مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، در یک حرکت کم سابقه، اعضای کابینه دولت چهاردهم با رأی اعتماد قاطع نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تعیین و شروع به کار نمودند. شکی نیست که باید ثمره این رأی اعتماد قاطع که تمایندگان مردم به دولت پزشکیان دادند سرعت در حل مشکل اصلی مردم یعنی اقتصاد و بهبود معیشت آحاد جامعه باشد. دیگر بهانه‌ای نیست که نمی‌گذارند و راه نمی‌دهند و هکمراهی نمی‌کنند! مجلس نشان داد با تمام توان به نمایندگی از مردم در کنار دولتی است که رئیس جمهورش با رأی مردم انتخاب شده است. دولت چهاردهم در شرایط بسیار سخت اقتصادی، معیشتی و تا حدی رکود در بخشی از کسب و کارها و صنعت وارد عمل می‌شود اما اگر انسجام و هماهنگی کامل داشته باشد، اگر تیم اقتصادی با هماهنگی عمل کنند بزودی شاهد آثار خوبش خواهیم بود.

تردیدی نیست دولت کار سختی در پیش رو دارد و باید معیشت مردم را ساماندهی نماید. بی شک دولت در چند ماهه باقیمانده از امسال باید در گام‌های اول به مطالبات مهم مردم پاسخ قابل توجهی بدهد، ضمن اینکه به شدت نیازمند ادامه همکاری مجلس خواهد بود و البته مجلس باید با همان قاطعیتی که رأی اعتماد داد علاوه بر حمایت و همراهی مستمر دولت، از وظیفه نظارتی خود نیز غافل نشود؟ همچنانی که در جریان رأی اعتماد و بررسی برنامه‌های وزرا بسیار همراهی و همگامی با رئیس جمهور داشت و این امر مبارک را به نمایش گذاشت که قطعاً آرامش عمومی را بهمراه خواهد داشت. دولت تا پایان سال باید اقداماتی را انجام دهد که به اعتماد نمایندگان به هیئت دولت و مطالبات مردم و رهبری فرزانه انقلاب پاسخ مثبتی داده باشد. به نظر می‌رسد مهمترین مسائلی که دولت در چند ماه آینده باید مورد توجه قرار دهد برنامه ریزی برای احیای ارزش پول ملی و کاهش تأثیر دلار بر اقتصاد کشور، تأمین و بهبود معیشت مردم و تأمین سلامت جامعه (اطمینان بخشی در تأمین داروی مورد نیاز و کاهش هزینه‌های درمان و سلامت)، مهار و کاهش تورم مخصوصاً در کالاهای اساسی و تقویت سفره مردم و رفاه عمومی و بازگشت نیروی کار به بازار کار و ایجاد اشتغال پایدار و شکستن رکود است.

موضوع ساماندهی بازار اقتصادی کشور از اوجب واجبات و از کارهای مهمی است که دولت باید به آن همت گمارد، دولت باید معیشت و رفاه مردم را با توقف تورم و گرانی به خوشایندی تبدیل کند. امیدواریم مجلس و دولت با سیاست گزاری های درست به وفاقی درباره کاهش نرخ تورم و جلوگیری از گرانی برسن همچنانی که در رأی اعتماد وفاق را به نمایش گذاشتند. ضمن اینکه باید مساله کاهش ارزش پول ملی و بحث تورم و مهار رشد نقدینگی نیز به سرعت در دستور کار دولت قرار بگیرد. این دولت باید از حرف درمانی به شدت بپرهیزد و دست به کار عمل شود مردم از حرف درمانی‌ها سابقه خوبی ندارند و نتیجه ای ندیده اند. مردم باید ملموس خدمات دولت را داشته باشند تا نشاط پیدا کنند و این نشاط اعتماد مردم را در جهت همراهی بیش از پیش با دولت تضمین نماید.

دولت باید برنامه کوتاه مدت سه ماهه ای برای این مسائل داشته باشد تا در میان مدت و دراز مدت مسائل به صورت ریشه ای حل و فصل شود تا مردم ثمره شیرین اعتمادی که به دولت و رئیس‌جمهور کردند را در عمل ببینند. به نظر می‌رسد دولت باید اقدامات جدی‌تری را در دستور کار قرار دهد تا مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم حل و فصل شود. درد مردم عیان و آشکار است لذا دولتی ها نیازمند گشتن و پیدا کردن دردها نیستند بلکه باید راه چاره و درمان را پیدا کنند، راه چاره پایدار و نه مقطعی! راه چاره ای که بشود برای فردا نیز به آن امیدوار بود و به آن دل بست. گرانی و تورم بسیار شکننده است این شکنندگی باید رفع گردد و بازار روی آرامش و ثبات را به خود ببیند. رفع تحریم‌ها و گشایش در نظام پولی و بانکی یکی از اولویت ها و واجب‌ترین امری است که امروز در پیش روی کابینه تازه نفس دولت چهاردهم قرار دارد؟ حل مشکلات اقتصادی پیش روی دولت تازه کار پزشکی فراوانند که اگر کار ناتمام دولت قبل دنبال شود شاید نتیجه خوبی داشته باشد. مردم از تحولی که قول داده شده استقبال می کنند، تحول در جهت رشد و توسعه کشور و رفع نگرانی های معیشتی مردم از ضروریات امروز است.

مظفر حاجیان