به گزارش پایگاه خبری ربیع، عراق و تقریبا سوریه از داعش رهایی یافتند؛ اما داعش کجا رفت؟
همان‌گونه که اعلام کردند داعش به افغانستان عزیمت کرد؛ البته آمریکا زمینه انتقال داعش به افغانستان را مهیا ساخت؛ با وجود این باید گفت افغانستان مقر تروریست شده است و کلکسیونی از تروریست‌ها را در خود جای داده است. القاعده، طالبان و اینک داعش جزو معروف‌‌ترین‌های این کلکسیون هستند.
افغانستان به علت تجمع تروریست روی آرامش ندیده است و هر روز شاهد حوادث تروریستی در این کشور هستیم. کشوری مانند افغانستان به دلیل همسایگی با ایران، برای ایران اهمیت دارد و شاید علت توجه آمریکا و عربستان به انتقالات تروریستی به افغانستان بدین علت است؛ زیرا با این اقدام، دشمنی خویش را پیش می‌برند.
از علل ظهور و تداوم گروه‌های تروریستی در افغانستان می‌توان به نبود ثبات سیاسی‌امنیتی در افغانستان اشاره کرد. در حالی که دولت مرکزی قدرت لازم را برای مهار این گروه‌های شبه‌نظامی و تروریستی ندارد و نمی‌تواند از نیروهای آموزش‌دیده خود استفاده کند، درگیری میان ارکان حکومتی در افغانستان به چالشی سیاسی‌امنیتی تبدیل شده است که می‌تواند دولت را تا مرز فروپاشی سوق دهد. افغانستان، نمونه بارز نبود امنیت و عواقب آن است.
در سایه نبود امنیت، داعش در افغانستان اقدام به یارگیری بومی کرده است؛ حتی شاهد هستیم که تعدادی از عناصر «سازمان تروریستی القاعده و حزب اسلامی حکمت‌یار» در آن حضور دارند که ترکیب آن عبارت‌ است از: عناصر تاجیک، ایغور‌ها و ازبک‌ها که البته تمامی آن‌ها بدنه بیرونی داعش را در افغانستان تشکیل دادند؛ اما کادر مرکزی، سران و همچنین فرماندهان رده بالای ولایت خراسان‌‌، همان عناصر بومی افغانستان و پاکستان هستند؛ بنابراین باید بدانیم یک جنگ قدرت میان طالبان و داعش در افغانستان و جغرافیای آسیای میانه در پیش خواهد بود که تاکنون هم بخشی از آن آشکار شده است. گرچه به نظر می‌رسد گروه‌های غیرفعال و خفته در افغانستان لانه کرده‌اند، اما نباید از اجتماع عقاید افراطی غافل شد.