به گزارش پایگاه خبری ربیع، تردیدی نیسـت که حوزه خلیج فارس به لحاظ دارا بودن ارزش‌های ویژه ژئوپولیتیکی و ژئواکونومیکی، همواره به عنوان کانون رقابت قدرت‌های بزرگ در صحنه بین‌المللی مطرح خواهد بود و هرگاه تنش یا تعارضی در منطقه شکل بگیرد که منجر به ایجاد بحران و ناامنی شود، با عکس‌العمل جدی کشورهایی که منافع اقتصادی و سیاسی‌شان به منابع انرژی و صـــدور آن وابسته است مواجه می شود.

لذا برقراری امنیت وثبات و تداوم آن درحوزه خلیج فارس از مهمترین اولویت‌های منظومه‌های قدرت در قرن بیست و یکم خواهد بود.

حال اگر کشورهای منطقه قادر باشند با تفاهم و همکاری زمینه‌های برقراری امنیت و ثبات را با مشارکت جدی همه اعضاء در منطقه فراهم نمایند، قطعاً بیشترین بهره را خواهند برد و در دهه‌های آتی با توجه به امکانات و منابعی که در اختیار دارند در جهت افزایش منافع ملی و اقتدار بین‌المللی خود حرکت خواهند کرد.

به هرحال بقا و رونق اقتصادی کشورهای صنعتی دنیا وابســته به تولید و عرضه نفت و گاز خواهد بود و چون بیش از۷۰درصد این منابع در خلیج فارس متمرکز شده است.

آمریکا در این زمینه ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی را برای حفاظت از تنگه هرمز و باب‌المندب پیشنهاد داد. این پیشنهاد از سوی فرانسه و آلمان پذیرفته نشد. آمریکا نمی‌تواند با حضور در خلیج فارس امنیت را برقرار نماید بلکه حضورش سبب تنش بیشتر می‌گردد و این امر شریان نفتی جهان را اشفته می‌کند. اما همان گونه که ایران گفته است امنیت خلیج فارس با ایران است چرا که دریای سرزمینی و تنگه هرمز تحت حاکمیت کامل ایران است و هیچ کشوری حق ندارد در صلاحیت و حاکمیت ایران تجاوز کند.

خلیج فارس نقطه حساسی است که اگر تنش در آن آغاز شود کل جهان متضرر خواهد شد چرا نفت اهمیت دوچندان دارد و تنها گذرگاه عبوری دریایی است بنابراین امنیت خلیج فارس اهمیت فراوان دارد.