اجتماعی » پیشخوان » تولیدی » نجمه کریمیان
کد خبر : 1023189
سه شنبه - 1 آذر 1401 - 13:05

اندرحکایت معضلات آپارتمان نشینی برای کودکان

امروزه سبک زندگی آپارتمان نشینی در شهرها سبب شده دنیای کودکان نیز رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و دیگر خبری از بازی‌های پر سرو صدا نیست و آن‌ها محکوم به ماندن در خانه هستند.

اندرحکایت معضلات آپارتمان نشینی برای کودکان

نجمه کریمیان

امروزه سبک زندگی آپارتمان نشینی در شهرها سبب شده دنیای کودکان نیز رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و دیگر خبری از بازی‌های پر سرو صدا نیست و آن‌ها محکوم به ماندن در خانه هستند. به طور کل کودکان امروزی با وجود تمام امکاناتی که در اختیار دارند از بهترین نعمت آن هم بازی‌های پر جنب و جوش در خانه‌های بزرگ و حیاط دار قدیمی محروم هستند. از این رو خانه‌های امروزی مانند زندانی است که بچه‌ها در آن محصور شده و به محض سرو صدا و دویدن مجبور به سکوت می‌شوند و همین امر باعث آسیب‌های روحی و روانی در آن‌ها می‌شود.

از طرفی وجود وسایل لوکس و لاکچری این دوره زمانه نیز باعث شده کودک فضای کمتری برای بازی در خانه پیدا کند.بر این اساس والدین برای ساکت شدن کودک به گوشی و تلویزیون متوسل شده و آن را در اختیارش قرار می‌دهند تا انرژی خود را اینگونه به صورت ناقص تخلیه کند اما نمی‌دانند که این یک اشتباه است و باعث سوتغذیه، چاقی و یا بی اشتهایی کودک می‌شود. کودکان نیز به مرور از روش سرگرمی با موبایل استقبال کرده و بازی و سرگرمی در دنیای مجازی را قبول می‌کنند. و رفته رفته در دنیای رنگارنگی به نام مجازی شخصیتشان شکل می‌گیرد و والدین زمانی پی به اشتباه خود می‌برند که با کودکی لجباز، افسرده و منزوی روبرو می‌شوند و مجبورند برای رفع این مشکل پا به مطب روانشناس بگذارند. اگر چه شاید بتوان مشکلات پیش آمده برای کودک را حل نمود ولی باید بدانیم در نهایت آثار این روش در وجود کودک باقی خواهد ماند و در بزرگسالی او را با چالش‌های بسیاری روبرو خواهد کرد.

همانطور که در علم روانشناسی و حتی در دین اسلام تاکید شده، بازی و جست و خیز برای کودک آن هم در سال‌های اول زندگی‌اش حیاتی است و ماندن در یک فضای کوچکی و محصور کودکی‌اش را نابود و نبوغ او را کاهش می‌دهد.از سوی دیگر دوری از جمع همسالان و بازی‌های دسته جمعی نیز بر اعتماد به نفس کودک اثر می‌گذارد.

آپارتمان نشینی تبعاتی برای کودکان به دنبال دارد و شامل نبود بازی‌های دسته جمعی، نبود مهارت دوست یابی، نبود ارتباط با همسالان و در نتیجه کم تحرکی و چاقی است.کم تحرکی نیز باعث از بین رفتن تعادل روحی کودک شده و در دراز مدت منجر به خستگی مزمن در او می‌شود.

از حق نگذریم در این دوره زمانه آپارتمان نشینی اجتناب ناپذیر است و باید بپذیریم که همگی محکوم به این سبک از زندگی هستیم. اما با این حال باید مضرات آن را به خوبی بشناسیم و برای کاهش آسیب به کودکان چاره‌ای بیندیشم.همه ما می دانیم بازی دنیای کودک است و در رشد و شکوفایی شخصیت و استعداد او تأثیر فراوانی دارد.

بنابراین برای رفع دردسرهای آپارتمان نشینی برای کودکان بایستی به دنبال راه حل گشت. یکی از کارهایی که می‌توان انجام داد این است که برای کودکان ساکن در آپارتمان فضایی را برای بازی‌های گروهی مهیا کرد تا طبق زمان بندی بچه‌ها بتوانند از آن استفاده کنند. همچنین باید بازی‌هایی را ابداع کنیم تا بتوانیم در یک فضای آپارتمانی با فرزند خود بازی کنیم. روش دیگر اینکه وقت بیشتری برای کودک خود گذاشته و او را به پارک و بوستان برده تا با فراغت بال با بازی و جنب و جوش در دنیای کودکی خود شاد و بانشاط شود.به یاد داشته باشیم هیچ چیزی نمی‌تواند نیاز کودک به بازی و تحرک را جبران کند بنابراین تا فرصت باقی است به فکر سلامتی و نشاط کودک خود باشیم.

نجمه کریمیان