در برپایی نمایشگاه، گفت: براساس برآورد در جامعه عشایری، سال گذشته بین ۲۰ تا ۳۰ هزار مترمربع صنایع دستی توسط زنان عشایر تولید شد.
اسفندیاری، خاستگاه بسیاری از صنایع دستی را عشایر دانست و افزود: عشایر همانطور که ۸۰ درصد غذای کشور را تأمین می‌کنند، در کارهای هنری فعال هستند و باید حمایت بیشتری در جهت ایجاد اشتغال پایدار در روستاها و بین عشایر شود.
۴۵ هزار نفر فعال صنایع دستی در اصفهان
فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، نوزدهمین نمایشگاه صنایع دستی را رویدادی در راستای رشد و اعتلای صنایع دستی دانست و تأکید کرد: نمایشگاه فرصتی برای معرفی و شناساندن هنرهاست و رویکردهای ترویجی و توسعه‌ای در نمایشگاه اهمیت دارد.
او با اشاره به نقش مهم صنایع دستی در اقتصاد اصفهان، اعلام کرد: براساس آمار ثبت‌شده، بیش از ۴۵ هزار نفر در صنایع دستی فعال هستند.
الهیاری، اصفهان را شهر جهانی صنایع دستی نامید که وابسته به نمایشگاه نیست و صرفا با قدم‌زدن در شهر و میدان نقش جهان، می‌توان شاهد خلاقیت هنرمندان اصفهانی بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: با فعال‌شدن دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی، چگونگی حمایت از صنایع دستی، توسعه و ترویج و حفاظت از آثار هنرمندان با رویکرد اقتصادی بودن صنایع دستی مهم است، ضمن آنکه برای تجاری‌شدن صنایع دستی روستایی و عشایری با منشأ تاریخی، باید گام‌های جدی‌تری برداشت.
وی یادآور شد: در سال حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی، باید بتوان جایگاه صنایع دستی را تقویت کرد.
ورود به صنایع دستی با سرمایه اندک
در ادامه، حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، صنایع دستی را فصل مشترکی بین صنعت، هنر و فرهنگ عنوان نمود و گفت: جایگاه صنعت با توجه به ارزش‌های فرهنگی و هنری آشکار
می‌شود.
وی با اشاره به نقش صنایع دستی از خانگی تا کارگاهی در اشتغالزایی و رشد اقتصادی، خاطرنشان کرد: ورود به صنایع دستی و اشتغالزایی با سرمایه اندک امکان‌پذیر است. فولادگر، ممنوع‌شدن عرضه صنایع دستی وارداتی در میدان نقش جهان با بیشترین فعالان این عرصه را اقدامی مؤثر در راستای حمایت از صنایع داخلی دانست.
حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران‌ها و تهدیدات اقتصادی فعلی، استفاده از هنر و صنایع دستی منحصربه‌فرد اصفهان را برای تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها، مناسب ارزیابی کرد و گفت: قانون حمایت از صنایع دستی در این راستا تصویب شده است.
در ادامه، نوزدهمین نمایشگاه صنایع دستی و اولین نمایشگاه تخصصی صنایع دستی روستایی و عشایری اصفهان در باغ موزه چهلستون افتتاح شد.
شایان ذکر است این دو نمایشگاه تا ۲۳ شهریورماه دایر است.