به گزارش پایگاه خبری ربیع، رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان فلاورجان گفت: در نوروز امسال ۲۰۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از ابنیه‎ها و جاذبه های تاریخی، فرهنگی و مذهبی شهرستان فلاورجان بازدید کردند که این رقم نسبت به مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش را نشان می‎دهد.

حافظ کریمیان مدارس شهرستان، اردوگاه شهید بهشتی شهر ابریشم، مهمانسرای چمرود، منطقه نمونه گردشگری قلعه سرشیر پیربکران، زائرسرای امامزاده سید محمد قهدریجان، دانشگاه آزاد فلاورجان و مهمانسرای ادارات را مهمترین اماکن اسکان مسافران و مهمانان نوروزی عنوان کرد.

به گفته کریمیان چهار هزار نفر دانشجو و دانش آموز در قالب اردوهای دانشجویی و دانش آموزی در اردیبهشت و آبان ماه سال گذشته از ابنیه‎ها و آثارتاریخی شهرستان بازدید کردند که بیشترین حجم بازدیدکننده اردوهای دانشجویی و دانش آموزی در اردیبهشت و آبان ماه هرسال برگزار می‎شود.

وی به ۵۰۲ اثر تاریخی این شهرستان اشاره کرد و افزود: شهرستان فلاورجان دارای ۵۰۲ اثر تاریخی است که ۲۸ اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان فلاورجان در ادامه افزود: این شهرستان به لحاظ ابنیه‎های تاریخی از تنوع زیادی برخوردار  است که قدیمی‎ترین آن‎ها مسجد جامع اشترجان است که متعلق به دوران اسلامی یعنی حدود ۹۰۰ سال پیش است و بیشتر ابنیه‎های تاریخی به دوره بعد از اسلام، سلجوقی، ایلخانی و دوره قاجار می‎رسد که قدمت خانه‎ها،کبوترخانه ها و حمام های تاریخی به دوره قاجار می رسد.

به گفته وی قدیمی‎ترین آثار تاریخی شهرستان متعلق به ۱۰ هزارسال است که بیشتر آن‎ها ابزارهای سنگی و خرده‎های سفال  است.

کریمیان مهم‎ترین آثارتاریخی و مذهبی این شهرستان مسجدجامع اشترجان، بقعه پیربکران، برج‎های کبوترخانه چهل برج و چهاربرج، برج‎های کبوترخانه روستاهای نرگان، رارا، طاد، هویه، پل‎های تاریخی بابامحمود و پل فلاورجان، خانه‎های تاریخی مؤیدزفره، جعفری و توکلی دارگان، حمام‎های تاریخی شهرهای ابریشم، افجد، کلیشاد، فلاورجان، طادسهروفیروزان، وزیرآباد، بقاع تاریخی استراخاتون پیربکران، شیخ احمد سهروفیروزان و پیراحمدجوچی، قلعه‎های تاریخی گلگون، وزیرآباد، سلیمان پیربکران، جلال آباد، کاویان، کاروانسرا و ۴۰ امامزاده که دو امامزاده ابوالقاسم سهروفیروزان، حمزه و قاسم اشترجان دارای بناهایی با قدمت تاریخی را عنوان کرد.

تنورسازی باگل به روش فیتیله ای قدیمی ترین صنایع دستی فلاورجان 

به گفته رییس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان فلاورجان تنورسازی با گل به شیوه باستانی همان روش فیتیله ای است که بصورت دورپیچ بادست انجام می شود و قدمت این هنر به این روش به شش هزارسال می رسد و امروزه نوع دستی آن مسوخ شده و تنها با چرخ سفال گری انجام می شود که تنها هنرمنداحیاگر آن به شیوه باستانی در شهرستان فلاورجان سیدحسین میرلوحی است.

وی به ۵۰۰ هنرمند این شهرستان اشاره کرد و گفت: مینا، سفال، سرامیک و سرمه‎دوزی بیشترین صنایع دستی رایج این شهرستان است و سایر هنرها همچون خاتم، چرم، حجاری بر روی سنگ، معرق، منبت و گچ‎بری نیز کاربرد دارد.

مرمت برجهای کبوترخانه اجگرد وهویه الویت طرحهای عمرانی سالجاری

کریمیان الویت طرح‎های عمرانی سالجاری را مرمت برجهای کبوترخانه اجگرد و هویه عنوان کرد و افزود: اعتبار موردنیاز مرمت این برج ها یک میلیارد تومان است که در صورت تخصیص اعتبار مورد نیاز مرمت تمام این برج ها در مدت زمان بیشتراز دو سال به طول می‎انجامد.

رییس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی شهرستان فلاورجان مرمت برج های کبوترخانه رارا و چهاربرج، مرمت پل های تاریخی بابا محمود پیربکران وپل فلاورجان, خانه مؤیدی زفره، قلعه سیاه افشار و مسجدتاریخی طاد را از طرح‎های عمرانی اجرا شده بیان کرد و گفت: این آثار با اعتباری افزون بر دو میلیارد تومان با مشارکت میراث فرهنگی شهرستان، شهرداری‎ها و شوراهای تابعه و بخش خصوصی مرمت و بازسازی شد.

ساماندهی باغ ویلاها, افزایش ظرفیت جذب گردشگردرفلاورجان

وی دو هزار باغ ویلا دراین شهرستان را مورد اشاره قرار داد و افزود: دو هزار باغ ویلا در این شهرستان قرار دارد که بیشتر آن‎ها در روستاها و اطراف روستاها قرار دارد و مربوط به بخش خصوصی است و در صورت أخذ مجوز قانونی و ساماندهی به عنوان ظرفیت خوبی جهت خدمات رسانی و اقامت گردشگران و در نتیجه افزایش حجم گردشگر و توریست در این شهرستان است.

کریمیان پخت سمنو، برگزاری جشنواره غذاهای سنتی واجرای تعزیه را مهمترین میراث ناملموس (معنوی) در حال اجرا دراین شهرستان بیان کرد و گفت: آئین های اجرایی دیگری در شهرستان رواج داشته که امروز رو به فراموشی سپرده و منسوخ شده است و تنها آئین‎های طبخ سمنو، غذاهای سنتی و اجرای تعزیه در این شهرستان رواج دارد.

رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان فلاورجان به برگزاری روز فرهنگی شهرستان مصادف با ۱۰ فروردین ماه سالجاری در چهلستون اصفهان اشاره و بیان کرد: هر ساله در فروردین ماه یک روز به عنوان روز فرهنگی شهرستان برنامه‏‎های متنوعی شامل ورزش‎های باستانی، موسیقی سنتی، ضرب خوانی، کارگاه‎های تنورسازی‎، میناکاری و سفره قلمکار با هنرمندی هنرمندان شهرستان برگزار می‎شود که امسال این روز مصادف با ۱۰ فروردین در چهلستون اصفهان برگزار شد که با استقبال خوب بازدیدکنندگان مواجه شد.