مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، دغدغه امروز مردم همان دغدغه سالهای گذشته مقام معظم رهبری است؟ مشکل معیشت مردم ناشی از تورم و گرانی است؟ که هر کدام علت‌های خاص خود را دارد اما راهکاری که برای کاهش و رفع این معضل مطرح و تاکید شده است توجه به تولید و رشد آن است. تردیدی نیست که رشد تولید زمینه اشتغال را فراهم می‌کند و افزایش تولید موجب توقف تورم و مهار آن خواهد شد.

امسال به عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است که نیمی از سال را پشت سر گذاشته‌ایم! چقدر خوبست دست اندر کاران امور مردم که مأموریت تحقق شعار سال را دارند شفاف و بدون غل و غش عملکرد شش ماهه اشان را در مسیر تحقق این شعار مهم اطلاع رسانی کنند؟ بگویند چه اقداماتی در مسیر جهش تولید داشته‌اند؟ آیا زمینه‌های مشارکت مردم در جهش تولید فراهم شده است؟ ناهمواری‌های رشد تولید چه مقدار هموار شده و اکنون کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته در چه شرایطی است؟ اشتغال واقعی و مؤثر و پایدار چقدر افزایش دارد و تولید محصولات چه افزایشی دارد و تاثیرش بر مهار تورم چه بوده است؟ آنچه همچنان ملموس است گرانی‌های مکرر و بدون توقف است که دردناک است و غیر قابل قبول؟ همین روزهای اخیر نان که قوت لایموت اقشار کم درآمد است گران شد؟ ارائه گزارش عملکرد شش ماهه درست در راستای تحقق امر رهبری مبنی بر تبیین فعالیت‌های دولت است که باید به مردم به درستی انتقال یابد.

نکتهٔ مهم اینکه مشکلات اقتصادی و معیشتی علاوه بر ایجاد فشار بر روی زندگی مردم، زمینه‌ساز تقویت دشمنی‌ها و پیشرفتِ طرح و برنامهٔ دشمن هم می‌شود. از سوی دیگر این مشکلات و نابسامانی‌ها، عاملِ ایجاد «تصویرسازی غلط از وضع کشور» می‌شود.

خوب دقت کنیم این مطالبه رهبری فرزانه انقلاب است که که باید مشکل گرانی علاج شود چنانچه فرموده‌اند: «کشور از لحاظ معیشت عمومی دچار مشکل است؛ یعنی واقعاً معیشت خانوارها دچار مشکل جدّی است و مردم مشکل دارند؛ گرانی‌ها و مانند اینها هست،این‌ها بایست علاج بشود.» ۱۳۹۹/۰۵/۱۰ این نقیصه امروز همچنانی که در سال ۱۳۹۹ وجود داشت و با شدت نسبتاً بیشتر وجود دارد؟

افزایش تحریم‌های بی‌سابقه اقتصادی علیه کشور به‌علاوه جنگ تمام‌عیار ارزی و ضعف تدبیر و برنامه ریزیها موجب شده تا شاهد نابسامانی‌های اقتصادی و تورم قابل‌توجه در قیمت کالاهای اساسی باشیم. همین مسئله سبب شد تا مقام معظم رهبری در پیام نوروزی خود بار دیگر توجه دولتمردان را به اهمیت تولید معطوف و سال جدید را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری کنند. گرچه تا به امروز تاحدی و در بخشی از مایحتاج مردم شاهد کشیده شدن ترمز تورم نسبت به سال گذشته هستیم و البته در برخی کالاها ترمز بریده شده نیازمند تعمیر اساسی است!، اما برای بهبود معیشت باید عزم و اراده‌ای جدی وجود داشته باشد و اقدامات مؤثرتری صورت بگیرد.

اما بیان راهکار برای بهبود وضعیت معیشت مردم نیازمند این است که به مشکلات اقتصادی به‌صورت ریشه‌ای توجه شود و نباید سطحی از آن عبور کرد. در وهله نخست باید مبانی ارزشی، در جهت افزایش رفاه، رفع مشکلات معیشتی و به‌طورکلی زندگی در این جهان باشد.

متاسفانه به‌رغم دارا بودن منابع انسانی و خدادادی از قبیل نفت، گاز، انرژی و هفتاد نوع منابع طبیعی، طبق آمار رسمی افراد زیادی زیر خط فقر زندگی می‌کنند و دلیل این امر، پیچیده‌تر از آن است که بگوییم سیاست‌های پولی یا مالی دولت‌ها دچار مشکل بود؛ چراکه این مسئله ریشه در نگاه فلسفی مسئولان دارد.

باید مسئولان با برنامه ریزی دقیق و در بلندمدت تحولات اساسی در نظام فکری و نظام ارزشی ایجاد کنند. مسلم مبانی این مسائل در آموزه‌های دینی به‌طور کامل وجود دارد، اما مسئله این است که برداشت‌های دینی ما سطحی شده؛ وگرنه در آموزه‌های دینی به معیشت مردم، رفع فقر و کاهش نابرابری اشاره شده و مورد تأکید قرار گرفته است و راهکارهای تاثیرگذاری هم دارد. حتی این مبانی جزو اولویت‌های اول آموزه‌های دینی ماست؛ بنابراین اگر کشور بر اساس آموزه‌های دینی در ابتدای جاده پیشرفت و توسعه قرار بگیرد می‌توان سیاست‌های اقتصادی را در مسیر درست اجرا کرد، این مطالبه اصلی رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی است. برای تحقق این امر باید ایجاد اشتغال صورت بگیرد از طرفی توزیع کالابرگ فقط برای افرادی باشد که قادر به انجام هیچ کاری نیستند، اما برای افراد توانا شغل ایجاد شود که بتوانند درآمد خود را تأمین کنند نه اینکه دستشان مقابل دولت دراز باشد. این امر هم منوط به این است که در تولید سرمایه‌گذاری شود. چنانچه کمیته امداد نیز طرحی دارد که افراد تحت پوشش را با رساندن به در آمد و خود کفایی از پوشش خارج کند اما موفقیت در این راه ضعیف بوده است چرا که آمار تحت پوششی‌ها بجای کاهشی شدن افزایشی است! زیرا ترمز گرانی‌ها کشیده نشده است؟ و عده معدودی همچنان فرصت طلبی می‌کنند و شکاف طبقاتی را زیادتر؟! با این وصف «تولید» شاخصه مهمی برای بهبود معیشت قلمداد خواهد بود. تردیدی نیست که در حال حاضر اقتصاد و تولید در کشور ما مسئله اصلی است. وقتی تولید در کشور کاهش پیدا کند در مقابل فقر زیاد می‌شود و دولتمردان برای کاهش فقر سیاست‌هایی را که کشورهای دیگر اعمال کردند یا ابتکار خودشان است را در پیش می‌گیرند.

البته به دلیل اینکه اقتصاد کشور وابسته به فروش نفت است، نیاز به یک سری کالاهای وارداتی داریم؛ پس در وهله نخست باید برای رفع تحریم‌ها تلاش شود؛ چراکه بدون رفع تحریم‌ها در کوتاه‌مدت دولت نمی‌تواند اقدام قابل ملاحظه‌ای انجام دهد. کما اینکه در شروع به کار دولت، تصور بر این است که می‌توان بدون رفع تحریم مشکلات اقتصادی را برطرف کرد، اما در عمل چنین اتفاقی رخ نخواهد داد بلکه باید مسیر کم اثر کردن تحریم‌ها را پیمود. این در حالی است که برای بهبود معیشت و اقتصاد کشور در کوتاه‌مدت باید مراودات خارجی افزایش پیدا کند، زیرا تأمین نیاز بخش تولید و مصرف به‌وسیله ارز نفتی میسر خواهد بود و دولت باید در این راستا قدمهای اساسی بردارد که اگر منجر به حذف دلار از معادلات اقتصادی کشور با سایر کشورها شود امر مبارکی خواهد بود و قطعاً اقتصاد کشور جان خواهد گرفت چنانچه رئیس جمهور در عراقبرای کنار گذاشتن دلار از روابط اقتصادی دو کشور سخن به میان آورد.

مظفر حاجیان