پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1030028
جمعه - 30 تیر 1402 - 13:07

اوقات فراغت تحمیلی

همزمان با شروع تابستان و تعطیلی مدارس بازار کلاس های فوق برنامه دانش آموزان داغ می شود.والدین با ثبت نام فرزندان خود در کلاس های مختلف سعی دارند ،از این فرصت تعطیلات تابستانه برای پر‌کردن اوقات فراغت آنها استفاده کنند، برای همین با زحمت فراوان هزینه های ثبت نام کلاس ها را تامین می کنند.

اوقات فراغت تحمیلی

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، همزمان با شروع تابستان و تعطیلی مدارس بازار کلاس های فوق برنامه دانش آموزان داغ می شود.والدین با ثبت نام فرزندان خود در کلاس های مختلف سعی دارند ،از این فرصت تعطیلات تابستانه برای پر‌کردن اوقات فراغت آنها استفاده کنند، برای همین با زحمت فراوان هزینه های ثبت نام کلاس ها را تامین می کنند.در‌این میان چشم و هم چشمی و افراط والدین باعث می شود به هیچ وجه از این موضوع نگذرند و هر طور که شده فرزند خود را ثبت نام کنند.زیرا شرکت در این کلاس ها کلاس دارد.

در واقع این چشم و هم چشمی به گونه ای است که حتی اگر فرزند علاقه ای به کلاس های مورد تایید والدین نداشته باشد، باید حتما شرکت کند.البته در بسیاری از مواقع نه تنها کارکردی برای فرزند ندارد ،بلکه او از همان ابتدای حضور در کلاس ها بدون علاقه و اشتیاق فقط در کلاس ها شرکت می کنند. به طوریکه آرزو دارند، کاش هیچ گاه تابستان فرا نمیرسید و همیشه به مدرسه می رفتند.

در این بین از کلاس های ورزشی گرفته تا کمک آموزشی،بازیگری،نقاشی و از همه پررنگ تر موسیقی ،کامپوتر و زبان در کلاس های تابستانه وجود دارد.البته کلاس های ورزشی مفید هستند و دانش آموز با تحرک و جنب و جوش همراه می شود و البته به یک شاخه ورزشی علاقه مند می شود.ولی در مورد کلاس های زبان یا کامپیوتر با وجود فرصت کوتاه به نظر می آید کارایی لازم را نداشته باشد.اما به نظر می رسد ماهیت بسیاری از این کلاس درآمدزایی است و خالی کردن جیب والدین.همچنین این کلاس ها علاوه بر هزینه های سنگین کم فایده هستند و با وجود مدت زمان سه ماهه و هفته ای دو جلسه فرصتی برای آموزش اساسی و اصولی وجود ندارد.

البته اگر انتخاب کلاس ها درست و اصولی باشد و فرزند در انتخاب آن نقش داشته باشد ،حتما موجب کشف استعداد و توانایی او خواهد شد.از طرفی نباید با اجبار و زور بچه ها را به کلاس ها فرستاد ،زیرا نتیجه عکس به دنبال خواهد داشت.

بر این اساس اکثر خانواده ها ماهیت اساسی پر کردن اوقت فراغت را از بین برده و آن را به شیوه دیگری تغییر داده اند ،که این کار از اساس اشتباه است.البته اکثر این پدر و مادرها نسل دهه ۶۰ هستند که به دلیل نبود و کمبود چنین کلاس هایی برای آنها ،حالا می خواهند برای فرزندان خود جبران کنند.

اما خطاب به والدین محترم بایستی گفت باید به این موضوع منطقی برخورد کرد و اوقات فراغت حتما در برگیرنده همه مولفه های آموزشی،حرکتی و شناختی را باشد ‌و بر اساس علاقه فرزند ثبت نام شود.

از سویی نباید اوقات فراقت معطوف به تجملات و چشم و هم چشمی شود، بلکه باید در راس کلاس ها مهارت های زندگی به کودک آموخت.این مسئله را بایستی پذیرفت که می توانیم با کمترین هزینه بهترین آموزش ها را به بچه ها بیاموزیم.در این راستا می توانیم از مکان های کم هزینه از جمله کانون پرورشی کودکان،مساجد،کتابخانه ها و …استفاده کنیم.امید است تابستان برای همه دانش آموزان بهترین فرصت برای استفاده مفید و سازنده باشد.

نجمه کریمیان