به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، محمد محب‌خدایی معاون گردشگری و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در  این نشست ضمن قدردانی از خدمات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای در ارایه خدمات مطلوب به مسافران و کاربران جاده‌ای، اظهار داشت: محور اصلی گردشگری داخلی کشور، شبکه جاده‌ای است و بیشترین زمان سفر در کشور در مسیرهای جاده‌ای انجام می‌شود، از این‌رو در حوزه گردشگری باید این شبکه‌های ارتباطی، اقتصادی شوند و با توسعه محورهای پرتردد و مسیر سفر توریست‌های داخلی و خارجی، خدمات بهتر و مطلوب‌تری به کاربران جاده‌ای ارایه شود.

وی با بیان این که هدف اصلی این ستاد، هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی در حوزه خدمات‌رسانی به هم‌وطنان است، افزود: اعضای حاضر در این نشست باید دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود را باتوجه به مشکلات موجود در حوزه‌های ذی‌ربط ارایه کنند و این نشست‌ها خروجی‌های خوبی در توسعه ساختار گردشگری در کشور داشته باشد.
رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر با اشاره به این که هدف‌گذاری‌ها باید هدفمند و هوشمند باشد و در هر استان باتوجه به موقعیت‌ها و امکانات هر استان، توجیه اقتصادی سفرها در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در برخی مقاصد گردشگری نیاز به احداث هتل‌های درجه یک و گران قیمت نمی‌باشد و می‌توان با راه‌اندازی هتل‌کاروان‌ها و کمپ‌های گردشگری، بازدیدکنندگان و مسافران از آن مقصد، با پرداخت هزینه های کمتر، افزایش پیدا کند.
براساس این گزارش عبدالهاشم حسن‌نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گزارشی از عملکرد این سازمان در جابه‌جایی کالا و مسافران در کشور ارایه کرد و افزود: بیش از ۹۰ درصد جابه‌جایی بار و مسافر در کشور در شبکه‌های جاده‌ای انجام می‌شود و در سال گذشته بالغ بر ۲۵۰ میلیون نفر مسافر و ۵۸۰ میلیون تن کالا از طریق شبکه جاده‌های کشور جابه‌جا شدند.
وی همچنین اظهار داشت: در بخش حمل ونقل بین‌المللی هم بالغ بر ۳ میلیون نفر جابه‌جایی در ۲۴ مرز فعال صورت گرفته است که پایانه‌های مرزی مهران، بازرگان و شلمچه بیشترین ترددها را داشته‌‌اند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که ۷۲۰ مجتمع خدماتی – رفاهی فعال در جاده‌های مواصلاتی کشور به هم‌وطنان خدمات مختلفی ارایه می‌کنند، افزود:
در راستای توسعه خدمات به مسافران جاده‌ای، ۴۱۰ مجتمع دیگر در مرحله ساخت قرار دارند و صدور مجوز جهت متقاضیان احداث سایر مجتمع‌ها در جاده‌های کشور در دست بررسی و استعلام است که امید است با مساعدت و ارایه تسهیلات ستاد هماهنگی خدمات سفر این مجتمع‌ها هر چه زودتر با بهترین خدمات و امکانات در اختیار مردم و خدمات‌گیرندگان قرار گیرد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: این سازمان آمادگی دارد با تشکیل تیم کارشناسی با حضور نمایندگان دستگاه‌های اجرایی عضو این ستاد اولویت‌های توسعه زیرساخت‌ها و مقاصد گردشگری را تعیین نموده و در جهت افزایش خدمات و ارتقای ایمنی این محورها اقدامات لازم انجام شود.
RMTO7719.JPG
برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و استفاده بهینه از منابع
این گزارش حاکی است مهران قربانی عضو هیأت عامل و نماینده رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در حوزه ایمنی راه‌ها طی سخنانی با اشاره به گستردگی شبکه راه‌های ارتباطی در کشور اظهار داشت:
در کنار وظایف اصلی ساخت نگهداری و بهسازی راه‌ها در کشور، می‌بایست از منظر اقتصاد حمل و نقل نگاه ویژه‌ای به شبکه‌های جاده‌ای داشت و با اقتصادی و تجاری‌سازی فعالیت‌های حمل و نقلی جاده‌ای، منابع مالی مورد نیاز جهت توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای ایمنی در جاده‌ها تأمین شود.
قربانی خاطرنشان کرد:
تلاش ما بر این است تا با برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و استفاده بهینه از منابع، زیرساخت‌ها و تأسیسات مورد نیاز توسعه پیدا کند و گام اول در این راستا، شناسایی مشکلات اصلی در استان‌ها و محورهای ارتباطی است.
وی با بیان این که در سال گذشته زیرساخت‌های کشور ما، از سوی اتحادیه اروپا قابل قبول و برخورداری از مطلوبیت نسبی شناخته شد، افزود:
در کنار کارهای فنی و عمرانی، اقدامات و برنامه‌های فرهنگی هم مورد نیاز است تا با همکاری و مشارکت تمام دستگاه‌های اجرایی و هم‌وطنان بهره‌گیری از خدمات و ایمنی در سفرها ارتقا پیدا کند.
RMTO7707.JPG
استفاده از تکنولوژی نوین و هوشمند در حمل و نقل
در بخش دیگری از این نشست داریوش امانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، گزارشی از عملکرد شرکت‌ها و مؤسسات حمل و نقل جاده‌ای کالا و مسافر در جابه‌جایی مسافران و کالا در کشور ارایه کرد و افزود:
به منظور دستیابی به هدف انجام سفرهای ایمن و روان در جاده‌های کشور، استفاده از تکنولوژی‌های نوین و سیستم‌های هوشمند در این سازمان در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر کلیه اطلاعات حمل و نقل کالا و مسافر از طریق سامانه‌های الکترونیکی انجام و ثبت می‌شود.
وی همچنین یادآور شد: با توسعه سامانه‌های ثبت تخلفات، دستگاه توزین،‌ تابلوهای پیام‌رسان و غیره، اقدامات قابل توجهی در زیرساخت‌های ایمنی راه‌ها انجام شده است.
در ادامه این نشست دکتر خدابخش استاندار آذربایجان‌شرقی، طی سخنانی به وضعیت راه‌های ارتباطی و خدمات حمل و نقل جاده‌ای در استان اشاره کرد و افزود: جلسات ستاد هماهنگی خدمات سفر در استان به طور مستمر برگزار می‌شود، به ویژه در ایام اوج سفرها با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی، امکانات و تسهیلات بیشتری در اختیار مسافران قرار می‌گیرد.
وی با تأکید بر اهمیت امر آموزش به رانندگان در سفرهای جاده‌ای، افزود: باتوجه به این که عامل اصلی ۹۰ درصد تصادفات منجر به فوت، نیروی انسانی است از این رو آموزش رانندگان بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد و رانندگان از آثار سوء و مخرب تصادفات جاده‌ای آگاهی پیدا کنند.
این گزارش می‌افزاید سرهنگ جهانی نماینده پلیس راهور ناجا با حضور در این نشست، با بیان این که ۶۴ درصد تصادفات جرحی و فوتی در ۳۰ کیلومتری ورودی شهرها اتفاق می‌افتد، اظهار داشت:
همه سازمان‌ها و دستگاه‌های دست‌اندرکار باید در جهت ارتقای ایمنی در این ورودی‌ها تلاش کنند، تا رانندگان با کنترل سرعت و آرامش پایان سفرهای جاده‌ای را ایمن‌تر رانندگی کنند.
گفتنی است سایر اعضای ستاد مرکزی نیز گزارش از خدمات ارایه شده و مسائل و مشکلات موجود در حوزه‌های ذی‌ربط را در ارایه خدمات به مسافران جاده‌ای بیان کردند.