به گزارش پایگاه خبری ربیع، به نقل از ایسنا، از یک سو “سیل” ورود مسافران به مازندران به راه افتاده بود و مسئولان می بایست به بهترین شکل، از آنها پذیرایی می‌کردند و از سویی دیگر، وقوع “سیل” مخرب، ۱۲ شهرستان استان را به شدت درگیر کرد و خسارت‌های میلیاردی به بار آورد، حادثه‌ای که باز هم به حضور مسئولان و مدیریت بحران آنها، نیازمند بود.

از این رو نوروز امسال برای مدیران مازندرانی، در کنار سختی‌های زیادی که داشت، تجربه فراوانی را به همراه آورد.

به گزارش ایسنا، با این همه، نکته قابل بیان این است که وقوع سیل مخرب در مازندران، هرچند بر ورود میزان مسافر به این استان تاثیر گذاشت اما امروز شاهد حضور بیشمار مسافران در مازندران هستیم به طوری که غرب مازندران بسیار بیشتر از شرق درگیر سیل مسافران شده است.

خسارت حدود ۹ میلیارد تومانی سیل به بناهای تاریخی و گردشگری مازندران

سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد اجرایی خدمات سفر این استان با اشاره به اینکه سیل اخیر به بناهای تاریخی و زیرساخت‌های گردشگری مازندران خسارت ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی وارد کرد، گفت: پل تاریخی شاهپور شیرگاه، ساختمان شهربانی و گمرک بابلسر، حمام تاریخی گلوگاه، عمارت افغان‌نژاد بهشهر، سایت موزه گوهرتپه، مقبره ابن شهر آشوب، پل و حمام تاریخی فرح‌آباد، منطقه تفریحی توسکاچشمه، دریای آرام گلوگاه و منطقه نمونه گردشگری جوارم برخی از بناها وسایت‌های گردشگری است که با آسیب رو به رو شد.

اقامت ۶.۵ میلیون نفر شب در مازندران

وی در ادامه به اقامت ۶ میلیون و ۵۴۳ هزار و ۷۸۰ نفر شب مسافر در مازندران از ۲۷ اسفند تا پنجم فروردین اشاره و خاطرنشان کرد: ۴ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۸۸۲ نفر از جاذبه‌های گردشگری و فرهنگی استان در این بازه زمانی بازدید کرده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از دو هزار و ۷۹۴ مورد بازدید کمیته نظارت و ارزیابی از واحدهای پذیرایی و اقامتی و بهداشتی و غیره خبر داد که ۷۰ مورد آن به تذکر ختم شد.

فرزانه تاکید کرد: تعرفه‌های مربوط به واحدهای پذیرایی را میراث فرهنگی تعیین می‌کند و در صورت عدم رعایت آن‌ها، تعزیرات برخورد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ۱۹ سایت‌موزه دولتی و خصوصی فعال در مازندران در ایام نوروز فعالیت دارد، تصریح کرد: ۷۰ هزار و ۵۹۸ نفر از این موزه‌ها بازدید کردند.

فعالیت ۲۵ کارگاه صنایع دستی در مازندران

حسین ایزدی معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز در جمع خبرنگاران حاضر در ستاد اجرایی خدمات سفر این استان با اشاره به فعالیت ۲۵ کارگاه برای اجرای طرح کارگاه‌گردی با هدف رونق فرهنگی و اقتصادی در ۸ شهرستان، گفت: این کارگاه ها در ۱۲ رشته نمدمالی سنتی، زیورآلات سنتی، گره چینی، گلیم بافی، سوخت نگاری و موارد دیگر رشته های صنایع دستی فعال است.

وی از بازدید ۲ هزار نفر از این کارگاه‌ها از ۲۸ اسفند ۹۷ تاکنون خبر داد و تصریح کرد: چهار نمایشگاه ملی صنایع دستی در مازندران افتتاح شده است و در حال حاضر ۱۶ نمایشگاه ملی، شهرستانی و استانی با ۶۰۰ غرفه در این استان فعالیت می‌کنند.

ایزدی اعلام کرد که به دلیل مشکلات پیش‌آمده برای تأسیسات برقی پارک ملل ساری، نمایشگاه صنایع دستی در بوستان ولایت برپا است.

کندوان مسدود است

محسن هاشمی مسئول مرکز مدیریت راه های استان مازندران نیز از مسدود بودن محور کندوان خبر داد و اظهار کرد: محور کندوان  به دلیل احتمال شکستن سد البرز مسدود است.

وی تصریح کرد: به لحاظ ترافیکی تمامی محورها در حالت عادی گزارش شده و تنها در محدوده گزنک به سمت شمال ترافیک به صورت نیمه سنگین است.

هاشمی با بیان اینکه باران و برف در هراز و کندوان به صورت پراکنده در حال باریدن است، تصریح کرد: مسافران از سفرهای های غیر ضروری خودداری کنند و رعایت نکات ایمنی در رانندگی و همراه داشتن زنجیر چرخ از نکات ضروری است.

انتهای پیام/