به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از فارس، نشست خبری «گروه موسیقی سماع»‌ با حضور محمدجواد ضرابیان (نوازنده سنتور و سرپرست گروه)، اشکان کمانگری (خواننده)‌،‌ سینا جهان‌آبادی (موسیقیدان)، بهروز الوندی‌پور و شهرام میرجلالی (موسیقیدان و نوازنده) پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه ۱۸ دی) در حوزه هنری برگزار شد.

* آغاز تور کنسرت‌های سماع از سال آینده

ضرابیان که پس از ۱۱ سال به کشور بازگشته است، در ابتدای این نشست گفت: حدود ۳۰ سال است که در گروه «سماع» یک تیم هستیم و هیچکس بر دیگری ارجح نیست.

وی سپس درباره انتشار آلبومی از گروه سماع پس از ۱۱ سال وقفه از انتشار آخرین آلبوم گفت: هنوز زمان خاصی نمی‌توانیم برای آن در نظر بگیریم اما چون باید به یک سفر بروم امیدوارم زودتر بتوانیم آن را آماده کنیم. بنابراین تا قبل از سال جدید آماده انتشار می‌شود.

سرپرست «سماع» ابراز امیدواری کرد آلبوم جدید این گروه که هنوز نامی برایش انتخاب نشده است، بتواند بر دل مردم بنشیند.

وی درباره اشعار این آلبوم گفت: شعرهای این آلبوم از شاعران کلاسیک نظیر خواجو، نوذری، محمدی و هراتی انتخاب شده است. قطعات آلبوم نیز از دستگاه شور و همایون تشکیل شده و کاری به صورت پیوسته است.

ضرابیان درباره شناخته شدن همایون شجریان با اثری که او ساخته است، گفت: این به دلیل کار من صرفاً نبود بلکه خود همایون هم خواننده‌ای قوی است. امیدوارم آقای کمانگری هم مانند همایون شجریان جایگاه خود را بیابد.

این نوازنده و آهنگساز درباره چگونگی آشنایی خود با کمانگری گفت: زمانی که ایران نبودم، هنرمندان جوان محبت داشتند و کارهایشان را برای من فرستادند تا همکاری کنیم، از جمله آقای کمانگری که از صدای ایشان خوشم آمد و لذت بردم. قرارداد ما هم با آقای کمانگری است نه حوزه هنری.

وی خاطرنشان کرد: تور کنسرت‌های ما از سال آینده آغاز می‌شود و شامل موسیقی دستگاهی (آنسامبل سازهای ایرانی) است.

* آلبوم جدید سماع ۸ قطعه دارد

در ادامه،‌ جهان آبادی گفت: از سال ۷۴ وارد گروه سماع شدم و همان عشقی که روز اول داشتم، هنوز هم دارم. این افتخار را داشته‌ام که به عنوان ناظر ضبط آلبوم‌های استاد ضرابیان حضور داشته باشم.

وی افزود: این ۱۱ سالی که استاد ضرابیان حضور نداشتند، جایشان خالی بود، البته طی این مدت یک آلبوم با صدای بیژن بیژنی ضبط کردیم.

جهان‌آبادی درباره جدیدترین اثر سماع که به زودی منتشر می‌شود، توضیح داد: این آلبوم شامل ۸ قطعه ضربی و تصانیف است. تا الان ۵ قطعه را ضبط کردیم اما هنوز سازهایی مانده است به آنها اضافه شود. تصمیم داریم تا قبل از سال کار به اتمام برسد.

* تأخیر طولانی شرکت‌های موسیقی در انتشار آلبوم‌ها

کمانگری خواننده جدید گروه سماع گفت: این گروه سال‌هاست اثری را به صورت آلبوم به بازار موسیقی عرضه نکرده است، بنابراین فکر کردیم برای حفظ جایگاه موسیقی ایرانی، آلبوم منتشر کردیم و آرامشی باشد بر تلاطم گونه‌گونی آلبوم‌هایی که ذیل عنوان موسیقی ایرانی گرد آمده‌اند.

وی درباره غیبتش در فضای موسیقی پس از انتشار آلبوم «بادا باد» گفت: چند سال بعد از آن کار فاصله بود، چون نیاز داشتم مطالعه کنم و تمریناتم را بهبود ببخشم تا کار جدید با کار قبلی در یک سطح نباشد و از نظر فنی ترقی داشته باشد.

کمانگری درباره برگزاری تور کنسرت‌های گروه سماع از سال آینده گفت: انبوهی تولیدات در رسانه‌ها ما را به این هدف سوق می‌دهد که در شهرهای مختلف روی صحنه برویم.

کمانگری گفت: همین الان سه آلبوم دست ۲ شرکت دارم که قریب ۳ سال است هنوز منتشر نشده و من واقعاً خسته شده‌ام از این که پیگیری کنم، حتی ساز و رنگ صدای خواننده در آلبومی که سال ۸۶ تهیه شده و سال ۹۴ منتشر می‌شود، تغییر می‌کند. بنابراین برای انتشار آلبوم به مرکز موسیقی حوزه هنری پیشنهاد کردیم و آن را با آغوش باز پذیرفتند و از سال گذشته تا الان پیگیر آلبوم بوده‌اند.

* موسیقی ضرابیان اجتماعی است نه مناسبتی

میرجلالی از دیگر مدعوین این نشست بود که طی سخنانی گفت: گروه سماع در سال ۶۶ نخستین تمرینات خود را ‌آغاز کرد. این گروه فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است. موسیقی خیلی به انحراف و انحطاط کشیده شده است و ما سعی کرده‌ایم موسیقی مدنظر استاد ضرابیان را اجرا کنیم، حتی در این کار از نظر نوع موسیقی از موسیقی جنوب تا غرب کشور وجود دارد، اما غالب نیست. فکر می‌کنم آقای کمانگری باید خیلی تلاش کند تا از عهده این کار بر بیاید.

وی افزود: تلاش کرده‌ایم خدشه زیادی به موسیقی این مملکت وارد نشود، در حالی که مردم غافل شده‌اند از اینکه موسیقی چقدر می‌تواند به آنها کمک کند و دوای روح است.

این نوازنده و موسیقیدان خاطرنشان کرد: موسیقی آقای ضرابیان، مناسبتی نیست بلکه اجتماعی است. متأسفم که برخی هنرمندان ناچار به سفر از کشور شدند، امیدوارم تا زمانی که هستند شرایطی ایجاد شود که بیشتر کارهایشان را ارائه دهند.

میرجلالی گفت:‌گروه سماع وابسته به هیچ سازمانی نیست اما من اگر باز هم کاری داشته باشم به حوزه هنری واگذار می‌کنم چون اکثر شرکت‌ها هنوز کارهایی که هفت ـ هشت سال قبل به آنها سپرده‌ام، بیرون نداده‌اند، الان طوری شده آنهایی که باید کار موسیقی کنند،‌کارهای دیگری می‌کنند.

این نوازنده خاطرنشان کرد: انتشار سی‌دی، صفحه و نوار کاست، یک کار سمبلیک است، مثلا من با پسرم مشورت کردم برای کاری که در آینده می‌خواهم بزنم، هزار عدد صفحه گرامافون منتشر کنم! هنر باید لمس شود نه اینکه انگشت روی یک صفحه بی‌جان دنیای مجازی برویم تمام دنیا را بگردیم.

وی خاطرنشان کرد: آقای ضرابیان چندان اهل کنسرت هم نیستند. اما قبل‌ترها به ایشان پیشنهاد می‌کردم یک سی‌دی به ازای هر دو سال کنسرت، چون آن دو سال کنسرت هزینه‌های ضبط آلبوم و انتشار سی‌دی را جبران می‌کرد.

* کاری که همایون شجریان به جای پدرش خواند

الوندی‌پور هم که در آلبوم جدید سماع تک‌نوازی کرده است، در این نشست گفت:‌ طی ۳۰ سال فعالیت سماع، افراد مختلفی وارد گروه شدند و به انحاء مختلف خارج شدند، اما ما توانستیم همدل کنار هم بمانیم.

این نوازنده و آهنگساز گفت: به تبع عشقی که آقای ضرابیان به مملکت و هنر دادند، ما عاشقانه کار کردیم و هیچ وقت به مسائل مادی فکر نکردیم.

وی درباره معرفی همایون شجریان توسط این گروه گفت:‌ استاد شجریان کار «شوق دوست» را درخواست کردند و همزمان همایون شجریان هم کار «نسیم وصل» را سفارش داد که چون موفق بود، همایون درخواست کرد کار پدرش را هم او بخواند!

انتهای پیام/