مظفر حاجیان

به گزارش پایگاه خبری ربیع، رمز موفقیت و نفوذ در سایر ملل و بقای یک جامعه، کار و تلاش در عرصه‌های مختلف مخصوصا در عرصه اقتصاد است که در هرزمان یکی از حربه های دشمن استفاده از مسئله اقتصاد بر علیه یک ملت بوده است چنانچه ما در دوران چهل و چند ساله انقلاب بخوبی لمس کرده ایم که دشمن از طریق تحریم اقتصادی تلاش می کند تا ملت ما را به زانو در آورد و خسارتهای سنگینی را وارد ساخته است منتهی به هدف نرسیده است چون مردم مردانه ایستاده اند. اگر یک نگاه کوتاهی از صدر اسلام تا به حال داشته باشیم نمونه‌های زیادی در این مورد قابل ذکر است که فقط به دو مورد یکی از صدر اسلام و دیگری از زمان حال اشاره می شود در صدر اسلام مشرکین مکه برای برای غلبه بر مسلمانان و از پای درآوردن آنها که در سال هفتم بعثت، رسول خدا (ص)، بنی هاشم و مسلمانان به سبب آزارهای مشرکان مکه به شعب ابی طالب پناه برده بودند. سه سال در محاصره اقتصادی و اجتماعی قرار دادند. که به حمد الله در سایه لطف الهی و پایداری مسلمانان و حمایتهای مالی و اقتصادی حضرت خدیجه کبری (س) دشمن نتوانست به اهداف خود دست یابد.

نمونه دیگر در زمان حال که به عینه با آن مواجه هستیم و مشاهده می کنیم این است که دشمنان قسم خورده ایران اسلامی چندین سال است که از این حربه هم برای ضربه زدن و تسلیم مردم غیور و ولایتمدار این مرز و بوم تلاش می کنند. و ان شاء الله در سایه رهنمودهای مقام عظمای ولایت و تلاش و جدیت جوانان و مردم در عرصه اقتصادی به اهداف پلید خودشان نخواهند رسید.

اسلام با توجه به اهمیت فوق العاده «کار» در زندگی فردی و اجتماعی بشر، بر کار و تلاش انسان تاکید ویژه‌ای می کند. قرآن کریم نیز به طور صریح، همه بهره مندی های انسان را در گرو کار و تلاش او می داند، آنجا که می فرماید:

لِلرِّجالِ نَصِیبٌ مِمَّا اکتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصِیبٌ مِمَّا اکتَسَبْنَ. (سوره نساء، آیه ۳۲)

… برای مردان را از کار و کسب خود نصیبی است، و برای زنان را از کار و کسب خود نصیبی …

 وَ أَنْ لَیسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعی انسان چیزی جز آنچه برای آن تلاش کرده است ندارد. (سوره نجم، آیه ۳۹)

و همچنین است اهمیت و ارزش کار و فعالیت اقتصادی در کلام ائمه معصومین (ع) از جمله:

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ: الْعِبَادَهُ عَشَرَهُ أَجْزَاءٍ تِسْعَهُ أَجْزَاءٍ فِی طَلَبِ الْحَلَالِ: عبادت ده جز است که نه جز آن در کار و تلاش برای به دست آوردن روزی حلال است. (جامع الأخبار (للشعیری)، ص ۱۳۹)

قَالَ الإمام علی عَلَیهِ السَّلَامُ: مَنْ یعْمَلْ یزْدَدْ قُوَّهً: هر کس کار کند بر توان او افزوده می شود. (عیون الحکم و المواعظ (للیثی)، ص ۴۵۴)

قَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ عَلَیهِ السَّلَام: وَ اعْمَلْ لِدُنْیاک کأَنَّک تَعِیشُ أَبَداً وَ اعْمَلْ لآِخِرَتِک کأَنَّک تَمُوتُ غَداً: برای دنیایت چنان کار کن که گویا برای همیشه (در این دنیا) خواهی بود. و برای آخرتت (نیز چنان) سعی و تلاش کن که گویا فردا از این دنیا خواهی رفت. (مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ۱۲، ص ۵۲)

البته لازم به ذکر است که کار و تلاش در دنیا زمانی ارزش واقعی و الهی پیدا می کند که این تلاشها و کار کردن ها وسیله برای آخرت باشد ثروت اندوزی و قدرت اقتصادی پیدا کردن زمانی خوب است که بنا به فرموده قرآن کریم و ائمه معصومین وسیله تقرب به خدا باشد

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیهِ وَ آلِهِ: الدُّنْیا مَزْرَعَهُ الْآخِرَهِ. (إرشاد القلوب إلی الصواب (للدیلمی)، ج ۱، ص ۸۹)

به سخنان رهبر فرزانه انقلاب توجه کنیم:

امروز هر کسی بتواند به اقتصاد کشور کمک بکند، یک حرکت جهادی انجام داده است. (۱۳۹۴/۰۱/۰۱)

محصولات داخلی را مردم مصرف کنند؛ نروند دنبال این نشانه‌ها. حالا مُد شده است بگویند «بِرَند» است، بِرَند فلان؛ بِرَند چیست! بروید سراغ مصرف تولیدات داخلی. آن چیزهایی که مشابه داخلی دارد، متعصّبانه و با تعصّبِ تمام، ملّت ایران، خارجی آن را مصرف نکنند. (۱۳۹۳/۱۱/۲۹)

امروز عرصه اقتصاد، به خاطر سیاستهای خصمانه آمریکا، یک عرصه کارزار است، یک عرصه جنگ است، جنگی از نوع خاص. در این عرصه کارزار، هر کسی بتواند به نفع کشور تلاش کند، جهاد کرده است. امروز هر کسی بتواند به اقتصاد کشور کمک بکند، یک حرکت جهادی انجام داده است. این جهاد است؛ البتّه جهادی است که ابزار خودش را دارد، شیوه‌های مخصوص خود را دارد، باید این جهاد را همه با تدبیر مخصوص خود و سلاح مخصوص خود انجام بدهند. (۱۳۹۴/۰۱/۰۱)

کسالت، کم کاری و تنبلی، یک انسان را، یک خانواده را، یک کشور و یک ملت را تباه می کند. همه باید کار کنند؛ کار جهادی. این که ما امسال گفتیم جهاد اقتصادی، یعنی تحرک اقتصادی باید جهادگونه باشد. (۱۳۹۰/۱۱/۱۴)

چیزی که هست اینکه دولت باید شرایط کار و جهاد اقتصادی را فراهم کند؟ ارزشمندترین اقدام آماده سازی ورود جوانان به کار و اشتغال است که این روزها آمارهای اختصاص تسهیلات برای اشتغالزایی فراوان است که لازم است با ظرافت و دقت نظارت شود که این تسهیلات نیز مثل برخی دوره‌های قبل سر از ناکجا آباد در نیاورد؟ تسهیلات نرود برای خرید و فروش دلار و طلا و …بلکه در همان طرح مصوب هزینه و در زمان مشخص شده به تعداد اشتغال ایجاد شود تا زمینه کار و جهاد اقتصادی فراهم گردد چرا که اقتصاد رمز موفقیت یک ملت است و ملت ایران شایسته رشد و توسعه و پیشرفت هستند.

مظفر حاجیان