اقتصادی » پیشخوان » تولیدی » حمل و نقل، نفت و انرژی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1042382
سه شنبه - 12 تیر 1403 - 15:12

اوج گرما و صرفه جویی در مصرف انرژی

روزهای پیش رو یکی از گرمترین روزها در آغاز فصل گرم تابستان است. دمای هوا در بسیاری از شهرها افزایش پیدا کرده و از طرفی مصرف آب و برق به اوج رسیده است. هر ساله در چنین ایامی مصرف انرژی همچون آب و برق به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی افزایش پیدا می‌کند

اوج گرما و صرفه جویی در مصرف انرژی

نجمه کریمیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، روزهای پیش رو یکی از گرمترین روزها در آغاز فصل گرم تابستان است. دمای هوا در بسیاری از شهرها افزایش پیدا کرده و از طرفی مصرف آب و برق به اوج رسیده است. هر ساله در چنین ایامی مصرف انرژی همچون آب و برق به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی افزایش پیدا می‌کند. در این بین مردم بدون اطلاع از اینکه چه میزان انرژی مصرف می‌کنند برای رهایی از گرمای طاقت فرسا از وسایل سرمایشی استفاده می‌کنند.

پیش بینی ها حاکی از آن است که تابستانی گرم در پیش رو است و دما از نیمه دوم تیرماه تا نیمه دوم مرداد به بالاترین حد می رسد.سال هاست گرم شدن هوا مختص مناطق جنوبی نیست و به دلیل تغیررات اقلیمی بسیاری از شهرهای کشور گرمای هوا را تجربه می کنند.بر این اساس با توجه به کمبود بارش‌ها و بحران آب در کشور مشکل تأمین برق دچار مشکل می‌شود و چگونگی مصرف انرژی همچون آب و برق مورد توجه قرار می‌گیرد.

 دولت برای جبران کمبود انرژی در کشور ساعات شروع به کار ادارات را تغییر داده تا کمی از بار مصرف انرژی کم شود. از طرفی شرکت توزیع برق و آب با ارائه تخفیفات به مشترکان آنها را به سمت صرفه جویی تشویق می‌کنند تا در تأمین انرژی مورد نیاز کشور دچار مشکل نشوند. متاسفانه بحث ناترازی برق و کمبود آب در کشور به یک چالش اساسی تبدیل شده و تاکنون راهکار اساسی برای حل این معضل مهم اندیشیده نشده است.

این در حالی است که اگر این موضوع جدی گرفته نشود تبعات منفی در پی خواهد داشت. اما مسئله مهمی که می‌توانیم راجع به آن صحبت کنیم آگاهی بخشی مردم نسبت به صرفه جویی در مصرف آب و برق است. مردم باید بدانند در فصل تابستان در ارتباط با مصرف کننده‌های انرژی الکتریکی همچون ماشین لباسشویی، ظرفشویی، اتو، جاروبرقی و …چگونه و در چه زمانی استفاده کنند. همین نکته به ظاهر ساده کمک بسزایی در کاهش مصرف انرژی به همراه دارد. متاسفانه آنگونه که باید فرهنگ صرفه جویی در مصرف انرژی اعم از آب و برق در بین مردم ترویج داده نشده و ما ایرانیان را به یکی از پرمصرف‌ترین مردم در جهان تبدیل کرده است. البته ارزانی انرژی در کشور تأثیر بسیاری در این زمینه داشته زیرا با گرانی انرژی هر فردی مجبور به صرفه جویی می‌شود.

از سویی استفاده از سیستم های گرمایشی قدیمی و پرمصرف نیز در استفاده بیش از حد آب و برق تاثیر بسیاری داشته است.به همین منظور بایستی در جهت کاهش مصرف انرژی سیستم های سرمایشی قدیمی تعویض شود.با این حال مهم ترین نکته در ارتباط با صرفه جویی در مصرف آب و برق فرهنگ سازی در بین مردم است و از آنجایی که کار فرهنگی زمان بر است امید است مردم این فرهنگ را بپذیرند.

نجمه کریمیان