به گزارش پایگاه خبری ربیع، به مرور مهم‌ترین عناوین خبری اقتصاد در هفته گذشته خواهیم پرداخت.
– هفته گذشته بالاخره لیست اسامی اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌های زیرمجموعه شستا و صندوق بازنشستگی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منتشر شد؛ لیستی که در آن از جوان متولد سال ۶۷ و پیرمرد ۸۲ ساله تا مدیران چندشغله و نماینده مجلس دیده می‌شود.
– رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه به‌زودی تمهیدات نحوه بازگشت ارز صادرات به چرخه اقتصاد کشور را اعلام خواهیم کرد، تأکید کرد: صادرات ریالی به مثابه خروج سرمایه از کشور است.
– شرکت سایپا در بخشنامه‌ای قابل تأمل به نمایندگی‌ها اعلام کرد مشتریانی که ساندرو و تندر ۹۰ ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند محصولات خانواده پراید یا تیبا را به‌ جای خودروی ثبت‌نامی خود تحویل بگیرند.
– نایب‌رئیس شورای ملی زعفران گفت: امسال کشاورزانی که زعفران کشت کرده‌اند، نسبت به دیگر تولیدکنندگان، رضایت بیشتری دارند.
غلامرضا میری در بخش دیگری از سخنان خود به ثبات قیمت طلای سرخ در بازار اشاره کرد و ادامه داد: حداقل قیمت زعفران کیلویی ۶ میلیون و حداکثر قیمت آن ۱۲ میلیون تومان است؛ این قیمت‌هایی است که ما محصول را از کشاورزان خریداری می‌کنیم.
– یک کارشناس مالی، بزرگ‌ترین ایراد قوانین مالیاتی کشور را اجرای تنبیهی مالیات دانست.
سید نوید ساداتی، کارشناس آمار و برنامه‌ریزی، در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح مالیات تنبیهی اظهار کرد: به زبان ساده هرچه شرکت تولیدی یا کسب و کار مدنظر توسعه بیشتری پیدا کند و بزرگ‌تر شود، مالیاتی که برای آن در نظر گرفته می‌شود، بیشتر خواهد بود.
وی مالیات تنبیهی را بزرگ‌ترین ایراد سازمان مالیاتی کشور دانست و خاطرنشان کرد: این مالیات در شرایطی اعمال می‌شود که همه جوانب قوانین مالیاتی لحاظ نشده و هیچ نگاه و توجهی به میزان سرمایه به کار گرفته‌شده در مجموعه یا تعداد پرسنل شاغل آن
نمی‌شود.
به عبارتی دیگر به دلیل شفاف‌نبودن دسترسی به حساب‌های شرکت‌ها، هرچه این شرکت‌ها بزرگ‌تر شوند باید مالیات بیشتری بپردازند که در این صورت گویی با درآمد بیشتر با پرداخت مالیات بیشتر تنبیه می‌شوند.
– با وجود ادامه بررسی و تلاش برای رسیدن به اجماع نظری کاربردی برای مباحث مربوط به نحوه مدیریت بهینه‌تر توزیع بنزین در کشور، بحث سهمیه‌بندی و چندنرخی‌شدن این فرآورده نفتی تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.