به گزارش پایگاه خبری ربیع، حامد جعفری، مدیر عامل «هنر پویا» و تهیه‌کننده انیمیشن‌های سینمایی «شاهزاده روم» و «فیل‌شاه»، درباره آخرین وضعیت تولید انیمیشن سینمایی «انقراض» به خبرنگار کیمیای وطن گفت: نگارش فیلمنامه «انقراض» و دریافت مجوز ساخت آن در سال پیش انجام شد. هم‌اکنون فیلم در حال طی مراحل مختلف تولید است و در آستانه ورود به مرحله انیمیت آن هستیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا انیمیشن «انقراض» هم اهدافی همچون انیمیشن‌های «شاهزاده روم» و «فیل‌شاه» را دنبال می‌کند، گفت: «هنر پویا»، یک کمپانی خصوصی است که در اوایل سال ۱۳۹۲ با مأموریت تولید آثار انیمیشن با محتوای سالم برای مخاطبان کودک و نوجوان و ایجاد چرخه بهینه تحقیق، طراحی، تولید، عرضه و تجاری‌سازی محصولات با شعار «فرزندان خود را آسوده‌خاطر به سینما بیاورید» پایه‌گذاری شد. طبیعی است که تمام آثار هنر پویا براساس خط‌مشی کمپانی و مأموریتی که برای آن نوشته شده است، تولید می‌شوند. انیمیشن سینمایی «انقراض» نیز از این قاعده مستثنی نیست.
تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «انقراض» افزود: محوریت برنامه‌ها در «هنر پویا» با مخاطبان است و به‌ویژه پس از تجربه خوب اکران نوروزی انیمیشن سینمایی «فیل‌شاه»، تمام تلاش خود را می‌کنیم تا در زمان خوبی بتوانیم هدیه‌ای تازه برای کودکان و خانواده‌ها داشته باشیم.
جعفری در پاسخ به این پرسش خبرنگار کیمیای وطن که علت اصلی تصمیم هیئت‌مدیره هنر پویا مبنی بر شرکت‌ندادن «انقراض» در جشنواره فجر چیست، گفت: پس از برگزاری اختتامیه سی‌وششمین جشنواره ملی فیلم فجر، هیئت داوران با حضور در برنامه سینمایی «هفت» تأکید کردند «فیل‌شاه» را با وجود حضور در بخش رقابتی جشنواره ملی فیلم فجر داوری نکردند؛ این در حالی است که در هیچ جای دنیا اهل فن از دبیرخانه یک جشنواره نمی‌پذیرند کاری در بخش مسابقه آن جشنواره باشد، ولی به صراحت اعلام شود داوری نشده است.
وی افزود: بنابراین ما نمی‌توانیم رفتار غیرحرفه‌ای و دور از اخلاق مسئولان جشنواره را در قبال «فیل‌شاه» فراموش کنیم و فکر می‌کنم برای حضور دوباره در جشنواره باید صبر کنیم تا زمانی که اطمینان یابیم مدیران جشنواره واقعا مصمم به اصلاح روند تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌های اشتباه گذشته خود هستند.
مدیر عامل هنر پویا اضافه کرد: با وجود این، داوری‌نشدن و قربانی‌شدن «فیل‌شاه» در جشنواره فجر گذشته با استقبال خوب مخاطبان در اکران نوروزی جبران شد و چه درباره انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» و چه «فیل‌شاه»، استقبال مخاطبان بهترین جایزه برای همه ما در هنر پویا بود.
جعفری در پاسخ به این پرسش که اعتراض شما به کم‌لطفی مدیران جشنواره فجر به انیمیشن «فیل‌شاه» چقدر می‌تواند در راستای بهبود و توجه به سطح انیمیشن کشور مؤثر باشد، گفت: پس از اتفاقات سال گذشته، امسال با انتشار فراخوان سی‌وهفتمین جشنواره ملی فیلم فجر در مهرماه، مشخص شد سیمرغ بلورین ویژه‌ هیئت داوران به بهترین فیلم پویانمایی سینمایی به لیست جوایز این رویداد اضافه شده است که این نشان می‌دهد اعتراضات ما با کمک اهالی رسانه مؤثر واقع شده است.
وی ادامه داد: البته امیدوارم این اقدام دبیر جشنواره صرفا برای کاهش فشار رسانه‌ها از روی خودش نباشد. باید بدانیم انیمیشن‌های سینمایی بخش مهمی از تولیدات سینمایی جهان را تشکیل می‌دهند و همیشه جزو صدرنشینان باکس‌آفیس سال‌های مختلف سینمای جهان بوده‌اند و در جشنواره‌ها نیز این آثار در کنار فیلم‌های دیگر داوری می‌شوند و می‌توانند در بیشتر رشته‌ها با سایر آثار سینمایی رقابت کنند و محدودکردن انیمیشن‌های سینمای ایران به یک سیمرغ در نگاه اول اقدامی شتاب‌زده به نظر می‌رسد.
تهیه‌کننده «انقراض» تأکید کرد: باید دید اضافه‌شدن یک سیمرغ ویژه فیلم‌های انیمیشن می‌تواند مشکلات را در ساختار جشنواره ملی فیلم فجر برطرف کند یا خیر. با بضاعت فعلی سینمای انیمیشن کشور و محدودیت‌های اعمال‌شده درباره تعداد فیلم‌های حاضر در جشنواره و همچنین حجم زیاد تولید فیلم‌های رئال، مگر هرسال چند انیمیشن سینمایی می‌تواند در بخش سودای سیمرغ حضور یابد که به رقابت برای دریافت سیمرغ بلورین انیمیشن بپردازند؟
جعفری در پایان گفت: هنر پویا همچون گذشته در حال تلاش برای کسب رضایت بیشتر مخاطبان، تمام توان خود را به کار گرفته است تا انیمیشن سینمایی «انقراض» بتواند یک گام رو به جلو نسبت به «شاهزاده روم» و «فیل‌شاه» بردارد و کیفیت آن همچون گذشته بتواند طرفداران انیمیشن در ایران و خانواده هنر پویا را راضی کند. امیدوارم هنر پویا به عنوان پیشگام عرصه تولید انیمیشن سینمایی در ایران بتواند راه را برای توجه بیشتر مسئولان به این حوزه باز و به برداشته‌شدن موانع از سر راه جوانان مستعد کشور کمک کند تا در آینده‌ای نزدیک شاهد تولید تعداد بیشتری انیمیشن سینمایی باکیفیت و پرمخاطب در کشور باشیم.

 

منصوره عبایی