به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، مجید طهماسبی با اشاره به رونمایی اولین سند حمل بار شهری، اظهار داشت: این امر به منظور هویت بخشی و شناسنامه‌دار کردن بار کالای درون شهری انجام می‌گیرد.

وی افزود: در بحث برون شهری، بارنامه صادر می‌شود و این بارنامه نشان دهنده مالکیت بار و شامل اطلاعاتی از جمله مقصد، مبداء، نوع و تناژ بار است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و کالای درون شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه چنین طرحی برای حمل کالای درون شهری وجود نداشت، گفت: کنترل بار درون شهری برای جلوگیری از قاچاق و اطمینان از جابجایی بار مجاز و عدم حمل بارهای غیر مجاز و سرقتی و مواد مخدر از جمله مزایای این طرح است.

وی ادامه داد: سند حمل بار شهری برای اولین بار در کلان‌شهرها در اصفهان اجرا می‌شود و کمک شایانی به کنترل حوزه بار درون شهری می‌کند.

طهماسبی تصریح کرد: این طرح را از مراکز حمل و نقل بار نخاله و خاک شروع می‌کنیم به این علت که بتوانیم مبداء و مقصد نخاله‌های ساختمانی را رصد کنیم و در جای مجاز تخلیه شوند و تناژ بار را نیز کنترل کنیم، چرا که اضافه تناژ، صدمات بسیاری را به تاسیسات وارد می‌کند.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل بار و کالای درون شهری شهرداری اصفهان با اشاره به تجهیزات هوشمند در این زمینه، اظهار داشت: این تجهیزات از اواخر دی‌ماه در شهر نصب می‌شود و همچنین گشت‌های نظارتی به سیستم‌های توزین سیار مجهز می‌شوند که به صورت سیار، ناوگان بار را متوقف کنند و تناژ بار را با بارنامه تطبیق بدهند و در صورت اضافه بار، باید عوارض خسارت به تاسیسات شهری را بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: از تبعات اضافه تناژ، یکی بحث خسارت به زیر ساخت‌ها و دیگری عمل نکردن سیستم ایمنی خودرو است که باعث سقوط یا چپ شدن خودرو  می‌شود.

رونمایی از اولین سند حمل بار شهری در اصفهان در قالب رویدادهای قصه آدم و هوا ( ۲۶ آذر روز حمل و نقل تا ۲۹ دی روز هوای پاک) برگزار می‌شود.