پایگاه خبری ربیع/

به لطف الهی و ترغیب و تشویق و همراهی مخاطبان خوب از سراسر کشور که ما را در جهت غنی سازی روزنامه از نظر محتوا و حتی شکل و طراحی کمک و یاری و راهنمایی فرموده اند هفتمین سال فعلیت روزنامه کیمیای وطن را گرامی می داریم. هر چند در سال های اخیر کم لطفی نسبت به مطبوعات و رسانه های نوشتاری سبب کاهش صفحات روزنامه ها شده و هزینه های سنگین آن توسعه را تا حد زیادی محدود نموده است! و متاسفانه مسئولانی که باید بایستند و از ضعیف شدن روزنامه ها پیشگیری نمایند چندان توجه و اقدامی نمودند ام رسانه های مکتوب و از جمله روزنامه مستقل کیمیای وطن با همه سختی ها راه درست خود را پیدا کرده و با پشتکار همکاران خود در اقصی نقاط کشور فعالیت و وظیفه و رسالت خود را به انجام می رساند که فرصت را غنیمت و وطیفه خود میدانم از کلیه عزیزانی که سرپرستی دفاتر این روزنامه در تمامی استانهای کشور را عهده دار هستند و از کلیه همکاران عزیز خودم در دفتر مرکزی و سایر دفاتر شهرستانی، نیز مدیران محترم ادارات و روابط عمومی ارگانهای محترمی که با ما ارتباط داشته و همکاری مبذول میدارند تقدیر و تشکر نموده و از مخاطبان فرهیخته ای که از طرق مختلف حضوری، مکاتبه ای یا فضای مجازی ما را مورد لطف یا نقد قرار داده اند تشکر نمایم.

جامعه ای که در آن نقد نباشد و به هر دلیل قلم ها بی حرکت باشند و زبان ها به حرکت و گردش در نیاید قلم فرسایی سازنده وجود نداشته باشد و به گروه و گروه بازی مشغول گردد و مطبوعاتش با احتیاط تمام عمل کنند و به نقد و انتقاد روی نیاورند این جامعه رفته رفته بی خاصیت و بی حال و سست شده و شکوفایی و خلاقیت و رشد و توسعه نفسش بریده می شود لذا یکی از اموریکه دولت ها باید به آن اهتمام ورزند ترغیب و تشویق نقد و انتقاد است و نهراسیدن از تحلیل عملکردها، انتقاد در حقیقت تعبیر دیگر نهی از منکر است؛ یعنی نقد عملکرد افراد، شخصیت‌ها و…، اگر با شرایط و با استفاده از مکانیسم مناسب انجام گیرد، تأثیر مثبت و بسیار سازنده دارد و باعث رشد و تعالی خواهد بود؛ از این‌رو، باید شرایطی را در نظر گرفت و براساس آن عمل کرد. اما چه انتقادی سازنده است؟ در پاسخ باید گفت نخستین شرط یک انتقاد سالم و سازنده، رعایت اصول اخلاقی و تقوای الهی است. فرد منتقد در انتقادش باید رضایت خدا را در نظر بگیرد که در این صورت، هم در صورت اثربخش بودن انتقاد به هدفش رسیده است و هم در برابر خدا و وجدانش آسوده است که به وظیفه‌اش عمل کرده است اگر انتقاد با رعایت اصول اخلاقی باشد تاثیر گذارتر خواهد بود حال اگر انتقاد شونده برآشفت نشان از بی ظرفیتی او و نوعی خودخواهی است که منشاء انحراف و مفاسد خواهد شد از طرفی آگاهی و شناخت شرط دیگر برای انتقاد سازنده است منتقد باید از موضوع مورد نقد مطلع و آگاه باشد والا چگونه بی اطلاع می تواند انتقاد سازنده داشته باشد؟رسول خدا(ص) فرمود: «هر کس بدون علم کارى انجام دهد، فسادش بیشتر از اصلاحش می‌گردد».

امام صادق(ع) نیز می‌فرمایند: «کسی که بدون شناخت به انجام عملی دست زند، مانند رونده‌ای است که مسیر اشتباهی را می‌پیماید و شتاب بیشتر، فقط او را از مقصد دورتر می‌کند».

و شرط دیگر احتمال تأثیرپذیری است انتقاد در صورتی لازم و مفید است که انسان بداند حرفش تأثیر دارد. اگر انسان احتمال دهد که انتقادش در عملکرد طرف و یا دست‌کم در جهت‌گیری جامعه تأثیرگذار نخواهد بود، در این‌جا عملاً شرایط و زمینه انتقاد مهیا نیست که البته اگر گوش شنوا نبود امر ساقط نمیشود بلکه باید راه تاثیرش را پیدا کرد.ونیز شخص منتقد باید زمان و مکان را در نظر داشته باشد باید یک موضوع پخته شود و به شرایطی برسد که نقد موثر واقع گردد.

در تعالیم اسلام نقدگریزی از ویژگی‌های منفی افراد است که ریشه در تکبر و خودبرتربینی دارد، در حالی‌که انسان هم باید نقد کننده و هم نقدپذیر باشد. در متون دینی ما روایات زیادی وجود دارد که بیانگر آن است که فردی که انتقاد می‌کند باید با روی باز منتظر شنیدن انتقاد هم باشد؛ امام علی(ع) در این‌باره می‌فرماید: «هر که سه خصلت داشته باشد، دنیا و آخرتش سالم ماند: امر به معروف کند و خود به آن عمل کند، نهى از منکر کند و خود از آن باز ایستد و از حدود خداوند عزّ و جلّ پاسدارى کند».

با این مقدمه به همه مخاطب ها و اهل قلم و اهل حق اعلام می کنیم روزنامه کیمیای وطن، برنامه آینده اش بر نقد و انتقاد سازنده است که از همین جا از مدیران و مسئولان و کسانی که نقد می شوند می خواهیم سعه صدر از خود نشان دهند و ما را در این راه کمک کنند بطور قطع نقد ما به دور از مسائل سیاسی و اغراض شخصی و گروهی خواهد بود و فقط در جهت تذکر و پیمودن راه اصلاح و تعالی جامعه و رفع مشکلات مردم و و در راستای مصالح و منافع عمومی خواهد بود گر چه در روزهای سخت گرانی و افسار گسیختگی قیمت ها بارها مطالبی عنوان شده! اما کو گوش شنوا؟! مثل اینکه گوشها را با همان بتنی که هسته ای را بستند بسته باشند! بهر حال، باید متذکر شویم که از نقدی که بر عملکرد ما شود استقبال می کنیم و نیزنقد مصلحان را که در جهت اصلاح امور مردم باشد استقبال نموده به نام انتقاد کننده چاپ و منتشر می نماییم مشروط بر آنکه به تمامی شرایط انتقاد سازنده توجه شده باشد و حریم اشخاص و شخصیت ها و مسئولان رعایت گردد امید آنکه بتوانیم در راه اصلاح امور مردم گامی موثر برداشته، به وظیفه خود عمل کنیم و به یکی از وظایف و رسالت های مطبوعات نزدیکتر شده، به آن جامه عمل بپوشانیم. ما همچنان در انتظار لطف و محبت مخاطبان، مشترکان و مدیران و مسئولان محترم هستیم.