به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایلنا، وحید شقاقی در گفت‌وگو با ما در  مورد دلایل کاهش نرخ دلار در بازار آزاد گفت: این کاهش دو دلیل عمده دارد که اولین آن مربوط به افزایش اختیارات بانک مرکزی از سوی سران قوا جهت دخالت در بازار آزاد، سامانه نیما  و نیز مذاکره با صادرکنندگان جهت تزریق ارز صادراتی به سامانه نیما است.

وی ادامه داد: دلیل دوم مربوط به تصمیم بزرگ و مهم دولت مبنی بر نیمایی کردن نرخ خوراک پتروشیمی‌ها است و این تصمیم بزرگی است که موجب حذف رانت از اقتصاد ایران می‌شود. در حالی که این صنایع پیش از این خوراک را با نرخ ۳۸۰۰ تومان خریده و ارز را با نرخ آزاد می‌فروختند و پس از این ملزم به خرید با نرخ سامانه نیما هستند و این باعث می‌شود تا این صنایع از افزایش نرخ دلار در سامانه نیما متضرر شوند چون مجبور به خرید خوراک با نرخ بالا می‌شوند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:  وقتی نرخ خوراک نیمایی می‌شود شفافیت حاکم و رانت حذف خواهد شد، به همین دلیل است که تقریبا شش ماه است که در برابر این مورد مقاومت وجود دارد. صادرکنندگانی که خوراک، آب و انرژی را به صورت یارانه‌ای دریافت می‌کنند و ارز را در بازار آزاد می‌فروشند مصداق خیانت به کشور در شرایط جنگ اقتصادی هستند.

شقاقی دلار بالای هشت هزار تومان را خارج از تحمل اقتصاد ایران دانست و افزود: اگر کار کارشناسی صورت بگیرد و تصمیمات با تدبیر اتخاذ شود نرخ دلار کاهش خواهد یافت چون اقتصاد ایران با توجه با متوسط حقوق کارمندان که ۲ میلیون تومان است، تحمل دلار بالای هشت هزار تومان را ندارد.

وی اضافه کرد: البته براساس شنیده‌ها بانک مرکزی تقریبا ۲۰۰ میلیون دلار به بازار تزریق کرده تا دلار را بین ۷ تا ۸ هزار تومان نگه دارد. البته این تزریق بدون استفاده از ذخایر بانک مرکزی است و این بانک با ابزارهای دیگر سعی در کاهش تلاطمات دارد.

استاد دانشگاه خوارزمی خاطر نشان کرد: واردات کنندگان نیز  تمایلی به پرداخت بالای ۷ یا ۸ تومان به دلار را ندارند چون کالای وارد شده صرفه اقتصادی ندارد و از سویی اگر صادرکنندگان نیز عرضه ارز را دور نزنند می‌توان شاهد کاهش نرخ بود.