مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، اخبار و احادیث گویای اینست که امام مهدی عج همانند جد بزرگوارشان پیامبر ص در موقع ظهور در برابر جاهلیت قرار می گیرند منتهی جاهلیت دوران ظهور جاهلیت مدرن خواهد بود؟ اما وضعیت امنیت اخلاقی در موقع ظهور چگونه خواهد بود. روایات اهلبیت ع نشان می دهد در موقع ظهور پوشش انسانها حکایت از جاهلیتی مدرن دارد! البته مسلم است همیشه گناهان بزرگ یکباره از انسان سر نمی زند بلکه شیطان آرام آرام و مرحله به مرحله نقشه های تباه گرانه خود را اجرا میکند. نوع پوشش، یکی ازموارد مهم است. شاید برخی از جوانان به این نکته توجه نداشته باشند که نوع پوشش آنها، تأثیر فراوانی بر جنس مخالف دارد. اهل بیت (ع) وضعیت پوشش در آستانه ظهور را این چنین معرفی فرموده اند مردان خود را با طلا می آرایند و لباس­های ابریشمی می پوشند! زن ها لباس مردانه می پوشند و پوشش حیا از آنها گرفته می شود! با لباس های مردانه جلوه گری می کنند! و مردان و زنان همانند می گردند! لباس هایی در جامعه عرضه می شود که وقتی زنان آن را می پوشند، در عین پوشش، برهنه اند؟ زنان زینت های خود را آشکار می سازند! از دین بیرون می روند! به فتنه ها می گرایند! به سوی شهوت ها و لذت ها می شتابند! محرمات الهی را حلال می شمارند و سرانجام در جهنم جاویدان اند! کمی دقت ما را به این نکته می رساند که این ویژگیها امروز در دنیای مدرن کاملا مشهود و ملموس است؟ یعنی همین روزها نشانه ها در یکی پس از دیگری در حال آشکار شدن هستند؟

نکته قابل توجه این است که در اسلام «پوشش» برای حفظ حیا است. برخی گمان می کنند همین که زن بدن خود را پوشانید، کفایت می کند و به همین دلیل، از هدف اصلی «حجاب» دور می شوند، در حالی که حجاب، مقدمه عفت است. پوششی که نتواند عفت زن را تأمین کند و حیای او را نشان دهد، نظر اسلام را تأمین نکرده است. روایات بالا نیز اشاره به همین مطلب داشتند که: زن ها، لباس مردانه می پوشند و پوشش حیا از آنها گرفته می شود.

گناه و مخالفت با دستورهای الهی، بد است؛ چه مخفیانه باشد و چه علنی. اما گناه کوچکی که علنی انجام شوند، از برخی گناهانی که بزرگ ترند و در نهان انجام می شوند، بدتر است. شکستن حرمت دستورها و اوامر الهی و بی اعتنایی به فرموده پیامبر و اهل بیت (ع) خطر بزرگی است که باعث بی تفاوتی مردم جامعه به احکام اسلامی می شود و خود، زمینه انجام گناهان بزرگ تر را فراهم می آورد و باعث می شود که به مرور زمان مردم گناهان علنی انجام شده را گناه تلقی نکنند و کسی نیز جرئت اعتراض پیدا نکند.

اهل بیت نور، از جمله امام علی (ع) در این باره می فرمایند: «تظهر الملاهی و یمرّ بها فلا یجتریء أحد علی منعها؛ آلات لهو و لعب در رهگذر مردم آشکارا می گردد و مردم از آنها عبور می کنند و کسی جرئت نمی­کند که از آن جلوگیری کند». این نشانه ای از ورود به آستانه ظهور است!

پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «و یتجاهر الناس بالمنکرات … فینفق المال للغناء؛ مردم در آن زمان، به طور آشکار منکرات را انجام می­دهند … و مال و ثروت را در راه غنا و آوازخوانی­ها مصرف می کنند».

بدیهی است در جامعه ای که عده ای گناهان خود را علنی کرده و از قبح آن کاسته اند و برای جلوگیری از اعتراض های احتمالی، انواع توجیه و دروغ را نیز به کار برده اند، «امر به معروف و نهی از منکر» جایگاه والایی نخواهد داشت. پیامبر اکرم (ص) فرمود: «اذا کثر الجور والفساد و ظهر المنکر و أمرت أمتی به و نهی عن المعروف و ینکرون الأمر بالمعروف و النهی عن المنکر؛ زمانی خواهد آمد که جور و فساد فزونی یابد و گناهان و زشتی ها علنی شود و برخی از امت من به آن منکرات، امر و از معروف، نهی و امر به معروف و نهی از منکر را انکار کنند» و به تعبیر امام علی (ع): «یصبح الآمر بالمعروف ذلیلاً و الفاسق فیما لا یحب الله محموداً؛ آمران به معروف در بین مردم، ذلیل و خوار خواهند بود و فاسقان و گمراهان مورد ستایش و احترام».

آیا امروز همان روز یا چیزی مشابه آن نیست؟ چنانچه حتی برخی از مسئولان در مقابل وضعیت نابسامان حجاب عکس العملی ندارند و حتی قوانین را نادیده می گیرند؟!

این تصویری سیاه و هولناک از «جامعه در آستانه ظهور» بود اما پس از ظهور؟

امام علی (ع) می فرماید: «در عصر پس از ظهور، زن با همه زیب و زیور خود از عراق تا شام می رود و چیزی او را نمی ترساند». امام در حدیث دیگری می فرماید: «تأمن السبل حتی تمشی المرأه بین العراق و الشام لا تضع قرنیها الا علی النّبات و علی رأیها زینتها لا یهیجها سبع و لا تخافه؛ راه ها امن شود؛ به طوری که زن از عراق تا شام برود و پای خود را جز روی گیاه نگذارد، جواهراتش را بر سرش بگذارد و از درنده و درنده خویی هراس نداشته باشد».

امام صادق (ع) نیز امنیت زنان را این گونه به تصویر می کشد: «…. یطفیء الله به الفتنه الصمّاء و تأمن الأرض، حتی أنّ المرأه لتحج فی خمس نسوه ما منهن رجل، لا یتّقین الا الله؛ … خداوند به وسیله او (امام مهدی (ع)) فتنه های جانکاه را آرام و ساکن می­سازد، زمین امن گردد، یک زن در میان پنج زن بدون اینکه مردی آنها را همراهی کند، به حج می روند و جز خدا از کسی باکی ندارند».

مظفر حاجیان