به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، نشست تشریح برنامه‌های ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم با حضور محمد انجم شعاع معاون هماهنگی و نظارت راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

در این نشست انجم شعاع طی سخنانی بااشاره به آمار کمی برنامه‌های نهاد‌های مختلف در طرح ملی حفظ قرآن گفت: در جلساتی که با نهاد‌های مختلف داشتیم به جز بسیج و آموزش و پرورش تعداد ۱ میلیون ۴۵۰ هزار نفر قرار است توسط نهاد‌های مختلف در طرح ملی حفظ در سال ۱۳۹۷ مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد مکلف شده در جلساتی با سازمان امور استخدامی امتیازات شغلی و استخدامی برای کارمندان حافظ قرآن در نظر بگیرند تا از این طریق مشوقی برای حفظ قرآن ایجاد شود.

انجم‌شعاع از ضرورت هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف در زمینه تربیت حافظان قران خبر داد و گفت: در حوزه مسجد ۸ دستگاه فعالیت قرآنی می‌کنند که در این زمینه امروز اولین جلسه برای هماهنگی و هم‌افزایی آنها در طرح ملی حفظ تشکیل شد، همچنین در حوزه استعداد‌های درخشان قرآنی هم شورای عالی قرآن، سازمان تبلیغات، وزارت ارشاد و آموزش و پرورش طرح‌هایی دارند که ضرورت دارد در این زمینه هم هماهنگی‌هایی ایجاد شود.

معاون هماهنگی شورای توسعه فرهنگ قرآنی ادامه داد: در مناطق محروم هم نهاد‌های مختلف برنامه‌هایی دارند که به دلیل عدم هماهنگی‌ها در برخی مناطق فعالیت‌ها گسترده است و در برخی مناطق هیچ فعالیتی وجود ندارد.

وی از ثبت ۱ میلیون و ۱۲ هزار کدملی در سامانه حفظ ق«ان خبر داد و گفت: عدد حافظان قرآن بر اساس کدملی در سامانه حفظ ایران ثبت می‌شود و از آنجایی که بر اساس کدملی اسامی ثبت می‌شود در این زمینه تکرار نداریم، البته تا دو هفته دیگر جدید‌ترین آمار حافظان قرآن منتشر خواهد شد و سعی ما بر این است که این آمار روزانه اعلام شود.

انجم‌شعاع حافظان قرآن ثبت شده در سامانه را از نیم جزء به بالا عنوان کرد و گفت: از یک میلیون ۱۲ هزار حافظ قرآن ثبت شده در سامانه بیش از ۶۰ درصد حافظ نیم جزء هستند که باید تا پایان سال حافظان نیم جزء از سامانه کنار گذاشته می‌شوند. همچنین باید در آینده حافظان یک جزء هم از آمار کننار بروند تا در این زمینه به آمار واقعی نزدیک‌تر شویم.

معاون هماهنگی شورای توسعه تربیت ۱۰ میلیون حافظ کل را افق ترسیم شده تا سال ۱۴۱۴ دانست و گفت: خواست رهبر معظم انقلاب از تربیت ۱۰ میلیون حافظ، حافظ کل قرآن است و در سند طرح ملی حفظ حافظ قرآن، حافظ کل یا حافظ بخش زیادی از قرآن تعریف شده که می‌توان به حافظ ۲۰ جزء گفت. از این رو برنامه‌ریزی ما تربیت ۱۰ میلیون حافظ کل قرآن تا افق ۱۴۱۴ است.

وی درباره آمار حافظان کل قرآن تا امروز گفت: درخصوص تعداد حافظان کل قرآن هنوز ثبت انجام نشده اما در خوشبینانه‌ترین حالت ما در کشور تعداد ۲۰ هزار حافظ کل قرآن داریم که فاصله آن با عدد ۱۰ میلیون بسیار زیاد است، این درحالی است که در کشور ترکیه حافظان کل قرآن ثبت شده تعدادشان ۲۲۰ هزار نفر است.

انتهای پیام/